11 אוקטובר 2020 | אביטל ינובסקי
מה בין שגעון, יצירתיות ופילים

אתמול צויין בארץ ובעולם יום בריאות הנפש העולמי. איפה אנחנו יכולים לעשות אחרת כדי להתעלות מעל קשיים נפשיים בשוק ההיי-טק ומה נרוויח מזה. אביטל מרחיבה לנו אופקים.

ספויילר – במאמר הזה נדבר על הפיל שבחדר – הפיל הענק שבחדר. 

ב-10 באוקטובר מציינים את יום בריאות הנפש העולמי, יום שמצוין בלמעלה ממאה מדינות ובניהן ישראל.
כ-10% מהאנשים בישראל בגילאי העבודה מוכרים כמתמודדים עם מגבלות נפשיות. לרבים יותר יש "הפרעות מצב רוח" וקשיים נוספים. 

מגבלה נפשית מתעוררת בכל מיני שלבים בחיים ויש לה כל מיני מופעים. זה משהו באישיותו של האדם שפעמים רבות מתפרץ בגלל לחץ, בגלל אירועים חיצוניים שחויינו או היינו עדים אליהם ומקשיי החיים בכלל ובישראל בפרט. כולנו שמים לב שפה זה לא שוויץ (וגם שם יש מתמודדי נפש). אני לא מומחית בתחום וזה לא הסבר רפואי מדוייק. 

העיסוק בשאלת היחסים המורכבים בין גאונות ויצירתיות לבין הפרעות נפשיות מושרש מאד בתרבות הפופולארית. כסטארטאפיסטים שמקדשים יצירתיות, חדשנות, מקוריות, יחודיות, חשיבה פורצת דרך, וכן, גם גאונות, הסוגיה הזו רלוונטית לנו מאד. 
בתרבות הפופולארית הקשר בין יצירתיות והפרעות נפשיות מודגם שוב ושוב – בואו נודה, ויסנט ואן גוך זה סיפור מעניין. 


בתעשייה שלנו, רבים מכירים מישהו ש- "עשה את זה" אבל לפעמים הוא נעלם, שיש לו ימים טובים וימים פחות טובים, שאנחנו חושבים שהוא בדיכאון, או שנראה שיש לו התנהגויות מוזרות שאנחנו לא מבינים. 
לצערנו, למרות היקפה הרחב זו מגבלה שעדיין יודעים עליה מעט ועם הרבה מאד יחסי ציבור שליליים וסטיגמות. הרבה בורות והרבה פחדים מקשים מאד על מתמודדים למצות את היכולות שלהם בעולם העבודה. 

ביום הזה אני בוחרת לשתף מהכרות אישית ולסייע לכם להנות מהכישרונות האלה, חלקם בולטים במיוחד וחלקם כמוני וכמוכם.

מאד נהניתי לשוחח עם אייל (שם בדוי) תוכניתן מוכשר שהעסקתי. הוא אינטלגנט, עם אופקים רחבים, אדם שלומד לבד ובמהירות טכנולוגיות חדשות וכותב קוד יעיל ותחזוקתי. אייל גם התמודד עם מגבלה נפשית. בסה"כ התפוקה שלו הייתה גבוהה, אחרים בצוות ראו בו מודל מקצועי ואישי. היו ימים שהייתי צריכה להקשיב לו קצת יותר ולסייע לו לחזור ולהתמודד עם המשימות, לפעמים נסחפנו עם שיתופים מתחומי התוכן הרבים שלו והייתי צריכה להחזיר אותו לכאן ועכשיו (גם פחות נעים להודות שאני בעצם לא מבינה בתחום) והיו גם ימים בודדים שהוא לקח חופשת מחלה כי לא יכול היה לתפקד. הפסדתי אותו כעובד כי הוא התקדם הלאה לחברה אחרת. 


