Photo by William Hook on Unsplash
15 דצמבר 2019 | ישי טנצר
איך תשלבו צ'אט בוטים באסטרטגיית הדיגיטל של הארגון שלכם?

בתחילת העשור הנוכחי, חברות רבות הפסידו במירוץ מפני שהן לא הבינו את החשיבות של מעבר לדיגיטל. היום, העקרון זהה - אם לא תבינו את החשיבות של צ'אט בוט לעסק שלכם, אתם עלולים להפסיד למתחרים שלכם. איך תשלבו נכון את הטכנולוגיה החדשה בנכסים הדיגיטליים שלכם?

הטרנד של צ'אט בוטים מאיץ בשוק הישראלי (וכמובן גם בשוק העולמי), וכמעט כל יום שומעים על עוד חברה גדולה בארץ שמשיקה את הבוט שלה.

היום, כבר יש פחות צורך להסביר לארגונים מהו צ'אט בוט, ובאילו תחומים ניתן לשלב אותו, אך אחרי ההבנה הבסיסית ארגונים רבים עומדים בפני שאלה מהותית: איך לשלב את הבוט במכלול הדיגיטלי הקיים שלהם?

אני חושב שזאת שאלה מאוד חשובה שכדאי לנתח ולפתח אותה. אותם ארגונים פועלים כבר מזמן בעולמות הווב והמובייל, פיתחו אתרים ואפליקציות מרשימות שהשתלבו יפה במאמץ הדיגיטלי שלהם, ולכן - למה צ'אט בוטים שונים? בקצרה, ההבדל הוא בבשלות התחום.

בואו נזכר באמצע-סוף שנות התשעים, כאשר האינטרנט הגיע למשתמש הפרטי והעסקי, חברות שהחליטו לפתח אתר עמדו לפני הרבה מאוד דילמות. איך האתר צריך להראות? איזה תוכן צריך להופיע? איך משתמשים יידעו להגיע אליו?

היום, עשרים שנה אחרי, כאשר חברה מחליטה לפתח אתר (אפילו במידה ולא היה לה אתר בעבר) השאלות פתירות , מכיוון שיש תעשיה בשלה שקיימת בתחום ויש המון חומר, כלים  ובעיקר נתונים מהשטח שמבהירים את הנושא עבור סוגי אתרים שונים.

דבר דומה קרה בעולם המובייל לפני כעשור, אבל בזכות הניסיון שהעולם צבר בווב ובזכות קצב חדשנות מואץ, עולם המובייל השלים את הנושאים האלה בערך בחצי מהזמן מהאינטרנט בתחילת דרכו.

אז, מה האקו סיסטם צריך להכיל כדי שארגונים ידעו איך לפתח ולשלב צ'אט בוט?

נתחיל משיווק, אנשי השיווק צריכים ללמוד איך להביא תנועה לבוט, להגדיר אנליטיקות ומדדים, ולהציב מטרות ריאליות ברות השגה.

מבחינת אפיון והגדרת משתמש, יש ללמוד איך ליישם את החזון בעולם המינימליסטי של המסנג'ר, איך לבנות אב טיפוס ,לנסות אותו על משתמשים ובעיקר איך לעשות את כל זה באינטראקציות קצרות ויעילות.

מבחינת פיתוח , יש לבחור בכלים/פלטפורמות/ספריות קיימות, ואיך לממשק את הבוט למערכות ארגוניות וממשקי ניהול של מדיה חברתית. לסיום, לא לשכוח איך בודקים שהבוט פועל, איך כותבים ומבצעים תסריטי בדיקות מותאמים וכו'

מה יש לנו היום?

האקו סיסטם של צ'אט בוטים היום נוטה מאוד לכיוון המפתחים: יש עשרות רבות של פלטפורמות, ספריות וכלים שאמורים לעזור למפתחים בפיתוח הבוטים. כלים חדשים מופיעים ברמה היומיומית, כאשר בכלל לא ברור במה הם טובים יותר או אפילו שונים מהמתחרים.

כדאי לציין שלרוב הפלטפורמות יש מעט מאוד משתמשים, ולחלקם אין משתמשים בכלל - יש כאן תופעה של ניסיון לשפר נושאים שונים בפיתוח בוטים, בלי שבפועל נצבר ניסיון פיתוח ממשי בתחום.

ריבוי הכלים לצ'אט בוטים שונה מאוד מקצב התפתחות הכלים לעולמות הווב והמובייל שהוא הרבה יותר איטי, אבל הכלים מגיעים בצורה הרבה יותר בשלה לשוק.

לארגון שלא פיתח בוט מעולם, הכלים האלו לא יעזרו מכיוון שהם מכוונים למשתמש הטכני ולא לעסקי. בנוסף, לפעמים מפתחי הכלים מוכנים גם לעשות את פיתוח הבוט לארגון כדי לקבל לקוחות, אבל זה לא המיקוד שלהם והתוצאות בהתאם.

אז מה חסר לנו?

חסרות חברות שירותים ומיישמים, שיבינו את עולם הצ'אט בוטים על כל רבדיו (מאסטרטגיה ושיווק ועד ביצוע בפועל) ושיהיו עם האצבע על הדופק לגבי חידושים טכנולוגיים בתחום (אופציות פרסום חדשות, מנועי חיפוש לצ'אט בוטים, ספריות כלים ועוד).

גופים אלה יתרכזו בצרכי הלקוח ולא בקידום כלי או ספריה מסוימת, ובכך נוכל להגיע לשלב הבא במהפכה. שיהיה בהצלחה!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.