30 נובמבר 2013 |
להיות יזם בלי רקע טכנולוגי ולהצליח

אם אתם לא יודעים לתכנת, איך תקימו סטארט-אפ? ובכן, אפשר

אם אין לי ידע בתכנות, האם אני יכול להקים מיזם? איך אדבר את השפה הזו? התשובה היא – כן. זה אפשרי. יש לא מעט סיפורי הצלחה של מיזמים שהחלו מאנשים ללא רקע טכנולוגי, ואין שום סיבה שהיעדר הרקע הטכנולוגי יעצור אתכם בדרך להקמת המיזם שלכם.

 

"אנחנו חייבים צלע טכנולוגית כדי להתחיל", אומרים לי יזמים רבים עמם אני נפגש, ואני דווקא חושב אחרת. לא חייבים צלע טכנולוגית כדי להתחיל, אך בשלבים מתקדמים יותר של המיזם תהיה לזה חשיבות רבה יותר, למשל בשלב גיוס ההון לטובת הפרויקט.

 

לפני שהייתי מתחיל לחפש צלע טכנולוגית, בהנחה שאין לכם מישהו כזה בסביבתכם הקרובה, הייתי עובר שני שלבים כדי שאוכל לחפש את היזם הטכנולוגי באופן הטוב ביותר.

 

התעלמו מהטכנולוגיה בשלב זה. זה ממש לא משנה כרגע כיצד יתבצע הפיתוח, מי יפתח, ואם הפרויקט יפותח בשפת תכנות כזו או אחרת.

 

ההתעלמות מהטכנולוגיה מאפשרת לכם להפליג למחוזות שעוסקים אך ורק בלקוחות שלכם, בכאב שלהם ובתכנון המוצר ובכך להביא פתרונות נכונים יותר.

 

קחו בחשבון שלרוב האתגרים הקלאסיים בעולם היזמות יש פתרונות טכנולוגיים ברי-קיימא שמסתובבים בשוק, והחוכמה תהיה להכיר אותם ולהרכיב אותם נכון.

 

בסופו של גיבוש הרעיון אתם צריכים להיות עם מצגת מרשימה (לא חייבים הרבה אפקטים) שיודעת להמחיש את הכאב והפתרון; את השוק שאליו אנחנו פונים; המודל הכלכלי,שעשוי להשתנות כמה פעמים לאורך הדרך; ואת המוצר שלכם ברמת מוק-אפ (הדמיות מסך מפורטים).

 

 

להרוג את הרעיון? למה? זה הדבר שהעולם צריך, אנחנו מרגישים את זה!

 

האם הרעיון שלנו באמת טוב כמו שזה נראה על הנייר? האם אנשים באמת זקוקים לזה? האם הם ישלמו על זה כסף? אם התשובות חיוביות, למה אף אחד לא עשה את זה לפני כן? אולי היו מיזמים דומים שכשלו? או אולי הצליחו? האם יש גם לנו מקום?

 

ייתכן והשלב הזה יביא לגניזת הרעיון, אך בהחלט ייתכן שהתשובות יחזקו אותנו ונרצה להתקדם הלאה.

 

 

הגענו לחלק החשוב, בלי טכנולוגיה אין מוצר. מה אנחנו צריכים בשלב הגישוש הטכנולוגי?

 

1. בדיקת היתכנות טכנולוגית למוצר

 

זוכרים שהתעלמנו מטכנולוגיה והפלגנו בחלומות? זה הזמן להפגיש את המוצר עם המציאות הטכנולוגית של ימינו ולבחון האם כל מה שאנחנו רוצים אפשרי, האם זה מורכב ופורץ דרך מבחינה טכנולוגית או שאולי הטכנולוגיה קיימת במוצרים מעולם תוכן אחר ואנחנו יודעים שהענין אפשרי.


טיפ: אם ראיתם אתר או אפליקציה שעושים אפשרויות דומות, לעיתים רק פיצ'ר ספציפי, תוכלו להניח באופן שטחי כי הענין אפשרי גם אצלכם.

