8 אוגוסט 2016 | ג'ייסון דה-מר
חמשת האנשים שיחריבו את הצלחת הסטארטאפ שלכם

כיזמים, הייתם רוצים לחשוב שמרבית ההצלחה שלכם תהיה תלויה בפקטורים אובייקטיביים: בהנחה שהמוצרים והשירותים שלכם באיכות גבוהה, אתם מקבלים את ההחלטות הנכונות והתזמון שלכם נכון, ואתם תצליחו. אולם, בעוד שאלו פקטורים חשובים, הם רק חלק מהעניין. אל תשכחו שהחברה שלכם הולכת להיות מנוהלת על ידי אנשים, מתחרה באנשים ומנוצלת על ידי אנשים, ושלאלו תהיה השפעה מאסיבית על הצלחת החברה או כישלונה.

כיזמים, הייתם רוצים לחשוב שמרבית ההצלחה שלכם תהיה תלויה בפקטורים אובייקטיביים: בהנחה שהמוצרים והשירותים שלכם באיכות גבוהה, אתם מקבלים את ההחלטות הנכונות והתזמון שלכם נכון, ואתם תצליחו.

 

אולם, בעוד שאלו פקטורים חשובים, הם רק חלק מהעניין. אל תשכחו שהחברה שלכם הולכת להיות מנוהלת על ידי אנשים, מתחרה באנשים ומנוצלת על ידי אנשים, ושלאלו תהיה השפעה מאסיבית על הצלחת החברה או כישלונה.

 

 

בצד השלילי של אותו ספקטרום המתאר את הגורל של העסק שלכם, נמצאים חמישה אנשים שלהם הפוטנציאל להרוס אותו:

 

 

1. הפרטנר העקשן

ניתן להשתמש במונח "פרטנר" כאן באופן רחב יותר- זה יכול להיות שותף אמיתי איתו אתם חולקים בעלות על העסק או שותף לא פורמלי, כמו עובד בתפקיד מפתח או מנטור. הנקודה היא, שלאדם זה יש אינטרס בקבלת החלטה משמעותית אבל הוא לא מסכים לשנות את דעתו. אין זה זהה למישהו שבאופן עקבי מביע דעה שונה, או אפילו מישהו שדבק בעמדותיו במגוון נושאים ספציפיים, אלא מדובר בנטיה חוזרת על עצמה וניתנת לניבוי של מישהו שלא מוכן לחשוב אפילו על אפשרויות אלטרנטיביות.  

זה דבר רע משתי סיבות. הראשונה, יהיה לכם פחות אפשרות להביע את דעתכם על מה שיקרה בסופו של דבר לעסק שלכם, ותשאירו את השליטה בידיים חיצוניות. שנית, ככל שיהיו לכם פחות דיונים כך תוכלו פחות לקיים סיעור מוחות מקיף.

 

 

2. העובד השלילי

ייתכן ואתם חושבים שלרמת העובד הנדון יש משמעות לגבי אפקט השליליות שלו. לדוגמא, ייתכן שמפתח מבריק ומנהיג עם גישה שלילית הוא בעיניכם בעל השפעה הרסנית יותר באופן פוטנציאלי ממזכירה או עוזרת אישית חדשה. אבל זה לא תמיד המצב.

שליליות, שבאה לידי ביטוי בפסימיזם, אפאתיה, אישיות עגומה ותלונות אינסופיות, מסוכנת ברמה אחת מאחר והיא משפיעה על פרודוקטיביות ונאמנות למותג, עובדים לא שמחים ושליליים מספיקים פחות עבודה ויש סבירות גבוהה יותר שיעזבו.

אולם זה מסוכן ברמה אחרת משמעותית יותר מאחר ושליליות היא מדבקת. עובד שלילי וקולני אחד יכול להשפיע על הצוות כולו. למזלנו, לחיוביות יש השפעה מדבקת דומה, אם יש לכם את האנשים הנכונים שיש להם גישה חיובית. 

 

 

3. הלקוח הרעיל

בשלבים המוקדמים של צמיחת הסטארטאפ שלכם, אתם תציבו את הלקוחות שלכם על מעמד גבוה. נכון, לקוחות הם חשובים ועליכם לעשות כל שביכולתכם כדי למקסם את מספר הלקוחות שאתם צוברים בשלב מוקדם, ולשמור עליהם שמחים זמן ארוך ככל שניתן. אבל ישנם מקרים בהם לקוח עושה יותר רע מאשר טוב ובשלב זה עליכם לחתוך.

לקוחות רעילים לעולם לא יהיו מרוצים – יהיו להם דרישות מוזרות שחורגות מעבר ליכולותכם, יתלוננו כאשר הדברים אינם מושלמים, יסרבו לשתף פעולה ואפילו יעלו לכם יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם (שלא לדבר על כך שהם יהרסו את מורל הצוות). פשוט לא שווה את זה.

 

    

4. האנטגוניסט

האנטגוניסט לא בהכרח משתייך לתפקיד מסוים (הוא יכול להיות שותף, עובד, לקוח וכדומה) מאחר ואישיות זו יכולה להתפתח במספר רב של הקשרים. אנטגוניסטים הם יותר מאנשים שהם אפאתיים כלפי העסק שלכם או הרסניים במונחים שלהם. הם נוקטים בפעולות שיכולות באופן אקטיבי למנוע את התפתחות העסק שלכם. למרות שזה לא תמיד בא לידי ביטוי בפעולה של הרס מכוון או מפורש, נראה כי פעולות חוזרות ונשנות של האנטגוניסט עומדות כנגד ההצלחה העתידית שלכם.

לדוגמא, ייתכן ועובד יסרב לשתף פעולה;שותף יכול לחתור תחת ההנחיות שלכם;או לקוח יכול להתעלם מהייעוץ שלכם ולהאשים אתכם לאחר מכן עבור הטעויות שהוא עשה.

 

 

5. אתם בעצמכם

אל תשכחו שאתם האנשים החשובים ביותר בסטארטאפ שלכם ושאתם בהחלט יכולים להיות הרסניים בעצמכם. ייתכן ואתם לא מודעים לכך אבל החששות, החרדות והנטיות שלכם, יכולות להפריע באופן אקטיבי ליכולת שלכם לקבל החלטות טובות או לבצע את העבודה. כדי להקשות על כך עוד יותר, קשה מאוד לזהות מאפיינים אלה בעצמכם מאשר באנשים אחרים ולפיכך ייתכן ולעולם לא תדעו כי אתם עושים נזק.

נסו להישאר פתוחים ואינטרוספקטיביים במהלך כהונתכם כיזמים ותמיד היו מוכנים לקבל פידבק מגורמים חיצוניים. 

 

 

לפני שאתם מתחילים לדאוג לגבי מי עלול להיות האחראי לצניחה של הסטארטאפ שלכם, זכרו כי ישנם גם הרבה אנשים שהם בצד החיובי של הספקטרום. קבוצה זו תכלול אתכם אם תאפשרו לעצמכם להשתייך אליה.

 

ישנו מי שתומך, מי שמנהל משא ומתן, המאמינים, העובדים החרוצים והנאמנים, כל אלה שנמצאים כדי לסייע לכם להצליח. לא תמיד ניתן לנבא איזה סוג אדם מישהו יהיה בהקשר של העסק שלכם, אבל יש לכם שליטה אולטימטיבית על מי שיהיה חלק מהעסק ומי שלא. הקפידו להקדיש זמן מראש כדי להבטיח שהאנשים הנכונים יהיו חלק מיוזמה שלכם והוציאו החוצה את החברים הרעילים לפני שיהיה מאוחר מדי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.