26 דצמבר 2018 | רונן מונוסביץ
הסעיפים המשפטיים שלא כדאי להתעלם מהם

הסעיפים שנמצאים בהסכמים המשפטיים - וכעת מקבלים הסבר פשוט וברור

פעמים רבות בהן אני מייעץ למנהלים בתחום ההיי-טק בעניין הסכמיהם המסחריים, אני נתקל במנהלים המתקשים לעקל סעיפים מסוגים מסוימים בהסכמים ולכן מכנים אותם "הסעיפים המשפטיים", כאילו באו מעולם אחר והם נפרדים מיתר הסעיפים. למעשה, מדובר בסעיפים שהם חלק אינטגרלי מאותו הסכם ממש ויש להם אספקטים מסחריים לרוב.

 

אנסה להסביר כמה סוגי סעיפים כאלה ולפרש את מהותם בפשטות יחסית.

 

אחריות (Warranty)

 

בהקשר של הסכמים מסחריים בין עסקים, מדובר בעיקר במצגים והבטחות של ספק ביחס למוצר או שירות. בדרך כלל סעיף האחריות הut סעיף כללי למדי שקובע את הספסיפיקציות בהן על הספק לעמוד ואת הסעד בגין הפרת האחריות כאמור.

 

הספסיפיקציות עשויות לכלול אמירות כלליות, כגון המוצר הינו "ללא פגמים", וכן קריטריונים מפורטים יותר. הסעד יהיה לרוב תיקון או החלפה של המוצר, אך לפעמים עשוי לכלול אף החזרים כספיים.

 

הגבלות אחריות (Liability Limitations)

 

"הגבלת האחריות" היא החרגה של סוגים מסוימים של אחריות (בדרך כלל נזקים עקיפים) מגדר אחריותו של צד להסכם; וכן קביעת סכום מקסימלי לאחריות צד תחת ההסכם.

 

באשר להחרגת סוגים של אחריות, "נזקים עקיפים" מובהקים הם אובדן רווחים הנובע מהפרה של ההסכם. לדוגמה: כאשר ספק תוכנה מתחייב שהתוכנה תתריע בדבר כניסות של "חשודים" לשדה תעופה, הוא ירצה להחריג את אובדן הרווחים שעלול להיגרם לאותו מתחם כתוצאה ממעשה טרור של "חשוד" שלא נתנה לגביו התראה בשל פגם בתוכנה; להבדיל מהנזק שהינו העלות של תיקון הפגם בתוכנה. כמו כן, נפוצות החרגות של "אובדן מידע" כתוצאה מפגם בתוכנה וכן של פגיעה במוניטין.

 

כמו כן, במקרים רבים תוגבל אחריותו של צד להסכם מסחרי לסכום מסוים, אשר יכול להיות סכום התמורה שאותו צד מקבל או מכפלה של אותו סכום ב-2 או 3.

 

ישנם נזקים מסוימים שמקובל לקבוע שאף אם קיימות בהסכם מגבלות אחריות, הרי שהן (או חלקן) לא יחולו לגביהם. כך למשל מקובל שהאחריות בגין היות הקניין הרוחני של ספק תוכנה מפר זכויות צדדים שלישיים אינה מוגבלת לסכום.

 

שיפוי

 

סעיפי שיפוי נועדו לטפל בעיקר במצבים בהם צד להסכם נתבע על ידי צד שלישי להסכם ב"אשמת" הצד השני להסכם ולקבוע את ההליך לטיפול המצבים אלה.

 

בהסכמים מסחריים רבים בתחום ההיי-טק תמצאו סעיפי שיפוי העוסקים במצב בו מסתבר כי מוצר מפר קניין רוחני של צד שלישי, שאז, ככלל, מוטלת על ספק המוצר חובה לפצות הספק בגין נזקיו כתוצאה מן ההפרה האמורה.

 

סעיפי השיפוי אף עשויים לכלול פירוט בדבר חובת ההודעה של הצד המשופה, הצד שיטפל בתביעה של הצד השלישי כנגד השימוש במוצר ומידת החופש שלו בניהול התביעה והסיוע שיידרש מהצד האחר, כיצד ינהגו הצדדים במקרה שהשימוש אכן אסור וכיו"ב.

 

"הסעיפים המשפטיים" אכן עשויים להיות מורכבים מבחינת נוסחם ופרטיהם. עם זאת, המהות שלהם ברורה למדי וההשלכות המסחריות שלהם רבות. לפיכך, בעבודה עליהם חשוב שיתוף הפעולה בין המנהלים לבין עורכי הדין ממש כמו בסעיפים אחרים בהסכם.

 

כיצד אתם נוהגים בסעיפים המשפטיים? האם מאמר זה משנה את חשיבתכם בעניין?

 

אין במאמר זה כדי להוות או להחליף ייעוץ משפטי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.