4 יוני 2018 | איל הבר
מהן המיומנויות הנדרשות להצלחה בעידן מחשוב הענן

כשמחלקות ה-IT מסתגלות לענן, מנהלים נדרשים למיומנויות חדשות שכן עליהם לגרום לארכיטקטורות של המחשוב הענן לעבוד היטב

ככל שדברים משתנים, כך הם נשארים אותו הדבר.
אומנם טכנולוגיות מחשב ענן הציגו דרכים חדשות לספק את שירותי ה-IT ולנהל אותם, אך מנהלי ה-IT מודאגים שהם אינם מוכנים למעבר הזה. האם הם מחזיקים בכישורים הטכניים הנדרשים לעבודת הארכיטקטורה הזו? מהן מיומנויות ה-IT הנדרשות כדי לשרוד בעולם החדש והמופלא הזה?
ברשימה הבאה המיומנויות החיוניות ביותר הדרושות למנהלים ולאדמיניסטרטורים של IT שיסייעו להם להשתמש ולנהל ארכיטקטורת ענן באופן יעיל:
 
התמצאות פיננסית
התמצאות פיננסית משמעותה שמנהלי IT יעשו יותר ויוציאו פחות, והדרך לחסכון בהוצאות דורשת תחכום פיננסי. פתרון מייל מבוסס ענן, לדוגמה, עלול להיראות יקר יותר מתחזוקה של מערכת קיימת, אבל כשמביאים בחשבון תוכנות זדוניות, הגנה מספאם, הוצאות ארכיון וכן הלאה, מבינים שבטכנולוגיות הענן ה-ROI טוב יותר. מנהל ללא תפיסה פיננסית כזו עלול לקבל החלטות לא טובות כמו רכישות גרועות ובכך לפגוע במומנטום של התקדמות החברה.
 
כישורי ניהול וכישורים בין-אישיים
כישורים בין אישיים הכרחיים לאנשי ה-IT. האמירה: "זה לא מה אתה יודע, אלא את מי אתה מכיר" נכונה מאד בתפקיד ה-IT שלכם. ללא יצירת קשרים וללא הסכמה מבעלי עניין, מיזמים בעלי סיכון יידחו וניסיונות לשמר או לגייס כישרונות ייכשלו.
יתרה מזו, לא משנה כמה טובים כישוריו הבין-אישיים של מנהל, לא ניתן להימנע מקונפליקטים. הצוות יכול להחזיק בדעות שונות באופן מהותי אחת מהשנייה ולהתנגד לכיוונים חדשים. מנהל חזק חייב לפתור את כל הקונפליקטים, והוא יכול לעשות זאת אם יהיו לו את העובדות הנכונות, את יכולת השכנוע ואת הכישורים הבין-אישיים לקשור את כל הקצוות.


 
משא ומתן
מנהל טוב חייב להבין שהסכמי רמת שירות (SLAS), ביצועי מינימום, עלויות וגורמים אחרים ביישום פתרונות ענן דורשים משא ומתן. מנהל איכותי מגיע לשולחן הדיונים כשהוא מוכן ומכיר לא רק את דרישות העסק שלו אלא גם את מה שמציעות חברות אחרות.
 
ניהול פרויקטים
אחרי שהקונפליקטים נפתרו והפרויקט יצא לדרך, על המנהל להכיר את התהליכים העסקיים. אם מחלקת ה-IT שלכם עובדת לפי מתודולוגיות מבוססות כמו ITIL או MOF יישום פרויקט ענן ידרוש מכם שתעבדו לפי התהליכים והמתודולוגיות אשר מתאימות לסביבה חדשה זו.
הצלחת פרויקט הענן תלויה בניהול שינויים, ניהול רמת השירות וניהול קונפיגורציה מתאימים. מנהלי IT צריכים ללמוד כיצד לשלב את ארכיטקטורת הענן בתהליכים העסקיים כדי שהיא תהפוך להיות חלק בלתי נפרד מהעסק. כדי להצליח בשילוב הענן בעסק, המנהלים המובילים את הפרויקט צריכים להחזיק בהבנה יסודית של מתודולוגיות ניהול פרויקטים ולהכיר את שלבי הפרויקט השונים: זיהוי מדויק של סיכונים ומשאבים, תכנון ציר זמן מדויק, ויצירת ציפיות מתאימות במסגרת מחזור החיים של ניהול הפרויקט.
 
הבנה של השוק
לאורך כל הדרך על המנהלים להסתכל על השוק ולוודא שהם מקבלים את ההחלטות הנכונות. מנהל טוב הוא מנהל ששוקל האם כדאי לרכוש שירותים שעלולים לרדת לטמיון אם ספק השירותים יפשוט את הרגל.  במקרים של ספק שנכשל, המנהל צריך להיות מוכן עם אסטרטגית יציאה ועליו לוודא שיש לו בעלות על הקוד, על הדאטה ועל היכולת להעביר אותה. מנהלים חייבים להבין את הסיכונים ואת ההשלכות של כישלון, כגון אובדן דאטה, כשלי פרטיות וצרות רבות שאפשר וצריך להימנע מהן.
 
יכולות טכניות
הענן נראה לעיתים כמו מודל שבו אנו פשוט צריכים ללחוץ על המתג והוא מתחיל לעבוד, ולכן קל להתעלם מההיבטים הטכניים שלו. השאלה האם מוצר כלשהו יעבוד בעסק כזה או אחר לא נוגעת רק לטכנולוגיה שפוגשת את הצורך העסקי. מנהלים חייבים להבין כיצד טכנולוגיות חדשות ישפיעו על טכנולוגיות קיימות, לראות כיצד יש לשלב אותם במידת הצורך, איך לשנות טכנולוגיות במידת הצורך ומתי מגיע הזמן להפסיק פרויקט. בקיצור, מנהלי IT בהחלט צריכים לשמר את ההבנה הטכנית שלהם.
 
לסיכום, בתקופה שבה מחשוב ענן משנה את  הנוף של שירותי ה-IT,  למשך תהליך השינוי חשיבות רבה עבור המנהלים. כדי שיצליח, מנהל חייב להעשיר את ערכת המיומנויות שלו, לחדד את המיומנויות הקיימות ולהסתגל לפרדיגמות חדשות. התעלמות מהשינוי גורמת למנהלים להישאר שאננים בתקופה של תהפוכות, להחמיץ הזדמנויות ובסופו של דבר להזיק יותר מאשר להועיל. ובכל המיומנויות הדרושות, יש היבט אחד יסודי: שיקול דעת טוב.
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.