 

2. הערכת זמן לפיתוח מלא של המוצר

 

לרוב, מוצר לא מפותח בבת-אחת, אלא בכמה גרסאות שמתעדכנות לאורך הדרך. למרות זאת, ערכו אומדן מסוים של פיתוח המוצר. בקשו מהמפתח הטכנולוגי להוסיף להערכת הזמן גם זמני QA ותיקונים.

כדי לעשות זאת, יצטרך הגורם הטכנולוגי לפרק את המוצר שלכם לחלקים קטנים ולהעריך כל אחד מהם ולבסוף להוסיף את "זמני המנהלות" מההתחלה ומהסוף.

 

3. מסמך אפיון טכני

בסופו של דבר היינו רוצים לקבל מהסמכות הטכנולוגית שלנו מסמך אפיון טכני מסודר ומקיף הכולל התייחסות למסד הנתונים, חלוקת התפקידים והתהליכים במערכת ועוד. התמונה הכללית הזאת לא תופיע בהכרח בתחילת הדרך.

 

 

למצוא את הקוסם הטכנולוגי

 

עכשיו כשאנחנו יודעים מה אנחנו צריכים מאיש הטכנולוגיות בואו נצא לחפש אותו. החיפוש יכול להיות מתיש. זה לא פשוט לאנשי מחשבים להצטרף למיזמים: הם צריכים לרצות את זה בלב שלם, להרגיש שההצטרפות שווה את הסיכון ואת שעות העבודה המטורפות תמורת סכום זעום (אם בכלל).

 

בואו נעשה סדר באופציות שיש בפני היזמים שאינם אנשי טכנולוגיה. חשוב לציין כי יש יותר מאופציה אחת ועליכם לשמור על האינטרסים שלכם במהלכים השונים.

 

הפתרון המושלם באמת יהיה שותף שהוא תוכניתן ויעזור להרים את המוצר למעלה על חשבון כל דקה פנויה שיש לו, אבל לא תמיד זה המצב. לעיתים אנחנו מחפשים שותף במשך חודשים, לא מצליחים למצוא ויורדים מהרעיון שלנו.

 

ליזם אין זמן, יש עוד מאות אנשים כרגע בעולם שחושבים על אותו רעיון או משהו דומה ומנסים להרים אותו במקביל אלינו. אז קדימה! לפעמים צריך להתפשר ולמצוא חלופות אחרות, והנה הן לפניכם, לפי סדר חשיבות.

 

1. מציאת שותף

 

למצוא צלע טכנולוגית שתקפוץ לסיפון המיזם ותהיה שותפה מלאה בפרויקט. אנחנו נרצה שאיש המחשבים שלנו "יתאבד" על המוצר ויעבוד לילות כימים, שבתות וחגים, כדי להביא מוצר טוב ובזמן.

 

איך מוצאים צלע כזו? זה באמת לא פשוט. לרוב, שותפויות כאלה ניזונות ממעגלי חברים ומהיכולת שלכם לשכנע מישהו לחזור מהעבודה בשעה שש בערב ולשבת עד חצות לעבוד על מיזם שאולי יצליח ואולי לא.

 

היתרון של צלע טכנולוגית הוא ברור: הוא חלק מהצוות המוביל, לא עולה לנו שקל (אלא אם הוחלט שהוא יעזוב את מקום העבודה ונשלם לו שכר בסיסי).

 

היכן מוצאים את אנשי הטכנולוגיה?

 

· כנסי יזמות טכנלוגייים: אתם יכולים להתעדכן בלוח האירועים באתר או בערוצי הטכנולוגיה באתרים הכלכליים.

 

· בוגרי יחידות צבאיות טכנולוגיות כדוגמת ממר"ם ושאר היחידות אשר עברו הכשרות צבאיות וניסיון מקיף בתחום.

 

· סטודנטים בשלבים מתקדמים באוניברסיטאות ובמכללות.

