31 אוגוסט 2014 | מיכל איציק
שלושה עסקים ושלוש בעיות שנפתרו באמצעות מחשוב ענן

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שבמסגרתה עסקים קטנים ובינוניים (Small Medium Businesses) רבים עוברים לצרוך שירותי מחשוב ענן.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שבמסגרתה עסקים קטנים ובינוניים (Small Medium Businesses) רבים עוברים לצרוך שירותי מחשוב ענן. הסיבה לכך נעוצה ברצונם לצמצם את הוצאות המחשוב ולהגביר את פרודוקטיביות עובדי החברה. אולם בפועל, המעבר לענן משפר לא רק את שורת המאזן בדו"חות הכספיים, אלא לעיתים אף פותר בעיות אקוטיות של ממש, אשר עשויות להיות רלוונטיות גם עבורכם. במאמר זה אביא בפניכם שלוש דוגמאות לכך.

 

רקע: מהו מחשוב ענן?

 

שירות מחשוב ענן הינו שירות בו צורכים משאבי מחשוב באמצעות התחברות למחשבמרוחק, דרך האינטרנט (או קו תקשורת ייעודי). בעולם העסקי, הכוונה בפועל הינה לשכירת גישה לשרתים היושבים אצל ספק חיצוני, על מנת לייתר את הצורך באחזקת שרתים בתוך הארגון עצמו. היתרונות הטמונים בכך הינם מגוונים. בין היתר, מדובר בחסכון בעלויות התמיכה הטכנית, צמצום הוצאות החשמל, גישה למסמכי החברה מכל מחשב או מכשיר המחובר לרשת ועוד. אולם, מלבד היתרונות הברורים-מאליהם הללו, ישנם פתרונות ספציפיים יותר ששירותי הענן יכולים לספק ואשר בתי עסק לעיתים אינם מודעים להם.

 

מעונן חלקית: שימוש בענן רק כשיורד גשם של לקוחות

 

אחת הדוגמאות לפתרון בעיות באמצעות מחשוב ענן מקורה אי שם באנגליה בחנות פרחים מקוונת בשם Bunches. החנות מאפשרת ללקוחותיה להזמין ולשלוח פרחים דרך אתר האינטרנט שלה, והיא עושה שימוש בשרת קטן עליו יושב האתר. השרת חזק דיו בכדי לעמוד בהיקף התנועה השוטפת ולמלא אחר ההזמנות. אולם, בשלושת הימים העמוסים ביותר בשנה: יום האם, חג המולד ויום האהבה, שוטף את האתר גל עצום של מבקרים והזמנות, הגורם לקריסת השרת. על מנת להתמודד עם הבעיה, נאלצה החנות לרכוש ולתחזק שרתים חזקים מאד שעלותם גבוהה בהתאם, ואשר בפועל עמדו חסרי תכלית ביתר ימות השנה. לאחרונה, החליט בעל החברה להתייעל ולשכור שירותי ענן לתקופת החגים בלבד.לדבריו, המהלך "אפשר לנו למכור את השרתים המיותרים ולהעלים את כל ההוצאות הכרוכות באחזקתם: החל מעדכוני תוכנה, דרך טיפולים שוטפים ותיקון תקלות וכלה בשטח אחסון נוסף לחנות. בסה"כ, המעבר לענן חסך לנו  אחוז משמעותי מההוצאות השנתיות".

 

 

כשהשמיים הם הגבול: מעבר לענן כשהחברה מבקשת להתרחב

 

