Photo by Hunters Race on Unsplash
20 יוני 2019 | טריסטן פולוק
20 דרכים לממן את המיזם שלכם בלי שימוש בקרנות הון סיכון

חושבים ללכת על קרן הון סיכום לטובת המיזם שלכם? יש 20 סיבות שיגרמו לכם לחכות לפני שתעשו את הצעד הזה

האם אתם יכולים לדמיין עולם שבו אין קרנות הון סיכון לסטארט-אפים ? כנראה שכן, אם אינכם בתוך בועת הסטארט-אפים בעמק הסיליקון, מפני שאם אתם לא שם, ככל הנראה האופציה הזו לא קיימת עבורכם, לפחות לא בנפח שתומך במיזמים בשלב המוקדם בסכומי כסף גדולים.

עבור האקוסיסטם, בין אם הוא ממוקם בדנבר ובין אם בדובאי, מציאת משקיעים ובפרט משיקיעים מתאימים יכולה להוות אתגר של ממש לכן, במהלך 20 השנים האחרונות ניתן היה לראות הגירה גדולה במיוחד אל עבר עמק הסיליקון, בו יזמים רבים קיוו למצוא את אלו שיגשימו להם את החלום. בתקופה האחרונה, ישנם דיווחים על ירידה בכמות הנהירה לעמק הסיליקון לטובת מחוזות אחרים, ולכן אנחנו חוזרים לנקודת ההתחלה: חיפוש לאופציות מימון סטארט-אפים במקום בו היזמים עצמם גרים.

לכן, הקמתי את הרשימה הבאה עבורכם. נכון, כנראה שזו לא הפעם הראשונה שנתקלתם ברשימה מסוג זה, אבל סביר להניח שהן כללו רק 9-10 דרכים שונות, שהסתכמו בעיקר בקליק בייט והתמקדות מצומצמת שלא רלוונטית לרוב המיזמים. אבל האמת היא שיש דרכים רבות הרבה יותר ממה שמצטייר מאותם מאמרים, הכוללות גם מודלים חדשים לחלוטין (ספוילר: indie.vc). אני מקווה שאתם תוכלו להשתמש בידע זה כדי להגדיל את העסקים שלכם בלי לשים את כל הביצים בסל אחד – ואני מאמין שיותר ויותר יזמים ייחשפו לאופציות השונות והחדשות ובכך להבין שיש להם עם מה לשחק מלבד קרנות הון סיכון, ובכך הם יוכלו לבצע החלטות מושכלות יותר, לא להתפשר ולדעת למי כדאי לפנות, מתי ואיך – גם אם בסופו של דבר ההחלטה תהיה לוותר על ההשקעה מלכתחילה.

2019 יכולה להיות מוכרזת כבר בשלב זה בתור השנה שבה מיזמים הקשורים ללייף סטייל איכותי, אם כי הכל יכול לקרות. בכל מקרה, הנה 20 דרכים למציאת מימון למיזם שלכם:

הכנסה פסיבית

ניהול ותפעול של מספר עסקים במקביל נתפס כהתנהלות בעייתי בעמק הסיליקון, אך תפיסה זו משתנה – לא מעט יזמים מחליטים להשקיע בעסקים שונים או לכל הפחות לפתח כלים עסקיים שיאפשרו להם להרוויח כסף ברמה מספקת שתאפשר להם להשקיע את עיקר זמנם במיזם שלהם, תוך כדי שהם מקבלים מרחב פעולה גדול יותר מאשר הסתמכות על קרן יחידה.

מודל ה-indie.vc

מודל זה הוא מודל "קרן הון סיכון" חדש שמתרכז על מיזמים שמייצרים רווח.

הלוואות מבוססות רווח

חשבו על Lighter Capital או Clearbanc שמאפשרים לכם להלוות תמורת ערבון בדמות הרווח שלכם, כך שהחזר ההלוואה יתבסס על אחוז מהרווח שתייצרו.

