9 מרץ 2022 | אביטל ינובסקי
נשים בהייטק - גיוון או לא גיוון, זו עדיין השאלה

המון מחקרים כבר נעשו והמון מילים כבר נכתבו על פערי השכר בין נשים וגברים, בהייטק ובכלל. לפעמים זה כבר מרגיש קצת מעייף ונדוש אבל עדיין חשוב להציף כי זה לא בסדר! הנה שני מחקרים חדשים שבעיני מציגים זוויות יחודיות יותר.

המון מחקרים כבר נעשו והמון מילים כבר נכתבו על פערי השכר בין נשים וגברים, בהייטק ובכלל. לפעמים זה כבר מרגיש קצת מעייף ונדוש אבל עדיין חשוב להציף כי זה לא בסדר! הנה שני מחקרים חדשים שבעיני מציגים זוויות יחודיות יותר.

דו"ח חדש של עמותת Itworks העוסקת בהכשרה והשמה של מהנדסים ערבים חושף, בן היתר, את פערי השכר המשמעותיים בין נשים וגברים, ג'וניורים, מהנדסים והנדסאים העובדים במשרה מלאה בעבודה ראשונה בהייטק. 30.5% מהנחקרים היו נשים. 

  • הכנסה חודשית של פחות מ- 8,000 ₪:    נשים – 23%, גברים - 13%
  • הכנסה חודשית בין 8,000 ל- 10,000 ₪:  נשים – 36%, גברים – 26%
  • הכנסה חודשית גבוהה מ- 16,000 ₪:      נשים – 11%, גברים – 25%

ועוד אחד - סקר השכר בתחומי הגיוס ומשאבי אנוש שבוצע לאחרונה ע"י יעקב רוזן וויקי גרונר והתפרסם גם בגלובס חושף נתונים מטרידים מאוד ואפילו מקוממים, בתחום שרובו המוחלט הוא נשים. 

  • פער של כ-5000 ₪ בשכר הממוצע של הגברים לעומת הנשים.
  • פערי השכר התעצמו לעומת הסקר שבוצע בשנה שעברה שם עמד הפער על כ-4000 ₪ (השכר הממוצע לגברים 20,500 ₪ ולנשים 16,435 ₪).
  • בין 2021 ל-2022 נשים וגברים בתחום נהנו משדרוג בשכר. ההעלאה הממוצעת לנשים עמדה על 17%, ההעלאה הממוצעת לגברים גדולה יותר ועומדת על 23%.

מעל 10 שנים אני מקדמת גיוון בהייטק ולא תמיד חשבתי שנשים הן חלק מהנושא הזה. להיפך, בהתחלה זה הכעיס אותי והתכחשתי בעקביות. אנחנו 51%, ממש לא מיעוט באוכלוסייה, אני הייטקיסטית במיל., התחלתי בממר"מ והמשכתי בתעשייה וכל השנים ראיתי סביבי הרבה נשים מצליחות ואף פעם לא חשבתי שיש כאן בכלל עניין ואני ממשיכה לראות כאלה - יש המון מוכשרות ומנוסות. 

אבל מתוך העיסוק המתמשך בגיוון והכללה, אני רואה הרבה מאד את האתגרים ואת מה שעוד צריך לעשות. המספרים ממשיכים להיות נמוכים, נמוכים ממה שהיו כשהתעשייה הייתה קטנה יותר לפני 30 שנה ויותר, כשרובנו הנשים פשוט התנהלנו "כמו הגברים" שלידנו. 

בהסתכלות הארגונית, גיוון, ועוד יותר מזה הכללה, חשובים עיסקית וחברתית ויחד עם זאת עדיין לא טריוויאלים. כדי להנות מהיתרונות נדרש להכיר באמת את האחר (כן, גם כשהוא אחרת), את היכולות והכישורים שלהם, וגם את השונות – הצרכים האחרים, האתגרים שלהן, מה יאפשר להן להביא לידי ביטוי את היכולות והכישורים שלהם, את הקול המיוחד שלהם. 

לשם כך אנחנו צריכים להתגבר על הנקודות העיוורות וההטיות שיש לכל אחת ואחד מאיתנו שבוחנים את האחרים מצר עולמנו. "קורות החיים שלו נראים מעניינים. אבל הוא גבר וכמפרנס עיקרי הוא לא יסתפק בשכר שאנחנו מציעים" זה ציטוט מדויק של אשת גיוס בתגובה לקורות חיים שקיבלה לתפקיד רכז גיוס. מתי משפט כזה נאמר על אשה? 