דוגמא נוספת לתרומה הייחודית של שירותי הענן לבתי עסק, ניתן למצוא במהלך ייעול שביצעה חברת טיולים אמריקאית בשם מקנייר (Macnair Travel). החברה, המתמחה בעריכת טיולים לארגונים ולמוסדות, התמודדה עם קשיים לוגיסטיים בהרחבת העסק. מכיוון שעבודתה השוטפת מתבצעת אל מול מוסדות מסורבלים ומספר רב של נותני שירותים, עובדי החברה (למעט המדריכים עצמם) מבלים את מרבית זמנם בביצוע עבודה משרדית. העבודה נעשית על גבי אפליקציית ניהול-טיולים ייעודית, אשר הותקנה על גבי כלל המחשבים, במשרדיו הראשיים של הארגון שבוושינגטון. הצורך של העובדים להתייצב מדי יום במשרד הגביל את החברה לגיוס עובדים המתגוררים בתחומי העיר בלבד. כפועל יוצא  היא התקשתה לגייס כשרונות מנוסים בקצב משביע רצון. כמו כן, עובדים שהתגוררו כל חייהם בוושינגטון, לא תמיד התמצאו בהתנהלות הראויה אל מול גופים ממדינות אחרות בהן נערכו הטיולים, ונעדרו כל ידע גיאוגרפי ונסיון עבודה חיוני בתעשיות הטיולים במקומות האלה.

 

בעקבות המגבלות שהוזכרו לעיל, קיבל מנהל החברה את ההחלטה הדרמטית להעביר את אפליקציית הניהול לענן, הנחה את העובדים לעבוד מהבית וסגר את המשרדים בוושינגטון. לאחר מכן הוא החל בגיוס עובדים בכל אחת מהמדינות בהן פעלה החברה או ביקשה להתחיל לפעול. בעקבות המהלך, החברה חסכה כ- 70,000 דולר בשנה בדמי שכירות והרחיבה את פעילותה ואת מצבת העובדים שלה באופן דרמטי, כאשר המגויסים החדשים הגיעו עם מיומניות ונסיון רלוונטיים יותר מאי פעם. שנתיים לאחר מהלך המעבר לענן, החברה אף פרצה לשוק הבינלאומי.

 

מעבר לענן כעושים שימוש בקשת של תוכנות

 

בית עסק נוסף אשר צמצם את עלויותיו השוטפות באמצעות מעבר לענן הוא ConnectEDU, חברה אמריקאית המתמחה במתן ליווי וסיוע לבוגרי תואר ראשון במציאת קריירה מתאימה. בראיון שהעניק מנהל החברה לבלוג המתמחה בנושא הענן, הוא סיפר כי אחת מהוצאותיו המשמעותיות היתה הצורך להתקין תוכנות מורשות על כל אחד ואחד ממחשבי הארגון. מכיוון שהתקנת התוכנות היתה נעשית על גבי המחשבים עצמם ומכיוון שעובדיו שוהים זמן רב בשטח, לעיתים קרובות הוא נאלץ לרכוש רישיונות נוספים בכדי לאפשר לעובדים גישה אליהן ממחשבים הנמצאים מחוץ למשרד. על מנת לפתור את הבעיה, החליט המנהל להתקין את התוכנות על גבי הענן. הדבר ייתר למעשה את הכפילויות הללו ואפשר לצמצם את רכישת הרישיונות למספר העובדים בחברה. התקנת התוכנות על גבי הענן אף אפשרה לעובדים לגשת אליהן באופן מיידי מכל מחשב בכל מקום, ללא צורך בהתקנות מעיקות ובתרומה ישירה ליעילות העובדים. הוא מסכם כי "המעבר לענן חסך לעסק סכום יפה מאוד שהוסב לשיווק ובה בעת הקל על העובדים והעניק להם גמישות ועצמאות רבה יותר".

 

דוגמאות אלו מבהירות היטב מדוע בתי עסק רבים במגזר ה- Small Medium Businesses, המחפשים תמיד פתרונות יצירתיים לייעול וצמצום עלויות, עוברים יותר ויותר לשירותי ענן. יתכן וטיעונים אלו הם שהובילו אנליסטים בענף להעריך שעד שנת 2020, כ-80% מבתי העסק הללו בארה"ב יעברו לשירותי ענן, מגמה המורגשת היטב גם בישראל. אז אם יש לכם עסק, אולי הגיע הזמן לשאול את עצמכם כיצד המעבר לענן יוכל לסייע גם לכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.