3 מרץ 2019 | יפתח שוע
כתיבת ערך בויקיפדיה ב- 3 צעדים פשוטים

ויקיפדיה היא האנציקלופדיה המקוונת הגדולה בעולם, אך מעבר לכך, היא כלי מעולה לקידום מוניטין של ארגונים ואנשים פרטיים בעיקר באמצעות הקפצה לראש מנועי החיפוש ברשת. יחד עם זאת, לא כל ערך מתקבל לויקיפדיה, אז מה עושים? הנה מספר כללים ראשוניים שיש להקפיד עליהם ביצירת ערך בויקיפדיה.

 

ויקיפדיה היא האנציקלופדיה המקוונת הגדולה בעולם, והיא הולכת וגדלה מיום ליום ומשעה לשעה בעזרתם האדיבה של מאות אלפי מתנדבים ברחבי העולם. לא במקרה כולם רוצים להופיע בויקיפדיה – בשנים האחרונות עולה קרנה של ויקיפדיה לא רק כאנציקלופדיה חופשית המספקת מידע בחינם לכל דורש ומאפשרת לכולם להשתתף ביצירתו ועריכתו, אלא גם ככלי מעולה לקידום המוניטין של ארגונים ואנשים פרטיים, בראש ובראשונה באמצעות הקפצה לראש מנועי החיפוש ברשת, דבר שגורר אחריו כמובן יתרונות רבים אחרים.

יחד עם זאת, לא כל ערך מתקבל לויקיפדיה, וכדי שהערך שיצרתם אכן יישאר כערך בויקיפדיה עליו לעמוד במספר קריטריונים. ויקיפדיה היא עולם בפני עצמו, עם כללים, נהלים וחוקים ברורים לגבי איזה ערך ראוי להיות בה ומה הדרך לעשות את זה נכון. כדי לעשות לכם קצת סדר ולפשט את התהליך, הנה מספר כללים ראשוניים שיש להקפיד עליהם ביצירת ערך בויקיפדיה:  

צעד ראשון: נרשמים לויקיפדיה

כן, אפשר לערוך בויקיפדיה גם ללא רישום מוקדם, אבל צעד כזה גורר אחריו חשדנות מצד העורכים הוותיקים ובאופן כללי מתקבל בעין פחות יפה. כמו כן, אם אתם עורכים בויקיפדיה ללא שם משתמש, כתובת ה-IP שלכם תהיה חשופה ותופיע כ"שם המשתמש" שלכם בכל פעולה שתעשו.

לכן, הפעולה הראשונה המומלצת היא פתיחת משתמש בויקיפדיה. זה הליך קצר ופשוט שבו תידרשו לבחור שם משתמש, ולהזין סיסמה וכתובת מייל. רצוי לספק כתובת מייל שאתם עוקבים אחריה וזמינים בה משום שחלק מהתקשורת עם העורכים בויקיפדיה המתבצע דרך המייל. כך גם יוסר החשש של מפעילי המערכת (עורכים ותיקים שמפעילים בהתנדבות את הממשק של ויקיפדיה מבחינה טכנית) שהפרופיל שלכם אינו אמיתי.

צעד שני: האם הערך שלי יתקבל?

כאמור, לא כל ערך מתקבל לויקיפדיה, ועל ערכים מסוימים נגזר לעבור מבחן חשיבות. כלומר, עצם העובדה שיצרתם ערך, מוצלח ככל שיהיה, עדיין אינה מבטיחה שהוא יישאר כערך בויקיפדיה.

מהו מבחן חשיבות? זהו בעצם "רף כניסה" שעליו מחליטה קהילת העורכים באופן דמוקרטי, והוא כולל פרמטרים מסוימים שעל הערך לעמוד בהם כדי לעבור את מבחן החשיבות. לחלק מהנושאים יש קריטריונים ברורים שנכתבו על ידי חברי הקהילה, ולחלק אין. במקרה שאין ושחשיבותו של הערך מוטלת בספק, יכול להיפתח דיון חשיבות על הערך אם אחד העורכים החליט לפתוח דיון כזה. הקריטריונים שעל פי רוב מרכיבים את מבחן החשיבות הם, בין היתר: חשיבותו הציבורית של מושא הערך, האם יש לגביו סיקור תקשורתי רחב, האם הוא מגובה במקורות ואסמכתאות (אובייקטיביות) שמאשרות את המידע הכתוב בו, האם הוא עומד במבחן הזמן (כלומר יהיה רלוונטי גם בעוד מספר שנים) ועוד.

איך אנחנו יודעים אם הערך שלנו חשוב מספיק? ראשית, יש לענות לעצמנו על השאלות לעיל. אם גם לאחר מענה על השאלות הללו אנחנו עדיין לא בטוחים, אפשר להתייעץ עם העורכים הוותיקים ובעלי הניסיון. רצוי לעשות זאת בחכמה ולאחר מחשבה, על מנת שלא להיתפס כמי שמנסים לדחוף ערכים "פרסומיים" לויקיפדיה. לקהילת ויקיפדיה יש מעט מאוד סבלנות לערכים מסוג זה. ניתן להתייעץ עם עורכים ותיקים ב"דלפק הייעוץ" או ב"חממה" – שני מרחבים וירטואליים שנועדו לשם כך על גבי הפלטפורמה של ויקיפדיה.

צעד שלישי: כתיבת והעלאת הערך

לאחר שאתם בטוחים שהערך שלכם עובר את מבחן החשיבות, אפשר להתחיל במלאכת הכתיבה של הערך. שימו לב שלכתיבה בויקיפדיה יש מספר כללים שצריך להקפיד עליהם כדי שהערך יהיה ראוי להופיע בה גם מבחינה טכנית. מעבר לסגנון רהוט ועברית נכונה, יש להקפיד גם על מידע מהימן המגובה במקורות (מהעיתונות או מהספרות), על ניסוח אובייקטיבי ותיאורי מבלי לחוות דעה או לפרש את הנאמר ועל חלוקה הגיונית לפסקאות על פי נושאים. תעשו בחכמה אם טרם כתיבת הערך תעברו על ערכים דומים לזה שאתם מבקשים לכתוב, על מנת להבין את הסגנון הרצוי ולהבחין בין עיקר וטפל בכל הקשור למידע המופיע בערך.

לאחר השלמת הכתיבה כל שנשאר הוא להעלות את הערך לויקיפדיה. העלאת ערך לא מסתכמת בהעתקת הטקסט לממשק של ויקיפדיה, אלא דורשת גם שימוש בתבניות, קודים וגם נוהל מסוים לצירוף תמונות. יש מספר דרכים לעשות זאת, ובכל מקרה, משום שהעבודה היא טכנית בעיקרה, מומלץ מאוד להיעזר במדריכים המפורסמים בויקיפדיה וכן באשף העלאת הערכים שמוליך אתכם צעד אחר צעד בשלבי העלאת הערך.

גם ברשת יש לא מעט מדריכים וקורסים מקוונים שמלמדים כתיבת והעלאת ערכים לויקיפדיה. כן, גם בשפת הקודש, פשוט גגלו: "קורס ויקיפדיה". חלקם מקצועיים מאוד ונוצרו על ידי עורכים ותיקים ומנוסים שפעילים מספר שנים בויקיפדיה. זכרו תמיד שבכל הקשור בעבודה בויקיפדיה, עדיף תמיד לשאול ולקבל את המידע מראש ולהגיע מוכנים מאשר לעבוד ללא ידע מוקדם, ואז לגלות שהעבודה הרבה שלכם ירדה לטמיון רק משום שלא הקפדתם על הכללים.




תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.