ICO

למרות שהתחום לא קל כמו פעם (לפני שנים מעטות יכולתם פשוט ליצור WP ולגייס כסף), עדיין ניתן לבצע השקעה במטבעות דיגיטליים, כל עוד תעשו זאת בדרך מקצועית ואחראית.

ייעוץ

אם תייעצו בתחום בו אתם מתמחים, תוכלו גם להרוויח כסף וגם להיפגש עם יזמים אחרים ולפתח קשרים בתעשייה. בד בבד, תוכלו לקדם את עסק הייעוץ שלכם ולדאוג להפוך את העסק לאוטומטי ככל הניתן, ובכך להפוך אותו לעוד ערוץ הכנסה רווחי.

עיסוק מהצד

בחנו דרכים קלות להכנסה כספית שמתפרסים על מספר שעות ביום כמו למשל מסחר דיגיטלי, החלפות באתרים כמו קרייגליסט, או מכירה של קורסים דיגיטליים.

מימון המונים קלאסי

המודלים של קיקסטארטר ואינדיגוגו עדיין חיים ובועטים, אך הם עובדים בעיקר עבור מוצרים פיזיים. ישנם לא מעט מודלים אחרים שמיועדים למימון טכנולוגי, ואם תמצאו מספיק דרכים לתגמל את התומכים שלכם (לדוגמא: אזכור כמייסדים, גישת בכירים, אירועים וכו'), תוכל להגיע ליעדים שלכם.

מימון המונים מבוסס אופציות

החל משנת 2013, מימון המונים באמצעות אופציות בחברה שלכם היא דרך חדשה לגיוס כספים. חברת Wefunder עזרה לגייס מעל 38 מיליון דולר למיזמים שונים, וניתן למצוא מחלקה כזו גם באינדיגוגו. אם אתם רוצים לדעת יותר על האופציה הנ"ל, אתם מוזמנים להקליק כאן.

תרומות

גם עסקים רווחיים יכולים ליהנות מ"תרומות". חשבו על כלים טכנולוגיים שנחשפתם אליהם וראיתם אופציה של תרומה דרך פייפאל עבור השימוש. אם אתם חושבים שמדובר במעט כסף, תחשבו על ויקיפדיה שמציגה קמפיינים שנתיים ואף חודשיים שמגייסים סכומים גבוהים.

מלגות

זה יכול להיות ממשלות, ערים, אזורים או כל מה שבא ליד שירצו לקדם את הדבר הטוב הבא – לדוגמא, תכנית HORIZON 2020 של האיחוד האירופי מציעה 3.1$ מיליארד דולר למיזמים ויזמים שונים.

תחרויות

תחרויות מיזמים והקאתונים יכולים להוות דמו עבור המיזם שלכם ואם תבצעו זאת נכון, תוכלו להתאמן על הצגת הרעיון, ובכך לשפר משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם בגיוס. גם אם לא זכיתם בתחרות עצמה, הרווחתם משהו שיכול לעזור לכם מאוד בעתיד. רוצים לשמוע על תחרויות קרובות? לחצו כאן.

אנג'לים

למה ללכת על קרן גדולה כשאפשר לפנות לאדם יחיד שכבר היה בנעליים שלכם, או פשוט אדם שיש לו כסף שהוא רוצה להשקיע? פניה לערוץ זה יכולה להביא לכם מימון גם ללא דרישות מוקדמות, ויש לא מעט יזמים שקיבלו מימון שכזה ועדיין מחזיקים בנתח גדולה מהחברה. יחד עם זאת, חשוב להיזהר מאנג'לים שמנסים להשתלט על האסטרטגיה בחברה או להציק עם שאלות, תהיות ודרישות – אם כי לרוב אנג'ל מנוסה ובעל ידע לא יגיע להתנהלות כזו.

