Image by S. Hermann & F. Richter from Pixabay
12 פברואר 2022 | עידן בן דוד
מה למדתי על השקעות כשמלצרתי את רומן אברמוביץ'

כמה המלצרים במלונות ובתי הקפה לומדים על השיחות של הלקוחות שלהם עם משקיעים? המון. מה הם כבר עושים עם זה? זה סיפור אחר.

ביליתי את מרבית הילדות שלי בארצות הברית, חזרתי לארץ בגיל 15, ובזכות האנגלית שרכשתי שם השגתי את העבודה הראשונה שלי כמלצר במלון נורמן בתל אביב, מיד אחרי הצבא.

למי שלא מכיר, מדובר במלון סופר-נחשב ויוקרתי בו נוהגים לשבת עשירי הארץ, ובהם מנהלי החברות הגדולות במשק וגם לא מעט משקיעים ובעלי קרנות הון סיכון. רבים מהם ניהלו במקום פגישות עם יזמים וסטארט-אפיסטים, שעלו אליהם לרגל כדי לשכנע אותם להשקיע במיזם או ברעיון שלהם.

זכיתי להיות זבוב על הקיר במהלך הפגישות הללו. ראיתי מהצד איך היזמים מזיעים מול המשקיעים, שוברים את השיניים ומקרינים מצגת באנגלית בינונית, בניסיון למכור את הדבר הגדול הבא שישנה את העולם, והבנתי עם הזמן מה הם עושים נכון או לא נכון ואיזה טעויות חוזרות על עצמן שוב ושוב.

אבל כאן מסתיים רק חציו של הסיפור. כי בניגוד לאותם יזמים שבאו והלכו, נכחתי גם בחלק החשוב יותר של הפגישות האלה. זה שמתחיל ברגע שהיזם סוגר מאחוריו את הדלת, והמשקיעים מדברים בינם לבין עצמם ומקבלים החלטות הרות גורל. לפעמים בשניה אחת, לפעמים על פי שפת הגוף, הטיימינג, שקף מיותר במצגת, תשובה לא מספקת לשאלה בפיץ' או סתם וייב לא טוב, שבאמת היה אפשר לשנות בהכנה מראש.

ראיתי את המשקיעים גם ברגעים האנושיים שלהם – כשהם מזמינים את ארוחת הערב או המונית, או יושבים ומפטפטים עם החברים והמשפחה – גם על ביזנס כמובן, אבל גם על הא ודא. בסופו של דבר הם בני אדם – פשוט עם כסף.

למדתי איך המשקיעים מדברים, ואיך מדברים איתם. הבנתי מה הם אוהבים להגיד, וחשוב מכך – מה הם אוהבים לשמוע.

מאז עזבתי את המלצרות ועברתי לעולמות הכתיבה והתוכן. את מה שלמדתי במלון נורמן לקחתי איתי גם לקריירה החדשה: בשנים שחלפו מאז ליוויתי מאות יזמים דרך אקסלרטורים, כמו I-HLS ו-Startau, ועזרתי להם לכתוב פיצ'ים באנגלית לקהל אמריקני. גם היום עיקר העבודה שלי, בחברת פבלישרז, הוא לסייע ליזמים לכתוב את הפיץ' שלהם למשקיעים – אותה פרזנטציה מלחיצה שבה יש להם דקות ספורות לשכנע את המשקיע להאמין ברעיון שלהם ולהוציא את הארנק.

למרות הידע והניסיון הרב שצברתי באקסלרטורים ובעבודה עם הלקוחות לאורך השנים, אני מוצא את עצמי לא מעט משתף את לקוחותיי בטיפים שלקחתי איתי דווקא מהתקופה ההיא במלון נורמן, ובדברים שלמדתי כשמלצרתי בין השולחנות.

רוצים לשמוע עוד טיפים ולקבל שיעור ראשון בהכנה לפיץ' בפני משקיע? הירשמו להרצאה שאנחה בזום ב-12.9 בשעה 16:00. ההשתתפות בחינם >> https://bit.ly/5RYTOI

בהרצאה אני מדבר על 5 טעויות קריטיות שיזמים עושים בפגישה ראשונה עם משקיע – שגורמות לו לאבד עניין. לא אגלה לכם כאן את כולן, אבל אחשוף אחת: יותר מדי שקפים. אוי, כמה יזמים פגשתי שעשו את הטעות המיותרת הזאת. חפירות על חפירות על חפירות של נתונים, גרפים, הסברים ארוכים וגם סתם משפטי השראה מטופשים.

7 שקפים. זה כל מה שאתם צריכים. עם סדר קבוע, מבנה ברור ומעט מאוד טקסט. את ההסברים, הדוגמאות והסיפורים תשאירו לשיחה שאחר כך. הרי המצגת היא בכלל לא הדבר העיקרי בפגישה. אבל זה כבר טיפ אחר 


הכותב הוא ראש מחלקת האנגלית בסוכנות התוכן פבלישרז, ומומחה בהכנת יזמים וכתיבת מצגות למשקיעים

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.