26 ספטמבר 2016 | מערכת
הסכנות שברכישת דירה

רכישת דירה היא ככל הנראה ההשקעה הכי גדולה שתעשו בחיים, אז כדאי להביא בחשבון גם את הסכנות הנשקפות מהעסקה. החל מירידה לא צפויה של ערך הנכס, דרך חוסר יכולת לעמוד בהתחייבויות ועד מצב רפואי שפוגע בכושר ההשתכרות: כך תצילו את העתיד של המשפחה

רכישת דירה היא ככל הנראה ההשקעה הכי גדולה שתעשו בחיים, אז כדאי להביא בחשבון גם את הסכנות הנשקפות מהעסקה. החל מירידה לא צפויה של ערך הנכס, דרך חוסר יכולת לעמוד בהתחייבויות ועד מצב רפואי שפוגע בכושר ההשתכרות: כך תצילו את העתיד של המשפחה

 

נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים שהציבור הישראלי עדיין מאמין בנדל"ן. דירות נחשבות כיום לאפיק ההשקעה המשתלם ביותר בשוק ההון, בעיקר לאור הריבית הנמוכה של בנק ישראל והיעדר רפורמות אפקטיביות נראות לעין של משרד האוצר ושאר הגופים הפועלים תחתיו.

 

כך לדוגמא, בין החודשים ינואר עד מאי 2016 נמכרו בישראל 13,800 דירות חדשות, בגידול של 4.1% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015. בנוסף, במאי 2016 חצה היצע הדירות את רף ה-28,000 וכך נקבע שיא שעמד על כנו מאז שנת 2000.

 

היות והדירה היא ההשקעה הגדולה ביותר בחייהם של רוב הרוכשים, נדרשת היכרות גם עם הסכנות והצדדים הפחות מוכרים של העסקה. כדאי לשים לב לסימני אזהרה מסוימים ולזכור שככל שיותר כסף זורם לענף הנדל"ן, כך גובר הניסיון של גורמים שליליים להרוויח על חשבון המשקיעים.

 

מה יכול לגרום לירידה של ערך הנכס?

יש כמה דברים מרכזיים שעלולים לגרום לירידה של ערך הנכס. ראשית, כשהמיסוי עולה התשואה על השכרה יורדת והכדאיות הכלכלית של רכישת דירה להשקעה פוחתת. זהו אחד העקרונות החשובים ביותר של תורת ההשקעות, ואסור להתעלם ממנו גם בהקשר של ענף הנדל"ן ועל אף שהוא נחשב סולידי ויציב.

 

שנית, בנייה מואצת באזורים שסובלים מהגירה שלילית אולי תעזור לכם להשיג דירה במחיר אטרקטיבי, אך היא לא תאפשר לכם להפיק את התשואה הנדרשת. במצבים כאלה כדאי לזכור שיהיה קשה מאוד לשמור על הערך הקיים של הדירה החדשה, ולרוב גם תצטרכו להתמודד עם פגיעה מהותית במחיר.

 

עלייה חדה בריבית תסמן לכם שעדיף לוותר על הרפתקאות מיותרות בענף הנדל"ן לטובת אפיקי השקעה אחרים. היות ובישראל זה בינתיים לא על הפרק, כדאי להישאר ערניים לשינויי הריבית במדינות זרות שבהן אולי חשבתם להשקיע. חוץ מזה, קחו בחשבון שהפשרת קרקעות נרחבת בדיוק במקום שבו התכוונתם לקנות דירה גם כן תוריד את ערך הנכס. בסופו של דבר, הכל מתחיל ונגמר ביחס שבין ביקוש להיצע ואין קיצורי דרך.

 

כך תמנעו ממצב של חוסר יכולת להחזיר את המשכנתא

לפי סקר שנערך על ידי אחד הבנקים הגדולים בארצות הברית בשנת 2014, החשש העיקרי של בעלי דירות למגורים או השקעה הוא מפני חוסר יכולת לשלם את המשכנתא. זה יכול לקרות בגלל מוות של אחד המלווים, תאונת דרכים חמורה שגורמת נזקים בלתי הפיכים, מחלה שפוגעת ביכולת ההשתכרות וכן הלאה. אפשר כמובן להימנע מכך על ידי רכישת ביטוח משכנתא והתאמתו לפרופיל האישי, אך הבעיה היא שהרבה אנשים מחפשים לחסוך כמה שקלים ולכן מוותרים עליו.

 

אל תוותרו על ביטוח חיים ומבנה. שלבו את סוגי הביטוחים בתוך פוליסה אטרקטיבית ותוכלו לישון בשקט בלילה. חוץ מזה, הקפידו מלכתחילה על החזר חודשי של עד שליש מההכנסה הפנויה. השאירו כסף זמין למקרה חירום אישי או משפחתי ובדקו אחת לתקופה מסוימת אפשרות למחזור משכנתא. שמרו על קשר עם הבנק ואל תתביישו לשאול על חיובים שלא נראים לכם.

 

מלבד האמור לעיל, יש להבחין בין רכישת דירה למגורים או השקעה. במידה ורכשתם דירה להשקעה, סביר להניח שאתם גמישים יותר ותוכלו למכור את הדירה הקיימת כדי להתמודד עם הוצאות לא צפויות.

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.