Photo by Shannon Rowies on Unsplash
14 נובמבר 2019 | מערכת StartIsrael
איך הצלחנו לבנות את התשתית למיזמים המצליחים הבאים?

לא כולנו נולדנו באותו המקום, ולא כולנו השתייכנו לתרבות או למגזר שמעודד יזמות ועצמאות. אז איך מתגברים על הקושי הזה ב- 2019? הכירו את החברה שחוצה את גבולות עמק הסיליקון

במהלך העשור האחרון, חזינו בכמות עצומה של חידושים וצמיחה טכנולוגית, כמעט בכל תעשייה ונישה שניתן לדמיין.

למרות זאת, עד כה, עמק הסיליקון ומגוון ערים מובילות ברחבי העולם היו אלו שעמדו מאחורי החברות המצליחות ביותר על הפלנטה – ולמרות שאנו רואים רצון ורעב עצום לחדשנות שאכן מצליחים להגיע לגדולה, נראה שלאותם יזמים אין כמעט הזדמנות לעשות זאת באמת (ובגדול) מחוץ לאותן ערים.

ולכן, נשאלת שאלה – איך העולם ישתפר אם יזמים מכל הרקעים, תרבויות ומקומות קיבלו צ'אנס שווה להפוך למייסדים שהם רצו להיות? לשאלה מעניינת זו יש תשובה מעניינת לא פחות מאת מאט קליפורד, מנכ"ל ב-Entrepreneurs First, שישב איתנו לשיחה והסביר למה החזון הייחודי שלו לעתיד יאפשר ליזמים מכל העולם להפוך לחלוצים הבאים של השינויים החיוביים בחיינו

איך חוצים את מגבלות היזמות ברמה הגלובאלית?

אם תשאלו עשרה אנשים אקראיים בעמק הסיליקון אם הם אי פעם שקלו להקים חברה, הסיכויים לתשובה חיובית מלפחות מחצית מהאנשים היא כמעט מוחלטת. למעשה, בחירה זו טבעית מבחינתם ממש כמו שאדם במקום אחר יראה בעבודה כשכיר במשרה מלאה – קל, פשוט ואף הכרחי.

לרוע המזל, לא כל המדינות והתרבויות מקבלות את ההזדמנות (בין אם במכוון או שלא) כדי להתנסות מלכתחילה בעולם היזמות.

לא צריך ללכת רחוק – ישנן מספר מדינות באירופה בהן ההחלטה להקים חברה תתקבל בלעג מהמשפחה ומהחברים, ובמדינות מתפתחות, החלטה להקים חברה יכולה להיות על חשבון קורת גג או אוכל, וזוהי לא הגזמה.

אנחנו לא מנסים להגיד שאין אפשרות לשום יזם להצליח מחוץ "לבועה", ויש מספיק אנשים, מקרים וסיפורי הצלחה שיוכיחו שזה אפשרי בכל מקום בכדה"א. אך בסופו של יום, אלו שאין להם משאבים ומערכות חברתיות בהן הם יוכלו לבנות את הרעיונות שלהם בצורה חופשית, הרעיון של הקמת חברה לרוב לא נשקל ברצינות – והאמת היא, שמדובר ברוב אוכלוסיית העולם שחיה חיים שכאלו.

הבעיה עם מודל המיזמים הנוכחי (ספוילר: הוא לא נגיש לכולם)

"אחד מהכוחות המניעים מאחורי החברה שלי היא שאין מורה טוב יותר להקמת מיזם מאשר ההקמה שלו בפועל" כך סיפר קליפורד בראיון "אין דרך בה תוכלו ללמוד להיות מייסדים על ידי קריאה של ספר או צפיה בווידאו – אתם פשוט צריכים להתחיל לפעול."

החברה נחשבת לאחת מגופי ההשקעה הגדולים ביותר בתחום מבוסס הטאלנטים, והמטרה שלה היא לעזור לאינדיבידואלים בעולם להתחיל ולהפעיל את החברות שלהם באזורים בהם מציאות כזו נחשבת לכמעט בלתי אפשרית.

לחברה יש נציגות בשש מדינות ברחבי העולם, בהן נבחרים גורמים שמאמינים שיש להם את מה שנדרש כדי לבנות את אחד מהמיזמים המהפכניים הבאים. אותם מועמדים מקבלים מלגת מחיה, והם נהנים מ-12 שבועות אינטנסיביים של סדנאות, משאבים ותמיכה בפיתוח הרעיון שלהם. המסר כאן הוא פשוט – ההשקעה היא באנשים ולא בחברות. למעשה, ההשקעה מתחילה עוד לפני שיש חברה!

