7 ינואר 2016 | רוברט פינקס
להיות או לא להיות – וולידציה למוצר שלכם

אלפי יזמים וחברות מבקשים לגייס כסף כדי לפתח את המיזם שלהם ולהגשים את החלום. אך חלק גדול מאותם יזמים לא בודק את הצורך האמיתי במוצר או השירות שהם מעוניינים לפתח ואת פלח הלקוחות הרלוונטי, ויותר חשוב – לא עשה וולידציה מינימלית למוצר ולשירות. אין תחליף לתהליך הוולידציה, אם זה לפני שאתם משקיעים זמן, אנרגיה וכסף ברעיון שלכם, ובוודאי לפני שאתם פוגשים משקיעים.

 

בכל פעם שאתם חשים שזהו הרגע - ההברקה המדהימה שתשנה את העולם הטכנולוגי כרגע עברה בראשכם, אתם ממש חשים מה קהל המטרה שלכם רוצה וצריך, רוצים מהר לקפוץ ולפתח ו...

זהו בדיוק הרגע לעשות 2 דברים:

 

1. לרשום את הרעיון המלא – כל מה שעלה בראשכם.

2. לשקול תהליך וולידציה – האם יש באמת צורך במוצר שחשבתם עליו? האם הקהל שהגדרתם רוצה באמת את המוצר או השרות שאתם חושבים לפתח? האם הוא מוכן לשלם כסף על המוצר? האם זה משהו אמיתי?

 

 

במהלך עבודתי כמנהל במעוף וכמנהל קרן הון סיכון, פגשתי אלפי יזמים וחברות שביקשו לגייס כסף כדי לפתח את המיזם שלהם ולהגשים את החלום.

חלק גדול מאותם יזמים לא בדק את הצורך האמיתי במוצר או השירות שאותו הם מעוניינים לפתח ואת פלח הלקוחות הרלוונטי, ויותר חשוב – לא עשה וולידציה מינימלית למוצר ולשירות.

אין תחליף לתהליך הוולידציה, אם זה לפני שאתם משקיעים זמן, אנרגיה וכסף ברעיון שלכם, ובוודאי לפני שאתם פוגשים משקיעים.

 

 

 

בקיצור – האם יש או אין לכם מוצר? הנה 6 שלבים חשובים שיסייעו לכם בביצוע וולידציה למוצר שלכם:

 

 

1. שתפו את הרעיון שלכם

הרעיון משתבח עם שיתופו, דרך גילוי הקשרים נוספים, זוויות אחרות וגם קהלי מטרה פוטנציאלים אחרים. אל תחששו לחשוף את האינפורמציה.

אם יש צורך להגן על פטנט או IP, תשתפו "מה עושים" ולא "איך עושים" - זה יהיה מהות הפטנט.

תשתפו קודם חברים ושותפים, ולאחר מכן עברו לקהל המטרה שלכם.

כמובן, זהירות תמיד נדרשת כדי לא לחשוף דברים מוקדם מדי, אך אין תחליף למה שתוכלו להפיק מהדעות השונות שתשמעו על הרעיון שלכם.

 

 

2. חפשו אם המוצר קיים כבר בשוק

רוב היזמים חוששים מתחרות, אבל קיומם של מוצרים דומים בשוק פותר לכם 2 בעיות חשובות:

א. כנראה יש שוק! 

ב. מישהו כבר בדק, השקיע זמן כסף ואנרגיה כדי לקדם ולפתח מוצר מסוים.

 

המתחרים מגדירים היטב את מסגרת הפעילות של המוצר החדש אותו אתם מעוניינים לפתח – זה הרגע שלכם לתכנן מוצר טוב יותר, זול יותר, פשוט יותר, שלם יותר – ולהתמודד עם שוק קיים אותו תוכלו להרחיב.

 

 

 

 

3. שימו לב מה השוק מחפש

אם אתם במקומות הרלוונטיים לסקטור שלכם ואתם קשובים לקהל המטרה שלכם, סביר להניח שהשוק אומר את דברו: בבלוגים, בבקשות שירות ובכל דרך אחרת.

מי שחי את השוק שלו - סיכוייו לפתח מוצר שנותן פתרון אמיתי מצוינים.

 

 

4. תייצרו MVP

MVP (MINIMUM VIABLE PRODUCT) – זהו בעצם אבטיפוס או גרסה מוקטנת של המוצר. ברור שיש כאן צורך בהשקעה, אך עם ה-MVP ניתן לפגוש לקוחות פוטנציאלים אמתיים, לתת להם את חווית המשתמש ולקבל דעה אמיתית על התאמת המוצר לצורך שלהם. ויותר חשוב, ניתן לקבל נתונים על האם הלקוחות ישלמו על המוצר וכמה.

 

 

5. תמכרו לפני שאתם בונים

אחת השיטות המקובלות לוולידציה, היא לבצע סקר על קבוצה רחבה ככל האפשר, של לקוחות בפלח הרלוונטי.

קיימים היום מגוון כלים אינטרנטיים, חלקם חינמיים, לביצוע סקרים קצרים. אך הבעת עניין בסקר לא בהכרח תאותת על רכישה פוטנציאלית.

זהו רק חלק מהסיפור - תשאלו את הלקוחות שלכם: כמה הם מוכנים לשלם על המוצר, אילו תכונות הם מעוניינים שיהיו במוצר, והאם הם מוכנים להזמין מראש את המוצר ולשלם עליו – בהנחה שיש לכם עמם קשר בלתי אמצעי (לא סקרים באינטרנט).

ככל שתבססו ביקוש של קהל מטרה, כך אתם בכיוון הנכון ברמת המוצר, וגם יהיה לכם פשוט יותר לגייס כספים לפיתוח המוצר. בעבודת B2B לפעמים חברות מוכנות לממן NRE– תשלום מראש על פיתוח מוצר במיוחד עבורם -  זוהי הדרך הכי טובה לביסוס הביקוש ולהתקדמות.

 

 

6. מימון המונים

זו אחת מהדרכים הפופולריות לגיוס כסף לפיתוח מוצרים בשנים האחרונות. אבל אם תעצרו לרגע, תגלו שזוהי גם מכונת וולידציה ענקית, אשר נותנת אינדיקציה ברורה ומדידה (בכסף) על הביקוש האפשרי למוצר שלכם, טרם הפיתוח שלו.

אם התחום שלכם מתאים, ואתם בעיקר ב B2C– כדאי לשקול קמפיין לביסוס הביקוש, וכן, גם למכור מראש מוצרים שטרם פיתחתם.

 

 

לסיכומו של עניין: ככל שאתם מבצעים וולידציה משמעותית ועמוקה יותר, אתם מפתחים מוצר מדויק יותר לשוק. כך גדלים הסיכויים שלכם לגייס הון לפיתוח, כאשר תמיד כדאי לשקול מימון המונים ככלי וולידציה נוסף.

 


רוצים לרכוש כלים להקמת סטארט-אפ וניהולו? ללמוד עוד על מקורות מימון ועבודה מול משקיעים?

מעוף ראשון לציון מפעיל תוכנית ייחודית ליזמי הייטק הנותנת להם כלים להקמה וניהול חברת הזנק, בקורס מסובסד הכולל ייעוץ מקצועי, סיוע בגיוס הון למיזם ועוד.

 

התוכנית הקרובה תפתח ברחובות בינואר 2016, לפרטים נוספים [email protected]

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.