1 דצמבר 2013 | הדס תדמור
המילה האחת שמשנה את כל הדיונים בחברה

מה אפשר מההתפתחות בסולוטו? ומה אפשר לקחת מפיקסר? 5 כלים לחדשנות

לא חסרים רעיונות חכמים ומקוריים בעולם, אבל מה שבאמת דורש חוכמה ומקוריות היא הדרך להפוך אותם למוצר שאנשים רוצים.

 

כדי להפוך את ניצוץ הרעיון לעסק מצליח צריכים כלים ממש טובים שיעזרו להוביל רעיון חדשני. הכלים האלו מגיעים מכיוון שאולי יפתיע אתכם - מעולם העיצוב התעשייתי, תחום רווי ביצירתיות וחדשנות מתמדת.

 

לכלים האלו קוראים "Design Thinking" - שיטת החשיבה והעבודה שמובילה אתכם "לחשוב כמו מעצב" בצורה מקורית ופורצת דרך.  השיטה התפתחה בעשר השנים האחרונות במרכזי פיתוח טכנולוגי ועיצוב תעשייתי בקליפורניה ונמצאת כיום בחזית תורות הניהול בארה"ב.

 

לפניכם חמישה עקרונות שימושיים שיאפשרו לכם לעצב טוב יותר את תפיסת המוצר ואת החברה שלך:

 

1. צאו מהמחשב אל העולם האמיתי

 

האם הקונספט המבריק שהגינו באמת עונה על צורך? כדי לענות על השאלה הזאת צאו לשטח וערכו מחקר מקיף על הפתרון שאתם מציעים. נסו להתבונן מנקודת המבט האנושית של הלקוחות.

 

גישה יעילה ללמידה על הלקוחות היא מהתבוננות ב-""extreme users: אנשים בעלי מעורבות מוגברת בנושא, אלה המכונים "משוגעים לדבר". מהקיצוניות שהם מייצגים תוכל ללמוד הרבה ולהסיק מסקנות הנוגעות לקהל הרחב והממוצע של המשתמשים הפוטנציאלים.

 

ג'ו גבייה, אחד המייסדים של Airbnb, חברת השכרת הדירות לטווח קצר (סאבלט) בקהילה שיתופית, מספר על פריצת הדרך המשמעותית ביותר בהגדרת המוצר של החברה. גבייה מספר על סוף השבוע שבו הוא ושני המייסדים הנוספים של החברה, טסו מסן-פרנסיסקו לניו-יורק כדי לצלם באופן מקצועי את הדירות הראשונות שהשכירו בעיר.

 

להפתעתם, הם מצאו את עצמם לא רק מצלמים אלא גם מתארחים ויוצרים קשר עמוק עם האנשים שהיו הלקוחות הראשונים שלהם, חוויה ששיפרה מאוד את הגדרת המוצר של Airbnb. החוויה הזו בנתה את אחד הערכים הבסיסיים של החברה: "אם אתה רוצה להבין את המוצר שלך, תתארח בבית הלקוח שלך".

 

2. מושקע במיזם עד צוואר? זה עדיין משחק

 

גם אם אתה מושקע כספית, נפשית ומשפחתית בסטארט-אפ שלך, מומלץ לנסות ולהתייחס אל כל העניין כאל משחק, הרפתקה מסקרנת שיצאת אליה.

 

במשחק מותר לטעות: אולי נפסיד נקודות, ניכשל, נרד שלב. לא נורא, זה רק משחק, לא? כל עוד קיים המרחב לטעות, אז קיימת גם האפשרות לקחת סיכון, להעיז ולנסות משהו לגמרי חדש.

 

אסטרטגיה של ניסיון להתחמק מכישלונות יוצרת שמרנות. והרי אנחנו יודעים שלא באמת ניתן להתחמק מכשלונות ומטעויות. אז קבלו בברכה את הטעויות ולמדו מהן כמיטב יכולתכם.

 

אם כבר אנחנו מדברים על משחק, בואו נדבר רגע על מגרש משחקים: המשרד. למרחב, לאווירה, לצבעוניות, לתאורה, לכל אלה יש השפעה עמוקה על צורת החשיבה של אנשים, על העבודה שלהם ועל מידת המעורבות שלהם המיזם.

 

אחת הדוגמאות המלבבות לכך היא חברת Zappos, קמעונאית הסחר האלקטרוני שהתחילה במכירת נעליים וכיום מוכרת הרבה מעבר לכך. המשרדים שלהם נראים כמו קייטנה, ובלי השקעות עתק בעיצוב פנים.