אני מכירה מקרוב, מספר אנשים ששירתו באחת מיחידות המחשב של צה״ל, עשו אקזיטים מרשימים, שמתמודדים עם מגבלה נפשית. כן, יש תקופות שהם לא ממש מתפקדים "כמו כולם". יחד עם זאת יש כל כך הרבה ימים שהמוח המופלא שלהם שופע רעיונות ומקדם את המיזמים בקפיצות ענקיות. כל מי שזכה להצליח בזכות האנשים האלה לא היה רוצה להפסיד את זה. 
יש דוגמאות רבות נוספות. 


נוגע לכם? כמחפשי עבודה או כמעסיקים?  תדעו שזה הרבה יותר נפוץ ממה שאתם מעריכים. התקופה הנוכחית, המורכבת הזו, מעוררת מצד אחד יותר קשיים וגם מביאה איתה הזדמנויות חדשות. העבודה מהבית בפרט ושינויים בהרגלי עבודה בכלל מאפשרים לחלק מהאנשים המתמודדים עם מוגבלות נפשית להצליח. 


מחפשי עבודה? 2 טיפים מרכזיים בשבילכם:

  • ללמוד באמת מה נכון עבורכם - היכולות והכישורים וגם האתגרים מייחדים אתכם וכשתמצאו את מה שנכון לכם תצליחו יותר.
  • להדגיש את היכולות שלכם וגם לשתף באופן כללי בהתמודדות ובעיקר במה מסייע לכם להצליח. בשוק העבודה, כשיש ספק אין ספק ואנחנו נפסלים. מתי לשתף? איך לשתף? אין פתרון אחד שמתאים לכולם – תמצאו את מה שנכון לכם. 



מעסיקים? בעיקר לא לפחד ולהיות יותר מודעים:

  • אם המועמד נחשף כבדו את זה, אל תיבהלו ותשתדלו להבין לעומק איך זה יכול להצליח. הוא כבר צבר הישגים משמעותיים למרות הכל - תואר, ניסיון קודם ועוד. ההתמודדויות המוצלחות שלו מהוות יתרון משמעותי. 
  • משהו "לא מסתדר לכם" בתהליך הגיוס? לחץ גדול מהרגיל, לימודים יותר ארוכים, "חורים" בקורות חיים, שונות בתפקוד בתהליך המיון. אם תעצרו לפני שתפסלו אולי תמצאו הרבה כישרון שמתחבא מאחורי הקשיים האלה. מועמדים חוששים ולכן להיחשף ומתקשים לספר סיפור - באופן טבעי זה יעורר אצלנו הרבה שאלות ונטיה לפסול. 
  • יש לכם עובדים שאתם מעריכים ופתאום קרה משהו?  שמתם לב שהם לא מתנהגים כרגיל? התמודדות נפשית היא כמו כל מחלה. תשתדלו להיות אמפטיים לקשיים, לבדוק איך אתם יכולים לסייע וביחד תנסו להבין מה כן יעבוד. 
  • יש גופים שיכולים לסייע בדרך. אנחנו מומחים בהייטק ולא במחלות. תסתייעו בהם וככה תצליחו יותר. עובד עם היכולות והכישורים המתאימים, שנותנים לו סיכויי אמיתי להצליח, הוא עובד שמחוייב יותר, לאורך זמן. זה יכול להיות כל אחד בסביבתכם. 


הטור מבוסס על ניסיון אישי רב שנים בגיוון בהייטק וטכנולוגיה שבמהלכן העסקתי עובדים "מתמודדים", ליוויתי אנשים מוכשרים עם מגבלות נפשיות במציאת עבודה בהייטק וסייעתי לחברות בהתמודדות עם עובדים כאלה. החלקים האקדמיים יותר מבוססים על מאמר מרתק בשם
יש גאונים שפויים שפורסם במגזין אלכסון.

אביטל ינובסקי, מלווה ארגונים כבר שנים ומסייעת להם ליישם גיוון שבאמת עובד.
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אביטל ינובסקי

הייטקיסטית במיל' שמעל עשור מגוונת את ההייטק הישראלי - מלווה אנשים מוכשרים עם חסמים, אתגרים, מגבלות ומוגבלויות למציאת התפקיד שלהם בהייטק וטכנולוגיה.

מאמרים נוספים