28 יוני 2014 | אורן סימניאן
כסף בטוח או אחוזי הצלחה, היכן תבחרו להשיק את הפרויקט שלכם?

את הבאזז סביב פלטפורמות הקראודפאנדינג אנחנו מכירים, אבל לא בטוח מבינים את ההבדל. יש 4 סוגים: פלטפורמות לגיוס תרומות, גיוס עבור מוצר או שירות, גיוס דרך הלוואה וגיוס תמורת מניות.

את הבאזז סביב פלטפורמות הקראודפאנדינג אנחנו מכירים, אבל לא בטוח מבינים את ההבדל. יש 4 סוגים: פלטפורמות לגיוס תרומות, גיוס עבור מוצר או שירות, גיוס דרך הלוואה וגיוס תמורת מניות.

 

 הם מהסוג השני והמוכר יותר היום - גיוס עבור מוצר או שירות.   Indiegogo ו-Kickstarter

 

יזם שירצה לגייס כסף בערוץ זה יציע מספר חלופות לתגמול המשקיע, כאשר לא מדובר בתגמול פיננסי. ברוב המקרים יציע היזם מוצר שיסופק בעתיד, התגמול משתנה בהתאם לסכום החל ממתנה סמלית או תמורה פסיכולוגית כלשהי (למשל, תעודת הוקרה).

  

האתרים הפעילים בתחום פועלים כמעט ללא רגולציה מכיוון שאין תמורה פיננסית בעבור ההשקעה מה שהופך את המודל הזה לאטרקטיבי ונגיש במיוחד עבור יזמים ומשקיעים.

 

שני האתרים שהוזכרו הם המוכרים והמובילים בעולם כיום ומאפשרים גיוס למיזמים בתחומים שונים ובשלבים שונים, אומנם שניהם משרתים מטרה זהה אך יש שוני רב ונשאלת שאלת מליון הדולר...

 

When to kick it or when to Gogo?

 

לכאורה התשובה קלה, אך לפני שאתם מקבלים את ההחלטה נסביר שהפלטפורמות הללו אינן מקור למימון בלבד, לקמפיין יש משמעות שיווקית ומקור לבדיקת היתכנות מול לקוחות הקצה ובהתאם מהווה לרוב שלב ביניים שממנו בדרך כלל צריך לצאת לגיוס נוסף אחרי שמשקיעים רואים שיש היתכנות.

 

 

עכשיו נשאלת השאלה, איך מגבירים את סיכויי ההצלחה?...

 

רף יעד מתוכנן היטב - לא גבוה מידי ולא נמוך. כזה שמאשפר לשמר את מוטיבציית הגולשים לקחת חלק בחלום שלכם ולתרום להצלחתו.

 

סרטון מושקע - הכלי החשוב ביותר להגיע ללקוחות הקצה שלכם, לגולשים ולגרום להם להצטרף.

 

יצירת באזז ויראלי - קידום הקמפיין בבלוגים טכנולוגיים ומקצועיים באופן אישי ובאמצעות יח''צ.

 

אחריות אישית - להשיק קמפיין ולחכות למזומנים, זה לא יקרה... חייב להכין תכנית עבודה רצינית להפעלת הקהילה שלכם ובשעות הראשונות לגרום לכך שהפרוייקט יזכה לטראפיק מימוני.

 

טרנד וטיימינג -  בדקו מוצרים משלימים או מתחרים שעלו לגיוס בעבר וכמו בכל השקה גם לטיימינג יש חשיבות מכרעת במיוחד במוצרי B2C כשהלקוח (משקיע במקרה הזה) רוצה את המוצר בהקדם.

 

השוק קובע - כוונו למוצר B2C שניתן לייצר תוך מספר חודשים וככה לשמור ולחזק את הזיקה למוצר.

 

וחשוב לזכור שניתן שהפלטפורמות הינן אופציית גיוס נהדרת לאו דווקא למוצרי תוכנה, אלא למוצרי צריכה בניהם חומרה , אומנות ועוד. דוגמא נהדרת ניתן ללמוד מיזמים ישראלים שגייסו 75,000$ באינדיגוגו לטובת הכנת וויסקי סינגל מאלט הראשון שנוצר בישראל. עכשיו נותר לאחל בהצלחה!

תגובות

1. או ש או ש | 29 יוני 2014

וואוו כמה מקורי

עוד כתבה על אתרי גיוס ההמונים


הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.