 

· מעגלי החברים השונים שלכם בטוח נופלים על כמה אנשים טכנולוגיה.

 

· אתרי מאצ'ינג, כמו :FoundersNation, CoFoundersLab, Founder2Be

 

·קבוצות פייסבוק ולינקדאין. לדוגמא, לפני כמה חודשים נפתחה קבוצת הפייסבוק שותפים לסטארט-אפ. נסו לחפש קבוצות רלוונטיות בפייסבוק ובלינקדאין.

 

 

לקריאה נוספת: מחפשים שותף טכנולוגי? 5 דרכים לחזר אחר המפתח המושלם

 

 

2. ייעוץ ופיתוח של מוצר ראשוני בעזרת חברת שירותים

 

לא חסרות חברות שירותים בארץ שישמחו לתת לכם שירות, החל מבניית האפיון הטכני של המוצר, דרך חוויית המשתמש, הפיתוח והבדיקות.

 

היתרון הגדול של עבודה עם חברה היא חוזה מסודר, וגוף שיודע להרים פרויקטי תוכנה קטנים וגדולים ולהביאם אל קו הסיום כמו שצריך.

 

החסרון הוא לרוב המחיר כי חברת שירותים צריכה לשלם משכורות רגילות לעובדים וכמובן לנהל את הפרויקט ויש לזה עלות ברורה. חלק מהחברות בשוק מציעות תמהיל המשלב תשלום חודשי ואחוזים מהמיזם, אבל החלטה כזאת תלויה בכם.

 

עלות תוכניתן ממוצע בחברות השירותים הוא 10,000 דולר בחודש.

 

3. עבודה עם פרילנסר בארץ

 

עבודה עם פרילנסר בארץ היא פשוטה יותר. עלויות התפעול נמוכות יותר כי הוא עובד בבית, בשעות שלו וכדומה.

 

החסרון בעבודה עם פרילנסר היא לרוב מידת המחויבות המוגבלת לפרויקט והעמידה בזמנים. כשהפרילנסר ממשיך לפרויקט הבא, הוא לא פנוי לתמוך יותר בפרויקט מן העבר.

 

עלות הפרילנסר משתנה כמובן לפי עומס העבודה שלו, שנות הניסיון ומידת היכולת שלו. המחירים נעים בין 6,000 דולר ל-9,000 דולר לחודש.

 

לקריאה נוספת על עבודה עם פרילנסרים:

"שיטת האבטיח" לעבודה עם אתרי פרילנסרים

לגייס מפתח או לשכור פרילנסר? 7 שאלות לגיבוש ההחלטה

 

 

4. עבודה עם תוכניתנים מהעולם


עלות תוכניתן מאוקראינה, מקדוניה, רומניה וממדינות מזרח-אירופה נוספות עולה 1,500-1,300 דולר לחודש, כשמדובר בתוכניתן מנוסה.

 

אין ספק שהיתרון הוא המחיר, החסרון הוא רמת הקוד הנכתבת (כשייתכן ובגירסא הבאה תצטרכו לשכתב אותו לחלוטין); זמינות התוכניתנים, שלרוב מסיימים את העבודה בשעה שש בדיוק ולא נשארים רגע אחד נוסף. בנוסף, צריך להתחשב גם בחופשים ובחגים לפי ארץ המוצא.

 

כמובן, השיח והתרבות שונים. כנראה שלא תקבלו מתוכניתן ממזרח אירופה רעיונות לשיפור המוצר. הוא פשוט יתכנת מה שתגדירו לו.

 

השותף הטכנולוגי הוא חשוב ואפילו קריטי במיזם טכנולוגי, אבל אל תתנו לעניין הזה לשתק אתכם. אם אין ברירה ולא הצלחתם לחבר צלע טכנולוגית כשותף, המשיכו הלאה ומצאו פתרון שמתאים לתקציב ולמגבלות הזמן שלכם. העיקר הוא תמיד להיות בתנועה.

 

 

לקריאה נוספת: מקימים סטארט-אפ: בחירת שירות אחסון

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.