15 אוקטובר 2013 | יובל מעוז
היזם שמכר לפייסבוק חברה ב-85 מיליון ד': אל תכוונו לאקזיט

מנכ"ל Parse: "יש דור שלם בסיליקון וואלי שבונים עכשיו שלט-רחוק לחיים"

 

מה מייעץ יזם צעיר שמכר לפייסבוק את החברה שלו ב-85 מיליון דולר ליזמים אחרים? לא לכוון לשם. איליה סוקהר (Sukhar), המנכ"ל ומייסד-משותף של Parse, מכר באפריל האחרון את הסטארט-אפ שלו בכ-85 מיליון דולר לפייסבוק. סוקהר מבקר בימים אלה בארץ והשתתף אתמול בכנס ה-DLD המתקיים בתל-אביב, באירוע שערכה פייסבוק למפתחי אפליקציות למובייל.

 

"אתה לא יכול לשים לעצמך מטרה להירכש בידי חברה אחרת. אתה צריך לבנות מוצר טוב, ולוודא שאנשים רוצים את זה. אם אתה עושה את הדברים נכון ופועל בשוק הנכון, אנשים ימצאו אותך. אנחנו לא יצאנו עם החברה שלנו ושמנו לנו למטרה להימכר. אני מייעץ לסטארט-אפים להתמקד במוצר ובצרכים של הלקוחות. זה כל מה שהם צריכים לעשות", אומר סוקהר.

 

איך התחושה לעבור מעבודה בסטארט-אפ קטן לתאגיד ענק כמו פייסבוק?

 

"זה מעניין. אנחנו עדיין עובדים באותו הרכב, ואנחנו עדיין פועלים כדי לבנות את אותו המוצר. יש לנו את אותה הפעילות, אבל עכשיו גם את המקורות של פייסבוק. כשאתה סטארט-אפ קטן יש דברים שאתה לא יכול לעשות כי אין לך מספיק אנשים, מספיק כסף או מספיק זמן. עכשיו אנחנו יכולים לעשות דברים הרבה יותר מהר, להספיק יותר, וגם לאכול בחינם. כך שאנחנו נהנים משני העולמות".

 

סוקהר ו-Parse השתתפו בתוכנית ההאצה Y Combinator, מתוכניות ההאצה המובילות בעולם, שאחד ממוביליה הוא המשקיע והיזם פול גרהם. בנוסף לשאר פעילויותיו, גרהם כותב בלוג ידוע הנקרא בידי יזמים רבים ונחשב לדמות משפיעה על יזמים.

 

כבוגרי Y Combinator, מה למדת מגרהם?

 

"גרהם הוא חלק גדול מהסיפור שלנו. הוא לימד אותנו את העצה הבאה: תתמקד בשני דברים – דבר עם המשתמשים שלך, ובנה להם את מה שהם צריכים. זה נשמע עיקרון מאוד פשוט, אך צריך להתמקד במעגל הזה שוב ושוב. לשאול את המשתמשים מה הם צריכים ולבנות להם את זה. לא לבזבז זמן ואנרגיה על גיוסים, ולא על עיתונות. להתמקד במוצר".

 

מה המגמות שאתה מזהה בשימוש באפליקציות?

 

"יש דור שלם בסיליקון וואלי שבונים עכשיו 'שלט-רחוק לחיים' שנמצא בטלפון החכם שלנו – יש כפתור להזמנת מונית, כפתור להזמנת אוכל, כפתור להזמנת מלון. החיים שלך הופכים לסדרה של אפליקציות שהופכות את החיים שלך ליעילים מאוד. הן מביאות את העולם אליך".

 

שלושת המרכיבים למשחק ממכר

 

במסגרת כנס ה-DLD ערכה אתמול פייסבוק אירוע בשם FBStart, שמטרתו לחשוף להכיר למפתחים המקומיים את אפשרויות המובייל של פייסבוק. האירוע נערך יום לאחר שנודע על רכישת הסטארט-אפ הישראלי אונבו ב-200-150 מיליון דולר בידי פייסבוק. במסגרת הכנס, הגיע גם ג'וליאן קודורניו, מנהל השותפויות של פייסבוק באירופה שאחראי גם על שיתופי פעולה עם חברות גיימינג ישראליות.

 

איזה סוג חברות מעניינות את פייסבוק כעת? "אנחנו מתעניינים בפלטפורמות. בחברות שכשהן גדלות, גם אנחנו גדלים", אומר קודורניו.

 

מה המגמות שאתם רואים בתחום המשחקים?

 

"אנחנו רואים את העלייה במשחקי mid-core ו-hard-core (מיד-קור הם משחקים בעלי ממשק מעל הרמה הבסיסית, כדוגמת קנדי-קראש, אך אינם דורשים זמן רב, כמו משחקים פעולה או ספורט עתירי גרפיקה ועלילה; הארדקור – משחקים שהמשתמשים מבלים בהם שעות רצופות והם לרוב עתירי גרפיקה) בכל הפלטפורמות, אנדרואיד, iOS". כדוגמא לחברה המפתחת פלטפורמת משחקים כשזו מביא - את Plarium הישראלית.

 

מנסיונך, מהם המרכיבים למשחק מצליח כיום?

 

"המשחק צריך להיות מעניין וממכר. לאחר מכן, צריכה להיות לו מוניטיזציה טובה – לגרום לאנשים לשלם עבור המוצר. לבסוף, צריך אסטרטגיה טובה להשגת משתמשים".

 

איזה שווקים אתה חושב שהישראלים מפספסים?

 

"מדינות במזרח אירופה, כמו פולין, רומניה, גרמניה, ובדרום אמריקה את ברזיל וארגנטינה. גם טורקיה. 96% מהטורקים שמחוברים לאינטרנט הם בעלי חשבון פייסבוק. הם רוצים לשחק במשחקים".

 

מה פייסבוק מנסה להשיג באמצעות הכנס?

 

"לזהות ולאתר את הדור הבא של הפרטנרים של פייסבוק".
 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.