15 מרץ 2015 | מעוז שכט
Ataxis, Tacos או Taxes - מערכת היחסים שבין המקליד לבין המקלדת

לעידן המידע יש פוטנציאל אדיר ל "הצפה". כשהטכנולוגיה באה במפגש עם ההצפה הזו, אנחנו מקבלים מצב של היקפי מידע אדירים. המצב הזה, שהופך את ההתמודדות הרגילה של בסיס הנתונים המסורתי לבלתי אפשרית, זכה בפי התעשייה לכינוי "Big Data". למעשה, בכל מקרה בו תוכן ו-data מכילים מיליארדי חלקי מידע מכל רחבי הרשת וממקורות אחרים, מדובר ב- "Big Data". מושג חשוב גם מבלי ששמנו לב אליו.

לעידן המידע יש פוטנציאל אדיר ל "הצפה". כשהטכנולוגיה באה במפגש עם ההצפה הזו, אנחנו מקבלים מצב של היקפי מידע אדירים. המצב הזה, שהופך את ההתמודדות הרגילה של בסיס הנתונים המסורתי לבלתי אפשרית, זכה בפי התעשייה לכינוי "Big Data". למעשה, בכל מקרה בו תוכן ו-data מכילים מיליארדי חלקי מידע מכל רחבי הרשת וממקורות אחרים, מדובר ב- "Big Data". מושג חשוב גם מבלי ששמנו לב אליו.

 

בפועל, רבים מההיבטים היומיומיים במפגש הזה שבין Big Data וטכנולוגיה, הפכו עבורנו ל"שקופים" ובלתי מובחנים. זה המקרה כשעוסקים למשל, בכלים של "איות אוטומאטי" במכשירים ניידים, כמו גם בתוכניות של עיבוד מידע, אימיילים ואחרים. יהיו מאפייניו של האיות האוטומטי קומיים ככל שיהיו (ישנם אפילו אתרים המציגים את הטעויות המשעשעות האלה), היכולות של כלים טכנולוגיים להציע תיקון איות או אפילו לצפות את המילה הבאה של המקליד, הן שימושיות באופן יוצא דופן. בעיקר משום שהן חוסכות מהמשתמש את המבוכה שטמונה בשגיאות הקלדה. כמעט כל קומבינציה וכמעט כל רצף של אותיות מוקלדות, יאפשר למכשירי הטלפון החכמים לספק הצעות הגיוניות להקלדה בהמשך. כשלוקחים בחשבון את יכולות התכנות של מקלדות במכשירים חכמים, עבור שימוש בשפות זרות, כל הקומבינציות שלעיל הן חלק מאותו רעיון של "Big Data".

 

הצעות של מילים בהקלדה ותיקון אוטומטי של הקלדה, מבוססים על אלגוריתמים שבוחנים את הקומבינציות של האותיות המוקלדות כנגד ערכים מילוניים שנמצאים בתוך הטלפון החכם – ויש בו יותר ממילון אחד זמין לתהליך. לדוגמה, בכל מקרה בו מוקלדת מילה בשפה זרה, הטלפון מציע מילון זמין עבור אותה שפה. כשאות שהקלדת תואמת לערכים שנמצאו במילון, הטלפון החכם מציע את ההתאמות המצויות בו, כאלטרנטיבות אפשריות עבור המילה המוקלדת. קבלת המילה המוצעת מקצרת את זמן ההקלדה והופכת את העבודה עם הטלפון החכם ליעילה יותר. אם לא נמצאה שום התאמה, הטלפון מתוכנת להציע אלטרנטיבות משלו, חלקן נכונות ומתאימות, חלקן הגיוניות, אפילו שאינן מה שביקשת להקליד וחלקן אכן הופכות לאותו אוסף של טעויות משעשעות.

 

מתכנתים מתמודדים עם כמה אתגרים בתהליך ההחלטה על אילו תוים ומילים להציע למקליד : יצירת מילון מקיף – כזה שאיננו דל, אך הוא עדיין מודרני וקל לניהול – למשל, כזה שיכלול את מילות הסלנג המודרני שסביר שיופיעו בהודעות טקסט ; קביעת מודל שפה שאין בו חוסרים משמעותיים – כזה שבוחן את המילים המוקלדות במסגרת הקונטקסט שלהן ומציע הצעות מושכלות, עבור איות נכון והגיוני.

 

כך קורה שאם משתמש מקליד את המילה 'taxos", נשאלת השאלה אם התכוון ל-'taxis"או שמא התכוון ל-'tacos"?. המקלדת במקרה זה נוהגת להציע את שתי האפשרויות. אך אם הוא בכלל התכוון להקליד 'taxes", הוא יזדקק ליכולות של הקשר במקלדת, על מנת שתתאפשר הבנת ההקשר של המשפט כולו : 'there`s nothing sure but death and taxes". אם הוקלד "taxos" בשגיאה, רק המכשירים בהם יכולות האיות האוטומטי המתוחכמות ביותר, יבינו זאת נכון. בכל מקרה אחר, יעמוד המשתמש בפני הבחירה של 'taxis"או 'tacos". בכל הקלדה ייתקל המשתמש בהיצע של מגוון אלטרנטיבות נכונות. 

 

אולם כיצד יודעת המקלדת להציע את ההצעות הנכונות הללו?

 

בודק האיות של גוגל לומד את העדפות המשתמש ומתקן איות בהתאם. אולם המקלדות של רוב הטלפונים – מיוצרות באופן פחות מתוחכם מזה. חלק מכך נובע מהסיבה שאיסוף היסטוריה של הקלדותיו של המשתמש ויצירת database מתוכה, נחשבת הפרה של הזכות לפרטיות. המילון של האיות האוטומטי אוסף מילים מתוך מאמרים וטקסטים הזמינים באופן ציבורי. מתכנתים תכננו מהלכים של ניתוח שמבחינים באופן בו אנחנו מארגנים את המשפטים שאנחנו כותבים, את סדר החשיבות של המילים בהן אנחנו משתמשים ואת אופן החזרתיות שלנו על מילים, דרך צורת האיות שלנו וכמובן, את צורת ההקלדה שלנו. כך שכשאתה מתקן מילה שתוקנה אוטומטית, הטלפון שלך ילמד את האיות בו השתמשת ויזכור אותו. הוא ילמד את ההעדפות שלך, כמו שימוש שלך בז'ארגון מקצועי או בשם כלשהו.

 

ללא ה-Big Data לניהול ההיקף האדיר של צירופי אותיות פוטנציאליים, היה מאד קשה לדבר על איות אוטומטי במקלדות חכמות. עם זאת, Big Data מעניק למקלדות החכמות כלים רבים אף יותר מהכלים אותם הן סיפקו לנו עד כה. ככל שהטכנולוגיה של הטלפונים החכמים מאפשרת להם להכיל יותר ויותר מידע, המילונים הנאגרים בהם יהפכו לא רק לגדולים יותר, אלא גם לחכמים הרבה יותר. עם התקדמותנו בזמן ועם התפתחות הטכנולוגיה הזו, מתכנתים ומפתחים של מקלדות יעשו שימוש נרחב יותר ויותר ב-Big Data ובכלים של למידה עצמית של המכשירים, על מנת לשפר בעקביות את כל סוגי המקלדות ואת הפונקציות המבוססות קונטקסט המצויות בהן, עבור חוויית משתמש משופרת של שימוש במקלדת.  

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.