3 מרץ 2020 | דוד אלמגור
הכר את האויב: מה חשוב לדעת על המתחרים שלכם?

תחרות קיימת בכל תחומי חיינו, אז איך תצליחו לבדל את עצמכם מהמתחרים שלכם בשוק? הטיפים הבאים ימקדו אתכם היטב.

אם אתם לא עומדים בראש של מונופול גדול, תחרות היא חלק בלתי נפרד מהעסק שלכם. יחד עם זאת, לעיתים יזמים לא טורחים להכיר את המתחרים שלהם מספיק טוב ומתעלמים מצעדים בסיסיים. בחלק זה אספק לכם תובנות חשובות שכל סטארטאפ צריך להכיר על המתחרים.    

לתחרות תפקיד חשוב. במידה והיא קיימת, היא עשויה לספק לכם תובנות חשובות לגבי דרכי הפעולה שלכם (וממה להימנע). במידה והיא לא קיימת, זה עלול לרמוז על כך שאין צורך אמיתי בשוק למוצר שלכם. בחלק זה ריכזתי מספר טיפים חשובים שיעזרו לכם להכיר את המתחרים שלכם (ואולי גם את המיזם שלכם) קצת יותר טוב.

 

טיפ 1 - תחרות זה טוב

מה, באמת? כן, באמת. תחרות זה דבר טוב. אם אין לכם תחרות, כנראה שאין גם בעיה, אין שוק, אין לקוחות, ואתם היחידים שלא מבינים את זה.

אז בדרך כלל יש תחרות, והמתחרים שלכם לא טיפשים. גם להם יש יכולות, הם מוכשרים, ואתם צריכים להבין כמה שאפשר יותר עליהם. מי הצוות, מה הפתרון שלהם, מה התוכנית העסקית שלהם, מי השקיע בהם, מי הלקוחות שלהם וכולי. כל משקיע יצפה מכם להכיר היטב את המתחרים שלכם ולמפות אותם. אתם תצטרכו להבין טוב מאוד מה מבדל אתכם מן התחרות, ומה אתם עושים יותר טוב. זה יכול להיות בידול טכנולוגי, גיאוגרפי, שיווקי או עסקי, אבל אתם חייבים לדעת.

לפעמים השוק מאוד גדול, יש הרבה מאוד מתחרים והרבה משקיעים מתחילים להתבלבל מכל הרעש. הם לא מומחים והכל נראה להם אותו דבר. אתם חייבים לדעת טוב מאוד את כל הניואנסים הקטנים ולהיות מסוגלים להבהיר להם מדוע אתם שונים ולמה התוכנית שלכם עדיפה וסיכוייה טובים יותר לנצח.

ומהתחרות שלכם אין מה לפחד. מצד אחד אתם צריכים להכיר אותה היטב, ומצד שני, במידה מסוימת, להתעלם ממנה, להתמקד בתוכנית שלכם ולהאמין בה בכל לב כי היא הכי טובה.

אז דעו את התחרות, הכירו אותה ואז התעלמו ממנה.

טיפ 2 - האם לא עשו את זה כבר?

זה נשמע ממש, אבל ממש בנאלי, אבל תתפלאו כמה פעמים באו אלי יזמים עם רעיונות מדליקים, וכששאלתי אותם אם חיפשו ובדקו, אולי מישהו כבר עשה מוצר או חברה כזו, ענו לי בביטחון: "אין דבר כזה". לפעמים הם צדקו, ובאחד המקרים האלה המוצר נראה לי כל כך נחוץ, שחיפשתי וחיפשתי עד שהשתכנעתי שאין, ואז הקמתי חברה מוצלחת מאוד בשותפות עם אותו יזם.

אבל, לפעמים הם לא באמת חיפשו, או לא חיפשו טוב מספיק, ולאחר הפגישה איתם לקח לי 10 דקות למצוא הרבה מוצרים או חברות שעשו בדיוק את מה שאותו יזם רצה לעשות. איפה חיפשתי? בעיקר באינטרנט, בחנויות אפליקציה ובמאגרי מידע פתוחים כולל מאגר הפטנטים של ארצות הברית. ברור שיזם כזה יוצא רע מאוד לאחר השלמת בדיקה פשוטה כזו. אף משקיע לא ישקיע בו.

עכשיו, העובדה שמישהו כבר עשה את זה לא בהכרח אומרת שאי אפשר. גוגל היו מנוע החיפוש מספר 20 ופייסבוק לא הייתה הרשת החברתית הראשונה. לפעמים זה אפילו עוזר שמישהו הקדים אותך, עשה את כל הטעויות ואתה יכול ללמוד מכך, לבוא מוכן יותר ולהצליח. לעיתים גם השוק יהיה מוכן יותר.

אז הנקודה היא לא אם מישהו עשה את זה כבר, אלא האם חיפשת? האם מצאת? האם אתה יסודי? האם אתה מבין מה יבדיל אותך ממי שכבר ניסה. ובעיקר, אל תבוא לפגישות ייעוץ או השקעה ללא הכנה מספקת. חפש מי עוד ניסה ופיתח מוצר כזה או דומה והבן את התחרות שלך.

 

טיפ 3 - חסם בפני תחרות

מיזמים טובים מעמידים מכשול רציני בפני התחרות. זה יכול להיות אלגוריתם כבד, טכנולוגיה מתקדמת, פטנטים שהוגשו, רכיב ייחודי, או תוכנה שקשה מאוד לפיתוח. זה יכול להיות גם הסכם ייחודי או בלעדי עם ספק מבוקש. מכשול כזה משמש הגנה טובה, מעכב את התחרות, ומסייע לשכנע משקיעים בייחודיות המיזם ובכדאיות ההשקעה בו. קשה הרבה יותר לחקות מיזם שבבעלותו חסמים כבדים.

אז נכון שיש דוגמאות למיזמים ללא חסם נראה לעין אשר צמחו לחברות גדולות ומרשימות. בעולמות האפליקציות, הרשתות החברתיות וזירות המסחר למשל יש די הרבה כאלה. אבל אז החיים הרבה יותר קשים. לא בהכרח חייבים להיות הראשונים בשוק (גוגל ופייסבוק לא היו) אבל צריך בד"כ לנוע מהר מאוד ולהשקיע כספים עצומים בשיווק, פיתוח השוק והשגת לקוחות משלמים.

הקמת מיזם היא מערכה מורכבת ומסובכת, ורצוי לצבור כמה שיותר כלי נשק כדי לשפר את הסיכוי לנצח. החסם בפני התחרות הוא אחד החשובים שבהם. אז אם יש לכם בחירה – תדאגו לחסם כזה.

 

הטיפים באדיבות דוד אלמגור (https://www.facebook.com/almagormentor), מנטור עסקי לסטארטאפים.

לחצו כאן לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ חינם (https://calendly.com/david-265(

*כל הזכויות לטיפים במאמר זה שמורות לדוד אלמגור ©

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.