6 יולי 2017 | ג'ייסון דה-מר
האם זה אפשרי להקים מיזם של אדם אחד?

אתם יכולים למצוא מה צריך כדי להקים מיזם, להכין סקר שוק, סקר מתחרים, ליצור קשר עם משקיעים, לגייס כספים ואפילו לבנות את אתר אינטרנט וכל זה בחינם באמצעות מקורות זמינים ברשת. אם נביט על מה שהיה עד כה, רוב בתי העסק בנו את היסודות שלהם על בסיס שותפות או יזם פרטי עם צוות ליבה של כמה אנשים. השאלה היא האם בימינו אפשר להקים מיזם-סולו, כזה שמאחוריו עומד אדם אחד בלבד?

היום ישנם יותר מקורות זמינים ליזמים מתמיד. אתם יכולים למצוא מה צריך כדי להקים מיזם, להכין סקר שוק, סקר מתחרים, ליצור קשר עם משקיעים, לגייס כספים ואפילו לבנות את אתר אינטרנט וכל זה בחינם באמצעות מקורות זמינים ברשת.

אם נביט על מה שהיה עד כה, רוב בתי העסק בנו את היסודות שלהם על בסיס שותפות או יזם פרטי עם צוות ליבה של כמה אנשים. השאלה היא האם בימינו אפשר להקים מיזם-סולו, כזה שמאחוריו עומד אדם אחד בלבד?

 

היתרונות

יש כמה יתרונות ברורים במיזם-סולו על פני עבודה במיזם בו כמה שותפים או צוות שלם:

 

 קבלת החלטות מהירה (וצמיחה). כל מי שעבד בתאגיד בו תהליך קבלת החלטות בירוקרטי יודע כי, לעתים, כמות גדולה יותר של מעורבים רק מאטה את העבודה. כשאתם לא מוכרחים להתייעץ עם שותפים או קבוצה כדי להתקדם אתם יכולים לבצע החלטות באופן כמעט מיידי ולשמור על המומנטום שלכם. כמו כן, אתם גם יכולים לצמוח מהר יותר - מכיוון שלא תאלצו להעסיק ולאמן עובדים אחרים אתם תהיו בשליטה מהירה על הגדילה שלכם ותוכלו לשלב פתרונות חדשים וכיוונים חדשים בהתאם לגחמות שלכם.

 

 פחות דרמה. במצב מושלם הייתם מגייסים שותף או צוות עובדים מקצוענים המסוגלים ללכת עם הכיוונים שלכם, לכבד אחד את השני ולפתור בעיות באופן דיפלומטי ב-100% מהמקרים. למרבה הצער, המציאות היא אחרת. ברוב הפעמים עבודה בקבוצה גורמת להתנגדויות, שליליות ודרמה. אומנם לא בכל הזמן אבל לפחות בחלקו. עבודה לבד יכולה לפתור את כל אלו.

 

 יותר שליטה. כשאתם עובדים לבדכם יש לכם יותר שליטה על העסק ועל סיטואציות שונות בחברה. אתם תוכלו לראות את המוצר הסופי שאתם תכננתם ולבצע את הדברים בדרך שבה אתם תרצו לאורך כל התהליך. אתם תהיו מרוצים יותר במידת מה אך כפי שתראו בהמשך – נקודת מבט חיצונית גם כן חשובה.

 

• רווח יותר גדול. זה בטח היתרון הכי מושך ברשימה, לפחות מנקודת מבט לוגית. כשאתם בעלי החברה היחידים ואתם לא משלמים לאף אחד אחר, הפוטנציאל שלכם לרווח גבוה בהרבה בטווח הארוך.

 

 

החסרונות

יחד עם זאת, יש כמה חסרונות משמעותיים:

 

 ניסיון. כשאתם מחליטים להקים מיזם לבדכם, תוכלו להישען אך ורק על הניסיון שלכם. לא יהיה לכם שותף או צוות שותפים עם מומחיות מיוחדת כדי להישען עליהם. זה אומר שיהיה לכם פחות ניסיון מצטבר להיעזר בו כשיתחילו לצוץ בעיות. בנוסף אל לכם לשכוח כי בעלי ניסיון חשובים גם בעיניו של המשקיע הפוטנציאלי. אם אין לכם די ניסיון משלכם תתקלו בבעיה למשוך די מימון כדי להישאר עם הרגליים על הקרקע.

 

 עומס עבודה. נקודה זו ברורה מאליה, עומס העבודה של יזם-סולו הוא רב. לא יהיה לכם עם מי להתחלק בעבודה האדמיניסטרטיבית, לא תוכלו להעביר את האחריות על החלטה חשובה למישהו אחר ולא יהיה לכם את צוות העובדים שייקחו על עצמם משימות פחות משמעותיות. אתם תעשו כמעט את כל העבודה החשובה אם לא את כולה בעצמכם. המשימות האלו עלולות, בהתאם לסדר הגודל של המיזם שלכם, להשתלט לכם על כל זמן פנוי שנותר לכם בלילות ובסופי השבוע שלכם. כמה זמן אתם מוכנים להשקיע?

 

 נקודת מבט. כשאתם מבצעים החלטה אתם מוכרחים לסמוך על ההיגיון שלכם, אבל זה לא אומר שנקודה מבט אחרת לא יכולה לסייע. ברוב המקרים כשיש לנו נקודת מבט אחרת היא יכולה לסייע להגיע לקבלת החלטה טובה יותר ולפתור בעיות יותר מהר ובאופן יותר אפקטיבי. יהיה לכם עוד קול שיוכל להצביע על פגמים שונים, לזהות הזדמנויות ולהאיר על אפשרויות נוספות שאולי אתם לא לקחתם בחשבון בעצמכם. אם אתם תעבדו לבדכם תהיו לכודים בתיבת התהודה שלכם.

 

 סטרס. אל תשכחו כי להיות יזם זה דבר מלחיץ. אם תעבדו על המיזם עם שותף או צוות תהיו כולכם יחד בעניין, תוכלו להתחייב ולסייע זה לזה בכל הקשיים שיתעוררו. אם תעשו זאת לבדכם תאלצו לשאת בכל הסטרס הזה לבדכם, והבדידות בה כל יזם נאלץ להתמודד (גם בסביבה של צוות) תהיה אפילו קשה יותר.

 

סבירות

הנקודה התחתונה כאן היא שזה בהחלט אפשרי להקים עסק לבדכם, למעשה, אלפי אנשים כבר עושים זאת. אני לא אחד מהם. השאלה היא האם לכם, באופן אישי, יש את היכולת, הניסיון והמוטיבציה לגרום לזה לקרות והאם מיזם-סולו הוא באמת הדרך היעילה ביותר עבור המיזם שלכם.

אם יש לכם די ניסיון, הזדמנויות מימון והעדפה לעבוד לבדכם, מיזם-סולו יכול לעבוד לטובתכם. אחרת, אל תחששו לפתוח את הדלת ולבקש עזרה, כדי שתוכלו להפוך את החזון שלכם למציאות.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.