3 דצמבר 2017 | מת'יו טורן
חמש סיבות מדוע יזמים לא משגשגים בלימודים

גם אני וגם אחי אדם, כמו יזמים מצליחים טובים ורבים, מעולם לא סיימנו את הקולג'. הציונים שלנו בבית הספר היו טובים מאוד, אבל לא הלכנו לקולג' לאחר מכן. היו לנו פשוט יותר מדי שאיפות ולא רצינו לשים אותם בצד לכמה שנים עד שנקבל את התואר שלנו. תומס אדיסון, מארק צוקרברג ועוד רבים וטובים מהווים דוגמה לכך שאפשר להצליח גם בלי השכלה פורמאלית.

גם אני וגם אחי אדם, כמו יזמים מצליחים טובים ורבים, מעולם לא סיימנו את הקולג'. הציונים שלנו בבית הספר היו טובים מאוד, אבל לא הלכנו לקולג' לאחר מכן. היו לנו פשוט יותר מדי שאיפות ולא רצינו לשים אותם בצד לכמה שנים עד שנקבל את התואר שלנו.

תומס אדיסון, מארק צוקרברג ועוד רבים וטובים מהווים דוגמה לכך שאפשר להצליח גם בלי השכלה פורמאלית. הנה חמש סיבות מדוע יזמים מובילים לא משגשגים בבית הספר:

 

 

1. הם היו צריכים לחשוב מחוץ לקופסה

אתה לא יכול להצליח כיזם אם אתה עושה את אותם הדברים שאחרים עושים. בעוד שחברינו לכיתה התמקדו בספורט או במציאת עבוד במסעדת המזון המהיר המקומית, אחי ואני מכרנו מוצרי אלקטרוניקה שייבאנו מעבר לים וחסכנו כסף להרפתקה הבאה שלנו. למרבה הצער, יותר מדי בתי ספר מצפים מהתלמידים שלהם לעקוב אחרי אותה תוכנית לימודים ולהשתתף באותם שיעורים. הגישה הזו משאירה מעט מאוד מקום עברו היזמים בנפשם שצריכים להגמיש את היכולות היצירתיות שלהם ולנסות דברים חדשים.

ליזמים יש נטייה לשבור את התבניות, להביא לצרכנים פתרונות לבעיות שאף מוצר או שירות אחר לא הצליח לתקן. הדבר הזה הרבה יותר מתגמל בעיני היזם מאשר להצליח בנושא שלעולם לא ישרת אותו אחרי שיסיים את לימודיו.

 

2. הם מעניקים ערך לעצמאותם

להיות בבית ספר זה לעשות את מה שאנשים אחרים אומרים לכם לעשות, עבודות, פרויקטים, מבחנים ועוד. ביזמות יש הרבה מאוד חשיבה ועשייה עצמאית, אבל אלו מוגבלות מאוד כאשר יש מורה שממתין לך שתגיש לו את המשימה שמעולם לא רצית לעשות מלכתחילה. כתוצאה מכך היזמים יכולים להרגיש כאילו העצמאות שלהם נחנקת במסגרת בית הספר.

חלק מהאנשים פשוט נולדו להנחות את הדרך ולא לקבל הנחיות. זו הסיבה שבגללה אנחנו מעודדים יזמים להאציל סמכויות עבור משימות שלא מרגשות אותם.

 

3. הם מוקירים ניסיון מעשי על פני חוכמת הספר

כבר מבית הספר התיכון ועד לתוכניות MBA היוקרתיות ביותר, התלמידים נדרשים לקרוא, לכתוב ולהבחן על מידע היפותטי. אומנם יש תחומים מדעיים המערבים סביבת למידה מעשית, רוב תוכניות הלימוד מבקשות מהתלמידים לחשוב על מקרים מהעולם האמיתי במקום להיות מעורבים בהם באופן ישיר.

יזמים מעריכים ניסיון על פני ספקולציות. הם רוצים לצאת החוצה ולבנות את הידע שלהם באמצעות עשייה ולא בקריאת ספר לימוד. אין ספק שאדם ואני למדנו הרבה יותר מהניסיון היזמי שלנו בילדותנו מאשר מה שהיינו לומדים בכיתה.

 

4. הם אוהבים השכלה, אבל לא כשהיא ממוסדת

היזמים הם מלוקחי הסיכונים הגדולים בעולם, וכתוצאה מכך הם לוקחים בחשבון את הסתברות להצלחה. ללכת לבית הספר לא יבטיח הצלחה בעתיד ולכן חלק מהיזמים (שאפתנים או לא) יבחרו ללמוד בדרכים לא קונבנציונליות. פודקאסטים, ספרי שמע, ספרים אלקטרונים וקורסים מקוונים בעסקים, בשיווק, בהנהגה וכן הלאה נגישים היום יותר מתמיד, זה אומר שיש הרבה דרכים ללמוד מחוץ למערכת בית הספר המסורתית.

חלק משיטות הלימוד הן פשוט יעילות יותר מכיתת הלימוד ויש להן יכולת טובה יותר בלגרום לדברים לקרות.

 

5. הם יודעים שהצלחה היא יותר מאשר ציון 100

כיזמים תמיד מזכירים לכם שהצלחה לא תמיד נמדדת בכמות הכסף שהעסק שלכם מכניס. אותו רעיון נכון גם לגבי ציונים. יותר מדי תלמידים מתמקדים בציונים גבוהים מאשר בהפנמת המידע, ביצירת קשרים עם חבריהם לכיתה או ברכישת ניסיון שניתן יהיה להוסיף אותו לקורות החיים שלהם.

יזמים שלא משגשגים בבית הספר לעיתים קרובות פשוט מתמקדים בהשגת הצלחות במקומות אחרים כמו ביצירת האתר שלהם או ביצירת קשרים בעלי ערך. אחי ואני הסתכלנו על עניין הציונים בבית הספר כמשחק. ידענו שאנשים יכולים לזייף את דרכם לציונים טובים על ידי שינון החומר או אפילו רמאות, ומעולם לא הבנו למה צריך לשחק את המשחק הזה כשהפרס היחיד היה מכתב שמציג את ההישגים שלנו. זה תמיד נראה לנו הגיוני יותר לעבוד בשביל משהו אמיתי ולהרוויח ממנו לטווח הרחוק.

 

אין שום דבר רע בלבחור במסלול האקדמי הפורמלי אם זה מה שאתם רוצים לעשות. אני לא כאן כדי לשפוט את הדרך הזו. אבל, הרבה אנשים עם נפש יזמית לא משגשגים בלימודיהם, אם זה בגלל שהם משתוקקים ליותר עצמאות או אוהבים ללמוד בדרך של עשייה, וזה נהדר לראות שגם הדרך הזו נעשית מקובלת יותר מבעבר.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.