מורן שטיאסני
13 יוני 2019 | מורן שטיאסני
על נוודות דיגיטלית לייט ויזמות חסרת גבולות חלק ב'

חלק ב' במאמר שילמד אתכם את כל מה שרציתם לדעת על נוודות דיגיטלית

למקרה שהמאמר הקודם גרם לכם לתהות, אני לא נגד נוודות דיגיטלית. מי יכול להיות נגד אורח-חיים שמעודד איזון פנאי-עבודה; הזדמנויות עסקיות וחברתיות בתנאים יוצאי דופן? אני לא נגד - אני ממש בעד לנדוד, לטייל ולגלות עולמות מדהימים כחלק משגרת היומיום, ולא רק בסופי שבוע; כחלק מתהליך של התפתחות אישית וצמיחה עסקית, ולא רק אחרי האקזיט. אבל אני אוהבת להציג את הדברים כמו שהם באמת: יתרונות מול חסרונות. הרי אם נרכיב משקפי שמש, זה לא בהכרח ישנה את הצבע האפור של שגרת העבודה השוחקת ל"ורוד-נוודות-דיגיטלית".

אני בעד להנגיש את היתרונות של נוודות דיגיטלית להמונים. במקום להמשיך לשאול "מתי אני אורז ת'לפטופ והולך על זה?" או "איפה ממש בא לי להיות מחר?" מסלון הדירה בעין חרוד איחוד. השאלה הפשוטה שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו – נדושה ככל שתהיה – היא: "מה אני מחפש?". כשתתרכזו ב"מה", ולא ב"מתי" או ב"איפה", תקבלו אלטרנטיבות לא רעות בכלל והרבה יותר זמינות ונגישות להגשמה מיידית (למרות שמותר לקוות).

אני אחדד את כוונתי בעזרתם הנדיבה של 42 יזמים, סטרטאפיסטים ופרילנסרים, שתפסתי בבתי קפה ובמתחמי עבודה, בארץ ובחו"ל, והסכימו לענות על שאלת מליון הכסף המקומי: "מה את/ה מחפש/ת?". אלו התשובות שחזרו על עצמן, בתוספת הפרשנות שלי:

חופש לנוע

התשובה הזו חזרה על עצמה בעיקר בקרב העובדים מבתי הקפה, שהתעקשו שחסרים להם דינאמיות וחופש תנועה בשגרת היומיום. חלקם דיברו על הפנטזיה להחליף בהתמדה את הנוף (המרחבי והאנושי) הנשקף "מהמשרד" שלהם ורובם התוודו על החשש לצאת לחפש הרפתקאות, שמא זה יעלה להם בזמן-עבודה קריטי, כמחסום העיקרי להגשמת הפנטזיה.

ובכן, אם בחיפוש אחר נוף משרדי גמיש נשאל את עצמינו "איפה?" – התשובות שיעלו לנו לראש הן "מקסיקו", "תאילנד", או "אוסטרליה". אבל אם החיפוש הזה מלווה בחשש, או במגבלות ובאילוצים אחרים, עדיף להתרכז ב"מה" ולהבין שניתן לייצר חופש תנועה כאן ועכשיו: על ידי נוודות-לייט בין בתי קפה; יציאה מהעיר והגדלת טווח הנסיעה בהדרגה (לחצי שעה ואף שעה); עבודה מפארקים ירוקים; מלובי של בתי מלון; או מכל סביבת עבודה יצירתית אחרת.

איזון

התשובה הזו הרבתה לחזור על עצמה בקרב העובדים ממתחמי העבודה המשותפים (בארץ), שאולי מתקשים - בניגוד לציפיות - למצוא את האיזון המושלם בתוך מתחם העבודה. הם דיברו על החזון לשלב בין פאן, משפחה ושוטטות חסרת מטרה לבין עשייה, פרנסה וקריירה משמעותית, ועל היעדר נוסחה זמינה לחיים מאוזנים, עשירים ומאושרים.

ובכן, חלקינו כנראה משוכנעים שהנוסחה הזו מצויירת בענק על החול הלבן של חופי פנמה, אבל אם "מה" שאתם מחפשים באמת זה (פשוט) איזון – יהיה לכם קל יותר להשיג אותו כשאתם קרובים לכל מה שאתם אוהבים. נסו לחלק את יום העבודה שלכם לשניים: רכזו את כל המשימות שלכם לבוקר של עשייה ממוקדת ופנו את אחה"צ כדי לגלות מקומות שאתם לא מכירים, לגלוש, לרוץ או סתם להשתטות; קחו פק"ל קפה וצאו לעבוד מהטבע; סעו לצפון הארץ או לדרום הרחוק, באמצע השבוע, כדי לקדם את המטרות העסקיות שלכם וליהנות מחוויה פרודוקטיבית; שלבו הרפתקאות ועשייה במהלך השבוע כך שתגיעו נינוחים לסופי-שבוע-נטולי-לחץ (להספיק, לעשות, לראות) לצד המשפחה.

הזדמנויות ותנאים יוצאי דופן

כל יזם, כל סטרטאפיסט, וכמעט כל פרילנסר שואף להתחבר עם אנשים מעניינים, לשאוב השראה מרעיונות מטורפים ולהיות בזמן הנכון במקומות הנכונים. במילים אחרות: לייצר לעצמו תנאים יוצאי דופן כדי להתפתח, לגלות, לשנות, לעשות "אחרת" ולהעשיר את חווית העשייה והחיים.

ובכן, לנדוד ברחבי העולם בהחלט פותח אותנו לעולמות חדשים עם פוטנציאל לגשם טרופי של הזדמנויות, אבל שימו לב – יצירה של תנאים יוצאי דופן מתאפשרת גם על ידי הרחבה צנועה של טווח האפשרויות הקיימות; ע"י עשייה יצירתית במרחק-נסיעה-באוטו מהמוכר והידוע; בהתרוצצות בין חוגים, קורסים, סביבות חברתיות וסביבות עבודה שונות; ואפילו בחיפוש אחר המנטור הטוב ביותר בארץ, או בשכונה. הדיון על תנאים יוצאי דופן ויצירת הזדמנויות אינו בלעדי למחוזות רחוקים מעבר לים, הוא נחלת הכלל במאה ה21, לזכות או לחובה.

לגלות עולם

כשהתשובה שלך לשאלת ה"מה" היא חד משמעית "לגלות עולם" – אז לגלות עולם זו הדרך היחידה להגשמה. הגיע הזמן להתמודד עם כל המגבלות, המחסומים, האילוצים והתירוצים, לארוז את הלפטופ ולענות על השאלה "איפה ממש בא לי להיות מחר?"

לסיכום

לפני שאתם סוגרים תאריך לארוז בו את הסטרטאפ ומפליגים אל עבר יעד הנוודות הדיגיטלית - שאלו את עצמכם "מה אני מחפש?". אם התשובה שעניתם לעצמכם היא: צורך בחופש מגבולות; איזון בין ביזנס לפלז'ר; או צורך ביצירת הזדמנויות עסקיות, חברתיות ותנאים יוצאי דופן – אתם עשויים למצוא סל של פתרונות remote work מדהימים, זמינים ונגישים, המאפשרים ליהנות מחוויית נוודות דיגיטלית לייט, גם מבלי לטוס רחוק.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.