31 יולי 2013 | איל בר-צבי
עד מתי הרעיון שלך עדיין שלך?

הפער בין שיחה בלתי-מחויבת על רעיון לבין הגשמתו הוא גדול. מתי חלה הגנה רעיון?

 

אז יש לך רעיון, למוצר חדשני, לאפליקציה שימושית, או אפילו להחייאת ז'אנר הקווסטים מעל גבי ה-iPad. מה עכשיו? הפיכתו של רעיון למוצר בר-מכירה, לאפליקציה או לסטארט-אפ מצליח, אינו תהליך של מה בכך. הוא כרוך בעבודה רבה עם שותפים ועם קבלנים, הוא מלווה בחששות מפני חשיפה והעתקה של המוצר, בגיוס כספים למיזם, ובשלל קשיים אחרים. דרך ארוכה ולא מעט תהפוכות עובר הרעיון מרגע שצץ במוחו של היזם ועד שהוא הופך למוצר. אך מהו בדיוק הרעיון?

 

אני אוהב קולה. מה זה אוהב? מכור. אמנם משתדל להגביל את עצמי ל"מנה" אחת ביום, אבל על פחות מזה אין מה לדבר. ואל תציעו לי זירו או דיאט, אני מיד חש בהבדל. זו גם הסיבה שבעוד שבמשרדים אחרים חוסכים, אצלנו תמיד יהיו במקרר בקבוקי זכוכית של קולה (אבל גם של כל המשקאות האחרים, כי יש עובדים ולקוחות שכן מקפידים על המשקל...). לפני כמה ימים נכנסתי למשרדנו בסערה, והצעתי למנהלת המשרד שלנו את הרעיון הבא: "חייבים להמציא מדחום בצורת גליל רחב, לתוכו נכניס את בקבוק הקולה, וישר נדע מה הטמפרטורה שלו. כך אוכל לוודא שתמיד אבחר את הבקבוק הקר ביותר".

 

כולנו חייכנו והמשכנו בשגרת יומנו, אבל הבה נניח שלקוח שהמתין במשרדנו שמע את השיחה, והחליט ליישם את הרעיון. לאחר שלושה חודשים של עבודה, בהם בדק מהם החומרים המתאימים ביותר ליצירת גליל-מדחום שכזה, והסדרת שיתוף פעולה עם יצרן מדי-חום סיני, הוא יוצא לדרך. האם עשויה לקום לי טענה כלשהי נגדו? האם הוא "גנב" לי את הרעיון?

 

כמובן, לקוח כזה לא קיים, אבל כל השאר אמת, ועכשיו כל אחד מכם יכול "לגנוב" לי את רעיון (רק שתפו אותי בפיילוט בבקשה); אבל המקרה הבא אירע במציאות: אחד מלקוחותינו, שכבר עבר דרך סטארט-אפ או שניים, פנה אלינו בשאלה הבאה: "ישבנו בסלון, שני חברים, עם חבר שלישי נוסף ואביו, באחד מסופי השבוע לפני כשנה. אביו של החבר השלישי תהה מדוע אין מוצר פיזי שיודע לעשות פעולה כלשהי. אני והחבר השני, חשבו שזה דווקא בסיס לא רע לפיתוח, והתחלנו לדבר על הגשמת הרעיון בצורה מקוונת, בתחום שפתרונות קרובים לו כבר קיימים, אבל באופן קצת שונה. האם כיום, אחרי שכבר שנה שלמה אנו עובדים על יישום הרעיון, פיתוחו, כתיבת קוד, הטמעתו, הצגתו למשקיעים, וכל זה כאמור באופן די שונה ממה שהעלה אביו של אותו חבר שלישי לפני שנה, מקנה להם זכויות כלשהם במיזם שלנו?".

 

ובכן, התשובה הפשוטה היא "לא". אם מתגלעים חילוקי דעת קשים בנושא, אני תמיד ממליץ לתת לאותו "הוגה" מקורי כמה אחוזים בודדים במיזם תמורת כתב ויתור על טענות עתידיות, אלמנט שעשוי להיות חשוב בעתיד. אך במידה והנושא אינו מגיע לכדי סיכום "חברי" (amicable), אין, בעצם, לאביו של החבר השלישי טענה סבירה בנושא. "זריקת רעיון" לחלל האוויר אינה שקולה לגיבוש רעיון והוצאתו לפועל, מה גם שקיים שוני בין המוצר אותו הזכיר המכר לפני שנה באגביות (ולא טרח לקדמו) לבין המוצר הסופי.

 

זכויות יוצרים הוא תחום מורכב. הוא מקנה הגנה טובה אם הוא חל, אבל מגן על הרבה פחות דברים מאשר נהוג לחשוב. אחרת, לא היה לנו את משחק ה"אנגרי-בירדס", מכיוון שהרעיון כבר בוצע בבסיסו עלי ידי Crush the Castle; לא היה לנו World of Warcraft כי הוא סוג של Ultima Online, ואם ללכת עוד קצת אחורה, לילדותי באולמי הארקייד של שנות ה- 80 המוקדמות, לא היה לנו את Phoenix משום ש- Space Invaders כבר פותח.

 

 

האמור לעיל הינו סקירה כללית בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי. 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.