 

אמצעים פשוטים לביטוי אישי, ליצירתיות ולמעורבות בחלל העבודה, הם נדבך ביצירת תרבות של אנושיות ואכפתיות. תרבות זו מקרינה החוצה ויוצרת סטנדרט של שירות מעולה ללקוחות, שהוא הערך המוביל של החברה.

 

3. הדרך ארוכה ומפותלת

 

אנו נוטים לחשוב שהדרך בהקמת מיזם היא מסלול שמתחיל מנקודה מסוימת וקופץ לו קדימה, שלב שלב, באופן ליניארי:  

 

 

אבל זה כמעט אף פעם לא קורה ככה.  זה הרבה יותר דומה לזה:

 

כשנמצאים בעולם של החדש והניסיוני, כל כך הרבה פעמים קורה שחוזרים אחורה ומתחילים מחדש, מנסים משהו, טועים ומשנים את נתיב ההתקדמות. התהליך מחייב להגדיר מחדש את המטרות, את קהל היעד, את המשקיעים ואף את המוצר עצמו. התכונה הנחוצה ביותר היא גמישות.

 

קחו לדוגמא את חברת Soluto , סטארט-אפ ישראלי שנמכר לפני חודש לחברת Asurion ב-130 מיליון דולר. סולוטו התחילה את דרכה עם מוצר שהיה אמור לרפא את מחלות ה-PC ובעיקר לקצר את הזמן שבו עולה המחשב ולמנוע התרסקויות שלו.

 

אבל אז התגלה שהמוצר הזה פשוט לא מספיק מעניין. בעקבות כך הם שינו כיוון, ופיתחו מוצר אחר לחלוטין המציע מערכת תמיכה מרחוק למחשבים. משם הם המשיכו לפיתוח תמיכה מרחוק למכשירי מובייל וטאבלטים, שירות שנמצא במוקד העניין של Asurion, אותה ענקית אמריקאית שרכשה את החברה לאחרונה.

 

4. מילה אחת שמשנה את כל הדיונים בחברה

 

כשמקימים צוות עבודה, אפילו אם זה רק עם שותף אחד בלבד, חשוב ליצור נורמות ותרבות דיון המעודדות חדשנות כבר מההתחלה.

 

בחברת האנימציה Pixar קוראים לזה PLUSSING"": בכל דיון, כאשר מישהו מחברי הצוות מבטא רעיון, התגובה של הדובר הבא שמתייחס לנושא תתחיל במילים "כן, ו...", ולא במילים "לא, אבל".

 

זה אולי נשמע עיקרון סמנטי של ניסוח, אבל תתפלאו לראות כמה זה משפיע על היצירתיות והתעוזה של המשתתפים בדיון. כי כל רעיון משמש בסיס להתייחסות פוזיטיבית, שעליה נבנית עוד קומה שכוללת שיפורים ורעיונות נוספים, במקום להרוס את הקומה ולבנות משהו מאפס.

 

כך מתאפשרת אווירת פרגון בתוך הצוות, ואנשים מקשיבים באמת למה שהאחר הציע ולא רק עסוקים להוכיח לאחרים כמה הרעיון שלהם מוצלח יותר. כל רעיון הופך להיות ישות קולקטיבית של הצוות וכולם מעוניינים להוסיף עליו ולשפר אותו במקום להיות עסוקים בתחרות.

 

5. Rapid Prototyping - בנה המחשה מהירה לרעיון שלך

 

כבר בשלב מאוד ראשוני של התגבשות המוצר, אפשר לבנות המחשה ויזואלית מהירה לרעיון המופשט.

 

זה יכול להיות מודל תלת-מימדי מהיר מחומרים זמינים אם מדובר במוצר ממשי;תרשים זרימה או דיאגראמה משורבטת על נייר; "סטוריבורד", כמו בקומיקס; או סרטון מהיר בהפקה עצמית שמתאר סיטואציה, כדי להבין טוב יותר תהליך שאמור לעשות המשתמש שלכם.

 

ההמחשה לא צריכה להיות מלוטשת, יפה או מסודרת. להיפך, היא צריכה להיות מהירה וקלה לעשייה.

 

כל אלו יעילים מאוד בשני אספקטים: הראשון, תקשורת והבנה עמוקה של הנושא בתוך הצוות, או בכדי לקבל פידבק ראשוני משתמשים פוטנציאלים. השני, ההמחשה מאפשרת לראות בעיות או הזדמנויות שלא זיהיתם ומציעה סימולציה מהירה על חווית המשתמש.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.