במציאות, להרבה אנשים ברחבי העולם יש רעיונות נהדרים, אבל לרובם אין את היכולת או המשאבים כדי להעמיק את הרעיון ולהפוך אותו לדבר ממשי. באמצעות המודל החדשני של חברת EF, מייסדים "לא מסורתיים" יכולים לקבל את ההזדמנות לבחון את הרעיונות שלהם ולשנות את העולם באמצעות מה שהם בונים.

בנוסף, אחד מהיתרונות שהחברה מציעה היא רשת מהפכנית בקנה מידה עולמי הכוללת חברים אינטליגנטיים עם מוטיבציה גבוהה.

מכיוון שלא כולם יכולים לגשת ל"אפקט הרשת" של עמק הסיליקון, חברת EF פועלת כדי להביא את הרשת הזו לרמת נגישות עולמית, לא משנה היכן הם נמצאים פיזית.

מאז הקמתה, החברה עזרה למעל 1,000 מייסדים להקים 200 חברות, והפורטפוליו שלהם חושב כבעל שווי של מעל 1.5 מיליארד דולר. הם גם מובילים באקוסיסטם של האינטליגנציה המלאכותית, ואף הציגו אקזיטים מרשימים כמו הרכישה של Magic Pony Techonology ב-150 מיליון דולר על ידי טוויטר, טכנולוגיה שהשתמשה ברשתות ניטרליות כדי לשפר תמונות. זוהי גם דוגמא נהדרת על הפוטנציאל של טכנולוגיית AI לחסוך עלויות ענן, מה שמביא עימו את העלייה בחברות בסגנון iSize, שאף כיכבה בכנס העולמי של סטארטאפ גריינד.

אותו הסיפור, טכנולוגיה אחרת

כאשר קליפורד נשאל לגבי החשיבות ביצירת איזון בין ידע טכנולוגי לבין ידע "מייסדים" כדי לבנות חברה מצליחה, קליפורד השיב "אחד מהדברים שיזמים צריכים הוא פעולה בקנה מידה מיידי. הם צריכים להיות האנשים שגורמים לדברים להתבצע – אנחנו רוצים לראות משהו שהאנשים שקמו ועשו קיבלו את היתרון".

בעוד הטכנולוגיה ממשיכה להשתנות בקצב מטורף מאי פעם, היסוד לכל אותם מיזמים ועסקים מגיע בסופו של דבר לאנשים שמתפעלים אותם.

השקעה באנשים לפני הרעיון עצמו, ממשיך להוכיח את עצמו כמוצלח עבור חברת EF. למה? כי גם הרעיון הנכון צריך את חברי הצוות הנכונים, וזה מה שיכול לגרום לרעיון להפוך למציאות או להיכשל בלי למצות אפילו אחוז אחד מהפוטנציאל האפשרי.

כרגע, העולם מפסיד כמה מהיזמים הכי טובים שנמצאים כאן

אין טעם להסתיר את העובדה שהשנים האחרונות הביאו עימן צמיחה עצומה באקוסיסטם הטכנולוגי, בייחוד בקרוב חברות שיוסדו בהאבים הטכנולוגיים המרכזיים. ולמרות שאנחנו צריכים לחגוג את ההצלחה, עדיין נשאר המון פוטנציאל לא ממומש ברמת המיזמים והמייסדים – וזה למה כדאי להתמקד בשווקים לא מנוצלים כמו הבלקניים או לגשר בין הפערים שנוצרו עקב כלכלת הברקזיט באמצעות עזרה מחברים בממשל הבריטי או מחברי-על כמו ה-Supreme Factory.

יש אנשים בכל רחבי העולם שכרגע מתאימים להיות אלו שיקימו את המיזם שישנה את העולם, אבל עדיין לא הבינו שהם יכולים לעשות את זה.

התקוות הראשונות של יזמים הן להמשיך ולגלות את הפוטנציאל של כל אלו שהם פשוט "מייסדים" בלב, ו"מה שבאמת משנה את ההתנהלות של האנשים השאפתניים ברחבי העולם לגבי מה לעשות עם חייהם – וכאן הכל מתחיל." מסכם קליפורד.

המאמר נכתב בשיתוף Startup Grind, קהילת היזמים הגדולה בעולם!

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.