7 מאי 2013 | מערכת
מימון המונים: 7 שלבים לפני שמתחילים

שבעה צעדים הכרחיים שיעזרו לכם להגיע ליעד

 

רק מחצית מהפרויקטים ב-kickstarter, אתר מימון ההמונים (crowdfunding) האמריקאי, זוכים להצלחה ומשלימים את הגיוס מהקהל. סיכויי ההצלחה של פרויקט עולים ככל שהוא זוכה לתהודה חיובית במהלך הדרך – האתר שבו מתקיים הפרויקט מגביר את החשיפה אליו וכך מאיץ את תהליך השלמת הגיוס. אך במקביל, פרויקטים שאינם מתרוממים כבר בשלבים הראשונים נעלמים בתוככי האתר ואם יוזמיהם לא יצליחו למצוא להם אסטרטגיה שיווקית מוצלחת, הם כנראה ישקעו בתהום הנשייה.

 

מימון המונים היא שיטת מימון שבה מקימי מיזמים פונים לקהל הרחב ומבקשים מהציבור להשקיע בפרויקט בהיקפים קטנים. בתמורה, זוכים התורמים לקבל תשורות מקוריות, החל ממכתבי תודה, גרסאות ניסיוניות של המוצרים, ועד השתתפות פעילה בפרויקט. בכדי לא להצטרף לסטטיסטיקה העגומה של הפרויקטים שנכשלים כדאי לשים לב לכמה עקרונות שעשויים להעלות את סיכויי ההצלחה של פרויקט מימון ההמונים הבא שאתם עורכים:

 

1. האם הקהל יכול לשלם? לאתרים שונים יש שיטות תשלום שונות. בקיקסטארטר ניתן לשלם באמצעות חשבונות פייפאל ואמזון, ולעומת זאת ב-indiegogo אין הכרח בחשבון פייפאל. באתרים הישראליים ניתן לשלם בכרטיסי אשראי מקומיים. החשיבות של אמצעי התשלום תלויה בקהל היעד שלכם – אם הקהל הוא ישראלי, לא בהכרח שיש לו חשבון פייפאל והוא עשוי להתייאש באמצע תהליך התשלום ולוותר.

 

2. היכן לפרסם? לכל אתר מימון המונים יש אופי משלו. האתרים נחלקים לתחומים – חברתיים, מסחריים, אומנותיים, או בעלי גוון טכנולוגי. ביחרו אתר שתואם את רוח הפרויקט שלכם. 

 

3. היו גלויים: פרויקט מימון המונים מצריך מכם ליצור אמינות בקרב הקהל ביכולתכם לבצע את מה שאתם מבטיחים. בכדי להגביר את רמת האמינות שלכם עליכם להציג פרטים מלאים עליכם כדי שאנשים יאמינו בכנות כוונותיכם: ספרו למה הפרויקט חשוב ולמה חשיבותו רחבה יותר מהצורך האישי שלכם במימושו;פרטו מה בדיוק ייעשה עם הכסף שיגוייס;אם אתם משתמשים בפרויקט המימון כדי לבחון האם יש שוק לפרויקט, היו גלויים בקשר לכך ועודדו את המשתתפים להפיץ הלאה את הפרויקט כדי לבחון באופן רחב יותר את השוק.

 

4. אל תתרכזו רק בגיוס הכסף: לפרויקט גיוס המונים יש כמה יתרונות מלבד מימון הפרויקט – הוא משמש כבמה לשיווק הרעיון, למציאת אנשים שמעוניינים במוצר עוד קודם להשלמתו, ולבחינה של תמחור המוצר. כך למשל, כאשר אתם נוקבים במחירי התרומות המעניקים מתנות, אתם יכולים לבחון האם אנשים מוכנים לקבל את המוצר כאשר הוא מתומחר במחיר נמוך, והאם הם מוכנים לשלם תוספת עבור שדרוג המוצר במחיר גבוה יותר.

 

5. הכינו אסטרטגיה שיווקית לכל תקופת הקמפיין: פרויקט נמשך לאורך תקופה ממושכת של 30-40 ימים. ניתן כמובן ליצור פרויקטים ארוכים יותר, אך כדאי לבחור בתקופות שאינן ארוכות מדי בכדי לייצר תחושת דחיפות בקרב התורמים, אך גם לא תקופות קצרות מדי (ימים ספורים) בכדי לאפשר לאנשים לדבר על הפרויקט ולתת לו לזרום ברשת.

 

האסטרטגייה השיווקית צריכה להיות מתוכננת לכל אורך תקופת הקמפיין. עליכם לדעת מתי לפנות למעגלים הקרובים אליכם, מתי לצאת מהם ומתי לשווק את הפרויקט החוצה, לעתים לתקשורת ולבלוגים רלוונטיים. האסטרטגיה מתחילה בעמוד הקמפיין, בו תציגו סרטון וידאו שמספר על הפרויקט. הסרטון צריך להיות קצר ובו יובן כבר מההתחלה במה עוסק הפרויקט.

 

כחלק מהאסטרטגיה ניתן להוסיף מתנות לאחר פתיחת הפרויקט, ומהלך שכזה עשוי להוביל תורמים שכבר השתתפו בפרויקט לתרום בשנית. זכרו, שלא ניתן להוריד מתנות שהעלאתם.

 

6. אל תתחילו מאפס: לפני שמפיצים את הפרויקט כדאי לשלוח אותו למעגל הקרוב – משפחה וחברים, בכדי שאלה יתרמו סכומים התחלתיים ועמוד הגיוס שלכם לא ייראה שומם. לאנשים קל יותר להצטרף לפרויקט בתנועה מאשר להיות הראשונים לפעול. עמוד עם גיוסים פעילים מפחית חששות.

 

7. בחנו את העלויות האמיתיות שלכם: כאשר אתם קובעים את התשורות שתעניקו לתורמים חשבו היטב את עלותם הסופית – האם בחנתם מה משך העבודה הנדרשת כדי למלא את התחייבויותכם למשקיעים? האם שקללתם עלויות משלוח? בשקלול המחירים חשבו גם את העלויות שהאתר לוקח לעצמו אם הפרויקט משלים את הגיוס בהצלחה ואת עלויות סליקת האשראי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.