3 נובמבר 2017 | יוסי דהן
מאקזיט של 4.75 מיליארד דולר לקידום יוזמות חברתיות

אורני פטרושקה הקים את החברה הראשונה שלו ביחד עם חברו רפי גדרון ב־1993. לחברה שהקימו ושעסקה בתקשורת נתונים קראו סקורפיו. אלו היו ראשית ימי ההיי-טק הישראלי, ימים בהם עדיין לא היו קרנות הון סיכון בישראל וגם לא את הקרקע הפוריה שיש היום בשוק הישראלי לצמיחה של חברות סטארט-אפ. 3 שנים אחרי שהוקמה נרכשה סקורפיו ע"י US Robotics בסכום של 72 מיליון דולרים.

אורני פטרושקה הקים את החברה הראשונה שלו ביחד עם חברו רפי גדרון ב־1993. לחברה שהקימו ושעסקה בתקשורת נתונים קראו סקורפיו. אלו היו ראשית ימי ההיי-טק הישראלי, ימים בהם עדיין לא היו קרנות הון סיכון בישראל וגם לא את הקרקע הפוריה שיש היום בשוק הישראלי לצמיחה של חברות סטארט-אפ. 3 שנים אחרי שהוקמה נרכשה סקורפיו ע"י US Robotics בסכום של 72 מיליון דולרים.

 

כחצי שנה אחרי הרכישה, רכשה חברת 3COM את חברת US Robotics והחליטה לסגור את הפעילות של סקורפיו. באותו זמן נסעו אורני, רפי ויאיר אורן (ממקימי סקורפיו) לתערוכת תקשורת גדולה בשם SuperCom בניו-אורלינס שבארה"ב. אורני, רפי ויאיר החליטו לקחת יום חופש מהתערוכה ולצאת לשייט בנהר המיסיסיפי.

 

בשיט הם דיברו על פריחת האינטרנט באותן שנים. אנשים התחילו להבין שהאינטרנט יהיה פלטפורמה שתהיה חלק בלתי ניפרד מהחיים של כולנו. שבנוסף למידע טקסטואלי יהיה עליה גם וידאו ואודיו. ושהנפחים שיעברו על הפלטפורמה הזאת יהיו נפחים אדירים שהרשת לא בנויה להם ולכן יהיה צורך להרחיב באופן משמעותי את רוחב הפס. הדרך היחידה להרחיב את רוחב הפס היא באמצעות סיבים אופטים, ושגם צריך איזושהי מערכת שמחברת בין הפרוטוקולים השונים שעוברים ברשת. הם דיברו גם על השינויים המהותיים שעוברים על שוק התקשורת בארה"ב. חברות התקשורת בארה"ב שהיו מונופוליסטיות בתחומן אולצו על ידי הממשלה לפתוח את עצמן לתחרות. וכך קמו חברות תקשורת מקומיות אלטרנטיביות שהיו צריכות ציוד, ציוד שיתאים לדור הבא של שוק התקשורת. סגירת הפעילות של סקורפיו ב-3COM והתובנות אליהן הגיעו בשייט בנהר סימנו עבור אורני, רפי ויאיר את הכיוון אליו הם צריכים ללכת. וכך התקבלה ההחלטה להקים את כרומטיס.

 

שנתיים וחצי לאחר הקמתה נרכשה כרומטיס ע"י לוסנט בסכום של 4.75 מיליארד דולר. הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור חברה ישראלית באותן שנים. מאז האקזיט ההוא החליט אורני להקדיש את זמנו למיזמים חברתיים כדוגמת עיגול לטובה, יוזמות קרן אברהם ועתיד כחול-לבן.

 

מתוך הריאיון: 

"הדבר הראשון זה היכולת לשמור על ראש פתוח. זה שיש לך רעיון שאתה חושב שהוא רעיון נפלא, כשאתה יוצא לדרך יש 99% סיכוי שזה לא יהיה הרעיון שאיתו אתה תצליח, אם תצליח. אולי להיפך, אם אתה תתעקש על הרעיון הזה כנראה שלא תצליח. אתה צריך להיות פתוח לשינויי כיוון דרמטיים לפעמים. בסקורפיו התחלנו מחברה שמספקת כרטיסי רשת למחשב שהפכה לחברה של VLSI ובסוף הפכה לחברה של מערכות. זאת אומרת, כל האופי של החברה השתנה עם ההתקדמות של החברה וזאת במהלך תקופה של 3 שנים. זו לא תקופה כל כך ארוכה בשביל לשנות אופי של חברה בצורה כל כך דרמטית – מחברה שעושה סוג מוצר אחד לחברה שעושה סוג מוצר שני וסוג מוצר שלישי. ורק בסוג המוצר השלישי הבנו שאנחנו כנראה על הדרך הנכונה וראינו שיש בנו עניין ובסופו של דבר החברה נמכרה. והיכולת גם לשמור על ראש פתוח מצד אחד ומצד שני להיות עם יושרה שמאפשרת לך לא רק להבין שאתה כנראה עושה טעות בזה שאתה ממשיך בכיוון א' ולא עושה את השינוי לכיוון ב' אלא שאתה גם יכול לשכנע את כל מי שאתה לוקח איתך למסע הזה. כי בסטארט-אפ אתה יוצא למסע – יש לך עובדים ויש לך משקיעים ויש לך לקוחות ויש לך אוסף של ממשקים שאיתם אתה מתממשק לאורך הדרך וכשאתה עושה שינוי כיוון אז כל הממשקים האלה מזדעזעים. ואם אין לך את היושרה הפנימית בשביל להגיד - זה הדבר הנכון, ואת היכולת לשכנע את כל השותפים שלך שהם צריכים להמשיך איתך, שכדאי להם להמשיך איתך בדרך הזאת למרות שאתה משנה כיוון. וכשאתה משנה כיוון זה לא בגלל שאתה חסר החלטיות או חסר מטרה מדויקת, אלא להיפך, דווקא בגלל שאתה מגלה הבנה עמוקה של השוק ואינטואיציה לגבי לאן השוק הזה יכול ללכת – בגלל זה כדאי להם לבוא איתך. והיכולת הזאת, של אותה יושרה פנימית והיכולת לרתום אליך גם את הממשקים זה דבר חשוב שהבנתי בסקורפיו".

 

(אורני פטרושקה, מייסד כרומטיס, על הדבר הראשון החשוב שלמד מהחברה הראשונה שהקים – סקורפיו).

 

לראיון המלא עם אורני באתר הפודקאסט "יזמות או למות"

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.