10 נובמבר 2020 | מערכת StartIsrael
טכנולוגיה בחינוך – עכשיו זה כבר סיפור אחר

עוד הרבה לפני שמישהו הגה בפיו מילים כמו קוביד או קורונה, מוסדות אקדמיים הכשירו את טובי אנשי החינוך להיות מעצבי למידה, ולפעול כיזמים בסביבות עתירות טכנולוגיה ומידע. עכשיו כשהלמידה מרחוק הפכה לברירת מחדל, עולה השאלה באיזו דרך ניתן לנצל אותה ככלי לשיפור. הכתבה תדון בנושא, ותציע אפשרויות שיגרמו לכם להתייחס ללמידה מרחוק כהזדמנות ולא כעול.

לימוד חווייתי וניצול מאגרים אינטרנטיים

תואר שני בחינוך מפגיש את הסטודנטים עם כלים חדשניים, שנועדו ליצור את סביבת החינוך של המחר. לפני הקורונה, ההתפתחות בתחום החינוך בישראל נעשתה באופן איטי, כאשר רוב המוסדות פעלו באופן שמרני ונמנעו ככל האפשר משינויים. המעבר המהיר ללימודים מקוונים אשר נבע מהנסיבות, נתפס פעמים רבות כעול, אך למעשה מדובר בהזדמנות חד פעמית לחדש את המערכת. הלימוד מרחוק, באמצעות המחשב, הוא כלי רב עוצמה, אשר שימוש נכון בו יכול להפוך את השיעורים למהנים, יעילים, ומכוונים באופן אישי כלפי התלמידים. אחד היתרונות הבולטים של הלמידה מרחוק, הוא האפשרות להפוך את השיעור לחווייתי יותר. המורה יוכל לשלב בשיעור מערכי לימוד או משחקי מחשב ייעודיים, אשר חלקם זמינים באופן חופשי באינטרנט. משחקים אלו יכולים לסייע לתלמידים לשפר את כישורי המתמטיקה או הקריאה, וכמובן לעודד אותם ללמוד חומר חדש באופן מהנה וחדשני.

 

שימוש בשיעורים מוקלטים וניצול הזמן עם המורה באופן מיטבי

מורים רבים בישראל סבורים שהזמן אותו הם מבלים בכיתות אינו מנוצל היטב. חלק גדול מהשיעור מוקדש לבעיות משמעת, וגם החלק המוקדש ללימוד אינו מנצל את המומחיות של המורה היטב, מאחר ורוב החומר זמין בספרי הלימוד. כאשר עוברים ללמידה מרחוק, ניתן לחולל בכך מהפכה. השיעורים אותם המורים מעבירים עכשיו, מוקלטים במוסדות רבים, מה שמאפשר להעביר אותם לרשות התלמידים שיוכלו לשמוע אותם באופן עצמאי. כך, ניתן לדרוש מהתלמידים להגיע לשיעור עם המורה לאחר ששמעו את השיעור מראש, ולהעניק להם חידודים נדרשים, הבהרות, או הרחבות של החומר על פי רצונם. ניתן גם להפוך את היוצרות, ובמקום לשמוע את השיעור בבית הספר ולתרגל בבית לבד, אפשר לתת לילדים לשמוע את השיעור בבית, ולתרגל בליווי המורה בכיתה או בלימוד מרחוק. שינוי זה יוביל להפחתת העומס והדרישות מההורים, ולשיפור הלמידה. 

 

חידוד פערים פרטני על פי צרכי התלמיד

ילדים בגילאי בית הספר חרדים מאוד לגבי מה שחושבים עליהם. ילדים רבים המתקשים מעט בלימודים, יעדיפו שלא לשאול שאלות בכיתה, מחשש להביך את עצמם בפומבי. כאשר לומדים בכיתה סטנדרטית, הם יעדיפו לשקוע בהרהורים אשר אינם קשורים לשיעור, ויוותרו ברגע שיאבדו אחיזה בנושא הנלמד. עבור ילדים אלו, למידה מקוונת היא הזדמנות אדירה. הם יכולים להעביר באופן פרטי שאלות למורה דרך הצ'אט, בלי ששאר הכיתה תדע שהם אלו ששאלו. המורה מצידו, יוכל לעשות שימוש בכך כדי לדעת מה רמת ההבנה של הכיתה כולה, וכדי להעביר תרגול ולחדד פערים עבור התלמידים הזקוקים לכך.

 

יכולת להרחיב את החומר הנלמד לתלמידים החפצים בכך

חלק מהתלמידים אינם מוצאים את עצמם בכיתת הלימוד הסטנדרטית - לא בגלל שהחומר קשה מדי, אלא בגלל שקצב העברת החומר אינו מהיר די הצורך. הם קולטים את המסר שמנסה המורה להעביר תוך דקות ספורות, ולאחר מכן מאבדים עניין ומתחילים להפריע לשכניהם. עבור תלמידים אלו, הלמידה מרחוק היא הזדמנות. המורה אינו חייב לאלץ אותם לתרגל וללמוד את אותו החומר כמו שאר הילדים. במקום זאת, הוא יוכל להעביר להם חומר נוסף, אשר ירווה את סקרנותם ויעודד אותם להקשיב בשיעור.

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.