30 אוגוסט 2018 | ג'ון ראמפטון
25 מילים שגורמות לאנשים להרגיש נחותים

האם ידעתם שבכל שפה יש יותר מילים שליליות מאשר חיוביות? נראה כי אנחנו צריכים המון מילים כדי לתאר את הרגשות השליליים שלנו אבל אנחנו מסתפקים במעט מאוד מילים חיוביות. אין פלא שלכל כך הרבה מאיתנו יש קושי לשמור על ההערות השליליות שלנו לעצמנו. מאמר זה ימנה 25 מילים שליליות שעליכם להימנע מהן... כדי שתפסיקו לפגוע, להקטין ולהפחיד את מי שסביבכם!

האם ידעתם שבכל שפה יש יותר מילים שליליות מאשר חיוביות? נראה כי אנחנו צריכים המון מילים כדי לתאר את הרגשות השליליים שלנו אבל אנחנו מסתפקים במעט מאוד מילים חיוביות.

לדוגמא, חוקרים מצאו שלמרבית התרבויות יש מלים לשבעה רגשות בסיסיים: שמחה, כעס, פחד, עצב, גועל, בושה ואשמה. זה רגש חיובי אחד ושישה שליליים.

 

 

אין פלא שלכל כך הרבה מאיתנו יש קושי לשמור על ההערות השליליות שלנו לעצמנו. במהלך ששת החודשים האחרונים עבדתי על אוצר המילים שאני עושה בו שימוש ושאני אפילו לא שם לב שהוא פוגע באחרים ובחלק מהמקרים גורם להם להרגיש נחותים. אפילו שמתי לב שהשתמשתי בחלק מהמילים הללו באתר אינטרנט האישי והעסקי שלי. זוהי טעות גדולה שהייתי צריך לתקן.

מאמר זה ימנה 25 מילים שליליות שעליכם להימנע מהן... כדי שתפסיקו לפגוע, להקטין ולהפחיד את מי שסביבכם!

 

 

1. לא יכול

כאשר אתם אומרים למישהו שהוא לא יכול לעשות משהו, לעתים קרובות הוא יאמין לכם (בין אם אתם צודקים או לא). זה במיוחד נכון אם אותו אדם בוטח בכם ומכבד את הדעות שלכם. 

 

 

2. טיפש

"טיפש" היא אחת מאותם המלים שממש אסור להשתמש בהן. אם אתם באמת מאמינים שמישהו הוא מתחת לממוצע מבחינה אינטיליגנטית, לומר לו שהוא טיפש לא יעודד או יניע אותו.

 

 

3. חסר אחריות

אם ההורים שלכם אי פעם קראו לכם חסרי אחריות, אתם יודעים איך זה מרגיש. שמרו על מילה זו לסיטואציות בהן היא באמת נזקקת, אם לא אתם עלולים להרחיק ולהפחיד את אלה שסביבכם.

 

 

4. שוטה

בספרו, The Hidden Messages in Water, המדען היפני Masaru Emote מנה מספר מחקרים שהוא עשה בנושא ההשפעה של מילים על העולם ועל הבריאות שלנו. באחד מהמחקרים הנודעים יותר שלו, הוא הציב שתי צנצנות זהות של אורז זו לצד זו, ותייג אחת מהן "תודה" והשניה "שוטה". הוא אז לקח את הצנצנות לבית ספר מקומי וביקש מתלמידים לחזור על הביטויים האלה בפני הצנצנות פעמיים בכל יום. התוצאה? האורז שקיבל מחמאה מדי יום נשאר לבן ואוורירי, בעוד שהשני הפך לעיסה שחורה דביקה. נשמע כמו אזור הדמדומים אבל זו הייתה התוצאה של הניסוי.

 

 

5. לא

זוהי אם כל המילים השליליות, "לא" יכול להשפיע עלינו ממש עד ליסוד. למעשה, מחקר מראה לנו שאנחנו מגיבים לאט יותר למילה "לא" מאשר ל"כן" ושאפילו המוח שלנו מגיב באופן שונה כשאנו מקבלים "לא" כתשובה. זוהי תזכורת טובה לעשות שימוש מועט במילה זו.