משפחה וחברים

אחת הדרכים העתיקות ביותר לגיוס כספים וקבלת הלוואות, הרבה לפני שמישהו ידע מהו מוסד פיננסי. למרות שקל להתייחס לדרך זו בקלות ראש, חשוב להתייחס לנושא ברצינות ולטפל בו במקצועיות. אמנם קל יותר לגייס מהם כסף, אבל חשוב לטפל בהם כמו משקיעים לכל דבר ולנהל את הכסף כאילו הוא הגיע מגורם זר וקר.

אתם

מימון עצמי הוא הדרך הראשונית הפשוטה ביותר ללא מעט מייסדים, עד לנקודה מסוימת. אם תעשו דברים קטנים עבור המיזם שלכם כמו לשלם על נכסי שיווק, גיוס עובדים ראשוניים ועוד פעילויות ראשוניות יכולות להיות הגיוניות למדי, אבל חשוב לשים לב שאתם לא חורגים מהמגבלות שלכם או מבזבזים כסף – אתם עלולים להרוס לעצמכם את דירוג האשראי ואף להגיע לפשיטת רגל, חלילה. בנוסף, הוצאה של כסף זה לרוב תהיה הוצאה שמערבת רגש, ולכן חשוב גם כאן להתייחס לעצמכם כמו משקיעים לכל דבר. אם זה לא עובד, נסו להיות גמישים ולנסות דברים חדשים.

הלוואות

לא תמיד קל להשיג הלוואה עבור מיזם ללא נכסים, משכונות וערבים, אבל יש אפשרויות שניתן לבחון כמו הלוואות לעסקים קטנים, הלוואות לעסקים פרטיים, מלגות ממשלתיות, כרטיסי אשראי, בני משפחה עשירים ומימון מיקרו דרך תוכניות יזמות כמו Kiva. כל אלו הן אופציות טובות אם אתם יכולים להתמודד עם ההחזר ולוחות הזמנים, ואם אתם רוצים לבחון את כל האופציות, אתם יכולים ללחוץ כאן.

חוב בר המרה

דרך מוכרת בעמק הסיליקון שיכולה להיות כלי שימושי גם מחוצה לו. היתרונות של שיטה זו הם גדולים לגייס כסף במהירות באמצעות אופציות שמקבלות החלפה בסבב הגיוס הבא. לרוב, הציפיה מבוססת על מטרת היוניקורן של הקרן, ואם לא תגיעו אליה, רוב המשקיעים יודעים שהם לא יקבלו את החזר ההשקעה בזמן. יחד עם זאת, חשוב להיות בקשר מתמיד עם המשקיעים ולוודא שאתם משדרים על אותו הגל.

רילוקיישן

חלק מהערים ישלמו לכם עבר מעבר אליהן - לדוגמא, ורמונט מחזיקה בקמפיין שמציע 10,000$ בנוסף ליתרונות נוספים עבור עובדים עצמאיים שיהגרו אליה.

ייצור רווח

ברור שכולם רוצים לראות את המיזם שלכם מייצר רווח וזהו הפקטור המרכזי עבור כמעט כל משקיע, שקיים הרבה לפני שעמק הסיליקון יושב בבני אדם. שמרו על הוצאות נמוכות, תנו אופציות במקום שכר, עבדו עם חברים, שכרו מפתחים שדורשים שכר נמוך ועוד מספר דרכים שיחסכו לכם כסף ויוכיחו את פוטנציאל הרווח כבר מהשלבים המוקדמים.

הטבות ליזמים

למרות השם, כנראה שלא תקבלו כסף ישירות לחשבון הבנק שלכם, אבל לא מעט חברות ענק כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט וכו' מציעות תכניות כאלו בכדי למשוך אליהן מיזמים בשלבים הראשוניים, ולכן הן מציעות חבילות במחירים זולים במיוחד עם קרדיטים חינמיים (השימוש הבולט הוא בעיקר לשירותי ענן), בצעו סקר שוק לגבי ההצעות הנ"ל, ובכך תוכלו לחסוך לא מעט כסף.

