15 אוגוסט 2016 | דוראל ישי
מהו סטארט-אפ טוב?

מדי יום אנו מקבלים פניות מיזמים רבים, המעוניינים להגשים את החלום שלהם. הרעיונות שאנו נחשפים אליהם מעניינים מאוד. אולם בכל זאת 95% מהסטארט-אפים לא מחזירים את כל ההשקעה לבעליהם. איך רעיון כל כך טוב, סופו להיכשל כמעט מההתחלה? התשובה לשאלה זו מורכבת מאוד, ומשלבת בתוכה המון אספקטים, הכוללים את איכות הצוות, יישום הרעיון, היתכנות כלכלית, תכנית עסקית, מתחרים וגם קצת מזל.

מדי יום אנו מקבלים פניות מיזמים רבים, המעוניינים להגשים את החלום שלהם. הרעיונות שאנו נחשפים אליהם מעניינים מאוד, וברובם מושקעת מחשבה רבה ויצירתיות.

למעשה, ניתן לומר כי רוב הרעיונות הם רעיונות טובים, אולם בכל זאת 95% מהסטארט-אפים לא מחזירים את כל ההשקעה לבעליהם, כאשר ב-35% מהסטארט-אפים מאבדים המשקיעים את כל כספם לאחר שהחברה התפרקה. אם כן, נשאלת השאלה, מה מתפספס בדרך? איך רעיון כל כך טוב, סופו להיכשל כמעט מההתחלה?

התשובה לשאלה זו מורכבת מאוד, ומשלבת בתוכה המון אספקטים, הכוללים את איכות הצוות, יישום הרעיון, היתכנות כלכלית, תכנית עסקית, מתחרים וגם קצת מזל.

 

 

איך נוכל להיערך מראש על מנת למקסם את התועלת מהסטארט-אפ?

כמו שציינתי לפני כן, ישנם גורמים רבים, ואנו נשתדל לעמוד על העיקריים שבהם:

 

1. הצוות

הגורם העיקרי והמכריע ביותר, הינו צוות הסטארט-אפ. על פי מחקר שנערך בארה"ב בקרב מנהלי קרנות הון-סיכון עולה כי המוטיב המכריע ביותר בהצלחת הסטארט-אפ הוא הצוות. על פי הסקר, ככל שהקבוצה המובילה הינה מגוונת ורצינית, כך עולים סיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ בעתיד. ישנה עדיפות לצוות שהורכב מאנשים בעלי רקעים שונים: טכנולוגי, יזמי, פיננסי ושיווקי. כאשר אחד מהיזמים יכול לפעמים לשמש תחת שני כובעים. על פי מחקר נוסף שנערך עולה כי הגודל האופטימלי של קבוצת היזמים הוא 3-4 יזמים לכל סטארט-אפ. זה לא אומר שאם אתם שני יזמים אזי הסטארט-אפ שלכם עתיד להיכשל, אך ללא ספק אתם לא נמצאים בטווח האופטימלי. לאיכות הצוות ישנה חשיבות רבה, גם מבחינת משקיעים. כאשר אלו באים לבחון את החברה, לא פעם הם מציינים כי "עדיף רעיון בינוני וצוות מנצח מאשר רעיון מנצח וצוות בינוני".

 

 

2. המתחרים

המתחרים בשוק הם אחד הפקטורים החשובים ביותר, למרות שקיום תחרות לא בהכרח מבשר רעות. ישנה חשיבות רבה לבדיקת השוק אליו אנו נכנסים, והאם יש לנו 'סיכוי' לתחרות הוגנת. לצורך העניין, ברור לכל שתחרות על שוק מנועי החיפוש נידונה מראש לכישלון, כיוון שלהפיל אתGoogle  ככל הנראה לא נצליח, וגם לספק להם תחרות נראה כמעט בלתי אפשרי. מנגד, אם אנו עובדים על רעיון חדש, שיש לו כמה מתחרים מתחילים בשוק, יתכן ומדובר דווקא בסימן טוב. שהרי הרעיון שלנו משותף לעוד אנשים, ככל הנראה מדובר ברעיון טוב בעל פוטנציאל גבוה, אך כאן נצטרך להתאמץ עוד יותר, ולהוכיח את עצמנו אל מעל למתחרים. על מנת שמתחרים לא יפחידו אתכם, כדאי להיזכר שלחברת וויבר שנמכרה ב900 מיליון דולר (!!!), היו בתחילת דרכה 9 חברות מתחרות שהגיחו לשוק לפניה.

 

 

3. היתכנות

יש לנו רעיון טוב, מדהים, מהפכני. אבל האם הוא ריאלי? אם יש לנו סטארט-אפ שמאפשר לאנשים לחזור בזמן, אין ספק שנוכל למכור אותו בסכומי עתק. אבל אם אנחנו עדיין בשלב הרעיון, כדאי מאוד לבחון האם ישנה אפשרות טכנולוגית לבצע את הרעיון. האם הטכנולוגיה שאנחנו מתעתדים להשתמש בה קיימת? ואם לא, האם יש לנו אפשרות להשקיע במחקר ופיתוח על מנת להביא בשורה לעולם ולגלות את הטכנולוגיה? חשוב מאוד לבדוק את ההיתכנות, בהתאם למשאבים שיש בידינו. לפעמים כדאי לבדוק את היתכנות המימוש של הרעיון דרך חברה המתמחה בתחום. מה שיכול לאפשר לנו לבחון בצורה מקצועית את הנושא.

 

 

4. מודל עסקי

כסף. כסף. כסף. המטרה של רוב הסטארט-אפיסטים היא להצליח להרוויח על הרעיון שלהם. ועל כן, יש לבדוק מלכתחילה איך אנחנו הולכים להרוויח כסף מהאפליקציה. כידוע, ישנן אפליקציות ענק שאינן מכניסות כסף, אך גדלות בהיבטים אחרים. לא נכון לומר כי המטרה העיקרית של כל אפליקציה בטווח הקצר היא להרוויח כסף, אך בטווח הארוך ללא ספק זו מטרה עיקרית. לכן, יש לעבוד על תכנית עסקית, שתאפשר לכם בבוא העת גם להרוויח כסף מהאפליקציה.

 

 

לאמיתו של דבר, ישנם עוד גורמים רבים אשר יכולים לשנות את סיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ, אך השתדלנו לפרט את העיקריים שבהם. כמובן שאף גורם אינו מכריע לכאן או לכאן, אך חשוב מאוד לבחון את כלל ההיבטים שיתכן וישפיעו על הצלחתכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.