 

 

6. כישלון

או יותר נכון "אתה כישלון". האם יש אדם שבאמת השתמש במילה זו באופן זה כלפי אדם אחר? עד לפני שלושה חודשים השתמשתי בזה בעמוד באתר שלי, שם נכתב בתת כותרת - "כישלון אינה אפשרות". כעת אני אומר "הצלחה היא האפשרות היחידה". וראו, כאשר אנשים מגיעים לעמוד זה הם עוצרים וקוראים משפט זה מספר פעמים. זה גם ממיר טוב יותר. חיובי מנצח שלילי בכל סיטואציה.

 

 

7. רע

שימוש במילה זו כדי לתאר פעולות של מישהו - או גרוע מכך, את האופי שלו - לא עוזר ומאוד לא ספציפי. אלא אם כן המעשים של מישהו באמת "רעים", יש ככל הנראה מלים יותר מדויקות ומסייעות שניתן לעשות בהן שימוש כדי להעביר ביקורת בונה.

 

 

8. מתבייש

אם מישהו אי פעם אמר לכם שהוא מתבייש בכם, אתם יודעים עד כמה זה יכול להיות פוגע. אם אתם אי פעם מתפתים לומר זאת, שאלו את עצמכם אם יש מילה פוגענית פחות בה ניתן להשתמש כדי להביע את האכזבה שלכם.

 

 

9. עומדים בדרך/מפריעים

יותר נכון "אתם עומדים בדרך של מה שאני מנסה לעשות". זהו ביטוי נהדר אם אתם רוצים לגרום למישהו להרגיש לחלוטין חסר חשיבות וחסר משמעות. אם זה לא מה שאתם מנסים לעשות, נסו לחשוב על דרך אחרת לומר את מה שאתם רוצים.

 

 

10. חסר יעילות

זוהי מילה מועדפת של בוסים שהם פחות מאפקטיביים, כשהם באמת רוצים להפחיד את העובדים שלהם. זה דבר אחד לומר לעובד שלכם שעליו לנסות לעבוד קשה יותר, או שהוא לא עומד בציפיות שלכם. זה סיפור אחר לחלוטין לומר לו שהוא חסרי יכולת לעשות את העבודה שלו.

 

 

11. שונא

מילה זו נושאת בה עומק של משמעות שרובנו לא באמת היו רוצים להעביר. היא מעלה דימויים של אפליה וגזענות וצריך לשמור עליה רק לאותן סיטואציות קיצוניות ומוצדקות. בסרט התיעודי המצוין "Erasing Hate" אנו שומעים סיפור על גלוח ראש לשעבר שמנסה להסיר את הקעקועים הגזעניים מפניו, ידיו וגופו. אחד הקעקועים הפוגעניים ביותר לדעתו? המילה HATE שמקועקעת על פרקי ידיו.

 

 

12. מוזר

לקרוא למישהו "מוזר" מניח שאתם הרגילים והוא יוצא הדופן. למעשה, כולנו יכולים להיחשב "מוזרים" בסיטואציות ונסיבות מסוימות.

 

 

13. אכזבה

האם יש משהו גרוע מכך שנאמר לכם שאתם מאכזבים מישהו אחר? אלטרנטיבה טובה יותר יכולה להיות "אני מאוכזב ממה שעשית". זה נותן לכם להביע את חוסר שביעות רצונכם ביחס לפעולה או התנהגות, בעודכם עדיין מביעים כבוד לאותו האדם. משפט אחר יכול להיות "בוא ננסה לעשות את זה אחרת בפעם הבאה".

 

 

14. אל

כמובן, יש מקרים בהם מילה זו שימושית. אולם, במקום לומר לאנשים כל הזמן מה לא לעשות, התמקדו בעידוד מה הייתם רוצים שהם כן יעשו.

 

 

15. ביישן

לפני עשרים שנה מילה זו הייתה נפוצה לתאר מישהו שהוא שקט או שנמנע מאור הזרקורים. אולם, לקרוא למישהו ביישן - במיוחד בסביבת העבודה - כיום משתמעת כיהירות (לדוגמא, "אני יודע שאתה מאוד ביישן, אבל האם תוכל להיות יו"ר הישיבה מחר?")