  • עדיין, גם ב- 2022 אין לנשים מספיק דמויות לחיקוי ובהרבה חברות הייטק הן מתראיינות רק ע"י גברים וזה מקשה עליהן להביא את עצמן בצורה הכי טובה לתהליך, לפעמים זה מאיים ממש ואפילו פוגעני. 
  • חינכו אותנו לאורך כל ההיסטוריה שלא יפה לדבר על כסף, שלא מנומס להשוויץ, שכבודה של בת מלך פנימה (הבנתן והבנתם את העיקרון) – אז אנחנו פחות עפות על עצמנו, ומבקשות פחות שכר כי לא נעים. 
  • שמענו מלא פעמים שלא כדאי לנו להסתכן (תקשיבו בגני שעשועים – "תיזהרי, את תיפלי מהמגלשה" לעומת, "גיבור, אתה אמיץ" ואח"כ אמרו לנו שלא כדאי להסתכן כי זה עלול לסכן את המשפחה. אז רבות מאיתנו נשארות הרבה יותר מדי זמן במקום מסויים, מפחדות להתעמת ולשפר תנאים, הרבה פחות יזמיות. 
  • ומשקיעות כל כך הרבה אנרגיות בהאם לשתף שאנחנו אמהות, או בהריוןכי לא יודעות האם וכמה זה יקלקל לנו, וחוות מצוקה רגשית גדולה יותר בתהליכי המיון.  ועוד ועוד הבדלים מגברים. 
  • ועוד ועוד דוגמאות של הבדלים מגברים שהם הרוב בתעשייה, – וכן אני יודעת שאלו הכללות ואין ברירה. לוקח הרבה מאד שנים לשנות, בתפיסה שלנו הנשים, ובסביבה העיסקית, את הפרדיגמות האלה. 

השינוי יצליח אם הוא יגיע מכל הכיוונים, מגברים ומנשים, מילדות מהקרובות והקרובים אל הילדות שלנו, מהמשפיעים בחברות ומכל היוזמות הברוכות בשנים האחרונות שמאירות את הנקודות האלה, מסייעות לנשים להשתנות מהר יותר. 

וכשנשים שהן גם בנות וגם אימהות "נקרעו" יותר בתקופת הקורונה שלצערנו גם אחרי שנתיים עוד לא הסתיימה הן צריכות שיראו אותן. ההשלכות של התקופה הזו על ההורים שאנחנו מטפלות בהן ועל הילדים שלנו עוד אפילו לא מובנות מספיק.  בכל שיח נשי רואים שעדיין אנחנו נושאות יותר בעול, מהרבה סיבות. אז גם זו אחריות של המעסיקים לראות שכדי להצליח הן צריכות בתקופה הזו משהו אחר שיראו אותן וביחד נמצא את הדרכים לאפשר להן להיות העובדות המצוינות שהן יכולות להיות. כי המקצועיות שלהן, ונקודות המבט הנוספות שהן מביאות, והריצה למרחקים ארוכים, והמחויבות הבסיסית הגבוהה שלהן, חשובים לנו להצלחה העיסקית. 

יש מגוון רחב של כלים ופרקטיקות קיימות בארץ ובעולם,  שעזרו לנו כבר בגיוון תרבותי ובעבודה עם העולם הגלובלי ואנחנו משתמשים בהן גם היום – כדי לסייע ולשמר את הסניפים שלנו במזרח אירופה – אנחנו משקיעים בלהצליח כי זה חשוב עיסקית. וצריך לשים לב לשונות, ולמצוקות ייחודיות של כל עובד וגם של נשים כי ההשקעה הזו מאפשרת לנו להרוויח בטווח הארוך.
ואלו כלים דומים לאלה שחלקכם כבר משתמשים בהם כדי להצליח יותר בשילוב אוכלוסיות שאנחנו באופן טבעי מבינים שהן יותר שנות מאיתנו – חרדים, ערבים ואנשים עם מוגבלויות כי שונה זה לא פחות. וכן, גם ב- 2022 עדיין צריך להפעיל אותם כדי לשפר את המספרים של הנשים.

וזו אחריות שלנו המעסיקים לראות את היכולות והכישורים, לתת למועמדות את התחושה שאנחנו באמת רוצים אותן, ואם עדיין אין לנו בכלל או מספיק נשים לשדר שזה חשוב לנו ואנחנו עובדים בזה ונמשיך לשפר כל הזמן. 

וראוי לדאוג שהן יוכלו להשמיע את קולן, כי כבר הוכח שנשים מדברות פחות בדיונים ואפילו הוכח שכשמדברים בחדר בלשון זכר לוקח למוח הנשי עוד שבריר שניה לפענח את הנאמר ולכן אולי הן בגלל זה הן לא יענו ראשונות. אם גבר העיר להן משהו לא חיובי, הן בכלל ישתתקו. וגם תקפידו לדאוג שהקרדיט שמגיע להן יגיע להן, כי גם זה עדיין לא קורה מספיק ב- 2022 והרבה גברים לוקחים קרדיט על ערך שנשים הביאו. 

ולפני הכל, תיתנו להן אותו שכר כי באמת מגיע להן. 

הרבה יותר חברות כבר מודעות, יש עשייה חיובית ומקדמת ואני מאמינה שבשנים הקרובות המחט תמשיך לזוז בכיוון הנכון. 

הרבה מאיתנו, הנשים, עסוקות בזה בשנים האחרונות. השינוי האמיתי יגיע כשגם הגברים יהיו מודעים וירצו לשנות כדי להרוויח את כל ההון האנושי הקיים, לטובת כולנו. המיקוד של הרבה מאיתנו בחודש הנשים הוא חשוב אבל העשייה השיטתית, המסודרת, המקדמת צריכה להמשיך כל השנה. 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אביטל ינובסקי

הייטקיסטית במיל' שמעל עשור מגוונת את ההייטק הישראלי - מלווה אנשים מוכשרים עם חסמים, אתגרים, מגבלות ומוגבלויות למציאת התפקיד שלהם בהייטק וטכנולוגיה.

מאמרים נוספים