מאיצים ואינקובטורים

אם פעם היה מדובר בתכניות ייחודיות ונדירות, כיום ניתן למצוא מעל אלף כאלו, ואתם יכולים לבצע לא מעט דברים בעזרתן ולדעת למי לפנות. יש לא מעט תכניות כמו YC, 500 המיזמים, Techstars, Angelpads ועוד. ניתן גם למצוא את הדור השני של המאיצים שמציע אפשרויות נוספות וכמובן גם תכניות המתרכזות בתחומים ספציפיים, מייסדים או אפילו אזורים גאוגרפיים שונים. חשוב לשים לב להבדל בין תכנית האצה (המתמקדת בעיקר בצמיחה ובמהירות) ואינקובטור (המתמקד בעיקר בשלבים הקודמים למוצר ו-MVP). כל מה שנותר לכם הוא רק לבדוק מה הכי מתאים עבורכם, ואתם יכולים להתחיל מפה או מפה.

הציעו אופציות תמורת שירותים

כשהתחלנו לבנות את המיזם אחרון שלי, נתנו מספר קטן של אופציות עבור חבר מפתח בכדי ליצור את ה-MVP שלנו, ועשינו זאת עם שירותים אחרים כמו מיתוג ועיצוב. אם אין לכם כסף נזיל, השתמשו בכלים האחרים שכן יש לכם, אך מיותר לציין שעליכם להשתמש בהם בחוכמה.

קרנות הון סיכון

אין מה לעשות, ישנן פעמים בהן אתם עדיין רוצים ואף צריכים לפנות לקרנות אלו. לא מדובר בהליך קל, והסיכויים לא עומדים לטובתכם. אתם יכולים לדבר עם 100 משקיעים, אך רק מעטים מהם יגידו כן (וגם אז, מדובר בהצלחה). אם אתם רוצים לבנות יוניקורן, אתם כנראה מעוניינים להיכנס לתעשייה עם תחרות גבוהה וצמיחה מיטבית, ואם אתם רוצים להתחרות שם ולבצע סקיילינג מהיר, אתם צריכים מיליוני דולרים בכדי לבנות את הצוות שלכם ולהאיץ את הצמיחה שלכם. במקרה הזה, כדאי לכם כנראה ללכת על אופציית קרן ההון סיכון. הדבר האחרון שחשוב לזכור שכסף שמגיע ממקור זה, מגדיל משמעותית את מחיר האקזיט שלכם.

אסטרטגיות ותאגידים

לרוב בתעשייה, אנו קוראים לתאגידים המשקיעים "משקיעים אסטרטגיים". הם זכו לשם זה מפני שהם יכולים לעזור מאוד לעסק שלכם ולפעול באותה התעשייה כמוכם. ישנן לא מעט סכנות בלקיחת כסף כזה, בטח ובטח בשלבים הראשונים של המיזם – זה יכול לגרום ללקוחות המתחרים בחברות אלו להביע בכם חוסר אמון, להגביל את אופציות האקזיט שלכם ולגרום לצמיחה שלכם להתמקד בעיקר בלקוח אחד. מנגד, שותפות או השקעה עסקית יכולה לתת לעסק שלכם את היתרון שלמתחרים שלכם לא יהיה סיכוי מולו, וכל עוד השותף שלכם מרוצה, המיזם שלכם כנראה ימשיך להתקיים בצורה תקינה וטובה. כיום ניתן למצוא לא מעט משקיעים כאלו שמבדלים את עצמם מחברות האם (כמו למשל Google Ventures) אשר ניתן להתייחס אליהם כמשקיע רגיל לכל דבר.

בסופו של יום, מדובר בעסק שלכם. אתם בוחרים כיצד לנהל אותו, איך לממן אותו ולקבוע יעדים בהתאם. אתם המנהלים, אבל אתם גם מנהלים את אורח החיים שלכם, וחשוב לקחת אותו בחשבון לפני שאתם מבצעים החלטה עסקית כלשהי.

המאמר נכתב בשיתוף Startup Grind

הכתבה פורסמה במקור ב- Medium

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.