 

 

16. טעות

כמו "אל", גם לטעות יש את מקומה. לעתים, אין ספק שמשהו הוא לא נכון. אולם לומר למישהו באופן מתמיד שהוא עושה משהו לא נכון, או שדעותיו הן טעות, ככל הנראה יגרום לכעס בין שניכם. כאשר אנו משתמשים במילה זו אנו מניחים כי רק אנחנו יודעים הכי טוב, שיש לנו מונופול על האמת. שמרו מילה זו למצבים בהם אין ספק כי היא מדויקת ומתאימה.

 

 

17. עצלן

מילה זו פוגעת מאחר והיא מציעה חוסר מוטיבציה והנעה. שמרו מילה זו לאותם מקרים נדירים בהם אין הסבר אחר להתנהגות של מישהו (או היעדרו).

 

 

18. נחות

זוהי מילה שלא מותירה ספק לגבי מה אתם מרגישים. אם אתם אומרים למישהו שהוא נחות מכם או ממישהו אחר, באותה המידה אתם יכולים לומר לו לוותר.  

 

 

19. כועס

אני מניח שאם אתם יכולים לתת ביטוי מילולי לתחושות הזעם שלכם כ"כעס" אתם בכיוון הנכון. אולם, פסיכולוגים לעתים מדברים על עד כמה כעס הוא רגש משני שנעשה בו שימוש כדי להגן על עצמנו מרגשות שגורמים נו להיות פגיעים יותר (לדוגמא, עצב, דחיה, פחד וכדומה). כאשר אתם מתפתים לומר למישהו שאתם כועסים עליו שאלו את עצמכם האם זה באמת מה שאתם מרגישים... או שיש אולי מילה אחרת ספציפית יותר שיכולה לתאר את הרגש שאתם חווים.

 

 

20. משעמם

דברים הם משעממים, לא אנשים. אם מישהו נראה לכם משעמם, זה ככל הנראה מפני שלא לקחתם את הזמן להכיר אותו באמת.

 

 

21. מכוער

אם אתם קוראים למישהו מכוער, זה ככל הנראה כי יש לכם עניינים לא פתורים עם הדימוי העצמי שלכם. אין זמן נכון להשתמש במילה זו, לפחות לא ביחס למישהו אחר. אם אתם מתפתים להשתמש בה... פשוט אל תעשו זאת.

 

 

22. לעולם

לעשות שימוש במלים מוחלטות (כמו "תמיד" או "לעולם" וכדומה), מעיד על כך שיש לכם תחושות חזקות מאוד כלפי משהו. אולם ייתכן וזוהי לא אנליזה מדויקת של הסיטואציה. אם אתם רוצים להפחיד או לפגוע במישהו (לדוגמא "אתה תמיד נכשל בכל מה שאתה מנסה") לעשות שימוש במלים מוחלטות זה נהדר. אבל אם זוהי לא הכוונה שלכם, ככל הנראה יהיה עדיף לנקוט בגישה אחרת. 

 

 

23. זועף/רוגז

כאשר אתם חשים עצובים או דחויים, אין דבר גרוע יותר מאשר מישהו שאומר "אתם כל כך זועפים!". לקרוא למישהו רגזני משמעו שאתם לא יודעים - וגם לא רוצים לדעת – עם איזה רגש או בעיה אותו אדם מתמודד.

 

 

24. מגוחך

לומר למישהו שהרעיון או הדעה שלו מגוחך היא דרך נהדרת לגרום לו או לה להרגיש קטנים ביותר. זה בעצם כמו לומר למישהו "הרעיון שלך רע ואין טעם בכלל לשקול אותו".

 

 

25. חסר תועלת

האם יש זמן נכון לקרוא לאדם אחר חסר תועלת? אם אתם מתכוונים שאותו אדם אינו עובד קשה אז אמרו לו זאת. אם אתם מתכוונים שאותו אדם לא אפקטיבי, אמרו זאת. לקרוא למישהו חסר תועלת זה פשוט דרך לבנות את עצמכם בעודכם שוברים מישהו אחר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.