16 יולי 2018 | ג'ייסון דה-מר
שבעה מיזמים נועזים שנהפכו למיזמים מוצלחים במיוחד

שבעה רעיונות נועזים, שבעה עסקים מצליחים. יודעים מה הקשר ביניהם? אף אחד לא האמין שזה יעבוד.

סטארטאפים לרוב גדלים בדרכים לא צפויות. רעיון שחשבת שיזכה להצלחה כבירה, יכול להפוך לרעיון עם קהל לקוחות קטן יותר משחשבת. רעיון אחר שהצליח להשיג מימון המונים, הסתבר כאחד שדורש יותר כסף כדי להמשיך ולהצליח.

מהצד האחר של הספקטרום, ישנם מספר רעיונות למיזמים שנשמעו הזויים כאשר הם נוצרו, אך בסופו של דבר הם הצליחו להצליח. קחו השראה מאותם פרוייקטים מפתיעים:

פט רוק

אתחיל את הרשימה עם דוגמא קלאסית: בשנות ה-70, גארי רוס דאל בא עם הרעיון למכור אבנים לילדים, תחת ההבטחה שהסלע ישמש כמעין חיית מחמד. שילוב של אריזה חכמה ושיווק מבריק, הפך את הקונספט של לשלם לסלע להראות הגיוני למדי, מה שהפך את דאל למיליונר.

פייפאל

כיום, מיליונים של אנשים מסתמכים על שירותי חברת הסליקה כדי לנהל את ההעברות הכספיות שלהם, וסומכים על השירות כאילו היה בנק (ולעתים אף יותר מזה). אך עשרים שנה לפני הדור הנוכחי, פייפאל היווה שירות שפרץ דרך בתחום חדש לגמרי. האינטרנט עדיין היה מוצר חדש, והרוב הגדול באוכלוסיה לא סמך עליו. למרות זאת, מייסדי פייפאל ציפו ממך להעביר את פרטי חשבון הבנק שלך, ביחד עם מידע אישי נוסף, לכך שתצפה שהם יוכלו לטפל בפעולות הפיננסיות שלך ברשת.

אינסטגרם

אינסטגרם נוסד כבר ב-2010, במהלך תקופה שבה פייסבוק שלט בכל הקשור לרשתות חברתיות. הפלטפורמה למעשה התחילה כחיקוי לאתר פורסקוור, אבל התחילה לצבור פופולאריות כאשר היא עברה למודל שהסתמך כמעט אך ורק על שיתוף תמונות עם החברים, המשפחה ועוקבים אחרים.

מלבד אפשרויות הפילטרים והתמקדות במכשירים ניידים, אינסטגרם לא היה שונה מהמתחרים שלו. למרות זאת, הוא הצליח לאגד סביבו קהל משתמשים התחלתי חזק, ומאז הוא הספיק להפוך לאחת מהרשתות החברתיותהפופולאריות ביותר, זאת עם יותר מ-800 מיליון משתמשים פעילים בחודש.

גיטהאב

גיטהאב לרוב נתפס כאתר מסובך בכל הנוגע לכל מי שלא יודע לתכנת, אך מאז ההתחלה שלו, הוא גדל לתוך כלי עוצמתי במיוחד (וקהילה פתוחה). כיום, הוא משמש כאתר הגדול ביותר לאחסנה ושיתוף של קוד מקור בעולם, אך כאשר הוא התחיל, המשמעות שלו לא הייתה ברורה כמו היום. מהנדסי תוכנה היו צריכים לשלם תשלום חודשי כדי להשתמש בקוד פתוח... כדי לייצר עוד קוד פתוח? למרות זאת, זאת עובד - כפי ש-24 מיליון משתמשים יוכלו להעיד.

סלאק

על פני השטח, סלאק לא הציע שום דבר חדש. חברות כבר יכלו להשתמש בפלטפורמות אימייל או ניהול פרוייקטים כדי להתנהל ולתקשר האחד עם השני ולנהל את כל הקשור לכך. סלאק היה פשוט עוד כלי שניתן להשתמש בו, אבל יוצרי השירות שמו לב ש-70%-80% מהחברות לא החליטו על כלי מתאים לתקשורת פנימית, ולכן הם החליטו לשווק את עצמם בתור אלו שסוגרים את הפער הנ"ל.

לאחר התאמה לגדלי קבוצות שונים והצעה של אינטגרציה עם עשרות כלים אחרים בשוק, סלאק גדלה להיות חברה עם שווי שוק של מעל מיליארד דולר.

ספייסX

כאשר ספייסX התחילה פעילות כבר ב-2002, אף אחד לא התייחס אליה ברצינות. נאס"א הייתה הארגון היחיד שניסה לעצב או לשגר טכנולוגיה הקשורה לחלל, ואף חברה פרטית לא ניסתה לקרוא עליהם תיגר. ואז, באה ספייסX, אשר כשלה בניסיונותיה בשיגורים ובהשגת משקיעים חדשים. בתחילת ואמצע העשור הקודם, עתיד החברה נראה עגום למדי.

אך לאחר כמה שיגורים מוצלחים וכמה חוזים שנחתמו עם נאס"א, ספייסX  החלה לצבור מומנטום בתחילת העשור הנוכחי. החברה של אלן מאסק מפיקה כמה מוצרים וטכנולוגיות הקשורים לחלל החיצון המהווים פתרונות פרקטיים ובעלי עלות תועלת שלא צפינו מראש.

אמאזון

מעט חברות העזו ליצור רעיונות נועזים בכמויות הדומות לאלו של אמאזון. אפילו עכשיו, החברה מנסה לבנות עתיד עם משלוח אוטומטי באמצעות רחפנים, ורמקולים חכמים השולטים על הבית שלנו. אבל הרעיון הנועז ביותר שהיה כנראה זה שהתחיל את הכל היה לא פחות מאשר... מכירת ספרים אונליין.

זה נראה מובן מאליו עכשיו, אבל בשנת 1994, לקנות ספרים ברשת הייתה פעילות שנחשבה כמסוכנת. איך אפשר להבטיח שתקבל את מה ששילמת עבורו? מלבד זאת, היו מגוון רשתות וחנויות למכירת ספרים בכל עיר ועיר, אז למה לא ללכת ולקנות ספר מהם? הרעיון שעמד מאחורי זה, היה הגיוני. ספרים היו בדרישה גבוהה, לא יקרים וקל לשלוח אותם. מה שנראה כחסר היגיון, התברר בסוף כגאוני. בעניין של מספר שנים, אמאזון נהפכה לאחד האתרים הפופולאריים ביותר באינטרנט, והחלה להתרחב כדי להציע מוצרים נוספים מלבד ספרים - וכל השאר היסטוריה.

האם הרעיונות הנועזים הללו הצליח רק בגלל הנועזות והחידוש? או שאולי הם הגיעו להצלחה בזכות המייסדים שלא התפשרו והיו מוכנים להקריב הרבה למען ההצלחה שלהם? בכל מקרה, המיזמים המצליחים הללו הם הוכחה שאפילו הרעיון ההזוי ביותר יכול להצליח, כל עוד הוא בנוי עם היסודות המתאימים. קחו השראה מהקונספטים והמנהיגים הללו, ותתחילו ליישם את זה עם המיזם שלכם.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.