Flickr
5 דצמבר 2019 | יואב וילנר
נביא הזעם המודרני: האם האזהרות של אילון מאסק לגבי AI נכונות?

בינתיים, שליחות קטלנית היא סדרת סרטים המציגה עלילה בדיונית - אבל לפי אילון מאסק, סטיבן הוקינג וחוקרים אחרים, יתכן בהחלט שהעתיד שלנו יהפוך את הבדיה למציאות. האם באמת אנחנו צפויים להיות עבדים של מכונות אינטליגנטיות?

אילון מאסק ידוע בזכות הרבה מאוד נתונים, עובדות, מאמרים, כתבות, ציטוטים ופעולות, אבל אחד מהדברים שמזוהים איתו רבות הוא הגישה שלו לגבי אינטליגנציה מלאכותית, הכוללת שפע של אזהרות. מאסק הצהיר לא פעם ולא פעמיים שאותה טכנולוגיה מתקדמת תבצע (ואפילו מבצעת) מניפולציות על הרשתות החברתיות, זאת לאחר שהוא חזה שהמין האנושי יישלט בעתיד על ידי מכונה אינטליגנטית ודיקטטורית, ברמה שבה הוא השווה את היכולות של אותה בני האדם מול אותה מכונה, ליכולות של חתול אל מול בן אדם.

גם אם זה נשמע לכם מוזר, מאסק לא לבד. גם סטיבן הוקינג וחוקרים אחרים הגיעו למסקנה שיתכן ומכונות חכמות יהוו סכנה, אבל כרגע, עומד מולנו עתיד שמתקשר למה שמאסק אומר – גם אם הוא פחות פסימי.

בשיחה של מאסק עם העיתונאית מאורין דאוד, מאסק הסכים עם התחזית של סאם אלטמן שטען ש"בעשורים הבאים, אנו או נגיע למצב של השמדה עצמית, או למצב שבו הצאצאים שלנו יכבשו את היקום".

בעוד התסריט הראשון מחריד (ומזכיר את שליחות קטלנית במקצת), התסריט השני הרבה יותר מציאותי, מפני שאני רואים כיצד טכנולוגיית ה-AI משפרת את חיינו במגוון תחומים, כולל תחומים קריטיים כמו תחומי התרופות, הבריאות וכו'. במידה והטכנולוגיה תמשיך לשפר את חיינו, היא יכולה להמשיך לעשות זאת במגוון פעולות כמו שירות טוב יותר, הפחתת עלויות, זיהוי בעיות מוקדמות וכו', כפי שכבר ניתן לראות כיום, במגוון נושאים חשובים המשפיעים ישירות על חיי אדם כמו רפואה על כל סוגיה, חינוך ועוד – והרשימה רק צפויה לגדול.

יחד עם זאת, הדאגה המרכזית כיום היא היכולת של מכונות לפרוץ ולהגיע בקלות אל הפרטיות של אנשים כיום, ואף ליצור מצגי שווא, כמו למשל סרטוני Deep Fake או סקנדל איסוף המידע של החברה הרוסית שעומדת מאחורי אפליקציית FaceApp. גם עם חששות אלו, חשוב לציין שכמו שיש גופים שמנסים לנצל את הטכנולוגיה לטובתם (ולרעתנו), הרי שיש חברות שעושות מאמצים רבים בכדי לאכוף שימוש במידע זה לטובה בלבד, כולל הקפדה יתרה על כך שלא יתבצע שימוש לרעה בשום פריט מידע של אדם כלשהו. למעשה, ישנן לא מעט תחזיות הטוענות שפרטיות המשתמש תהיה אחד מהפקטורים הכי חשובים בפתרונות שיוצעו כיום.

לסיכום

בסופו של יום, זהו רק עניין של זמן לפני שחברות ה-AI ברחבי הגלובוס יתחילו לשתף פעולה עם רגולציות הנוגעות למידע (כמו למשל GDPR). נכון, זה לא בהכרח ירגיע את מאסק וחבריו, אבל זוהי כן הצהרה שבה אנו רואים שהממשלות עושות את הצעדים הנדרשים לכך שהעתיד של AI יהיה עתיד שטוב לאנושות. ובינתיים? רק נותר לנו לקוות שאנחנו אכן נמשיך ללכת בכיוון הזה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.