18 מרץ 2020 | רונה שגב
מחשבות על ניהול חברות תחת איום הקורונה

בזמן שהקורונה משפיעה על כל תחומי החיים, גם חברות ההייטק צריכות לבצע התאמות ואפילו לטווח ארוך. נסו להתכונן לכל התרחישים מבעוד מועד, ותצליחו לשרוד את המשבר הקרוב.

לא ברור עדיין אם מדובר ב"סתם” עוד שפעת או ווירוס מסוכן חדש, אך זו כבר עובדה שוירוס הקורונה מתפשט במהירות בעולם ומעורר פאניקה רבה. האם הפאניקה מוצדקת? אולי כן ואולי לא. אמנם אחוז התמותה אינו גבוה, אבל צריך לזכור שאפילו אם מדובר רק באחוז אחד, הוא אינו מספר בפני עצמו. אם מיליון איש חולים בנגיף, עשרת אלפים איש עומדים למות ובערך חמישה אחוזים יצטרכו אשפוז בחדר טיפול נמרץ - כלומר חמישים אלף איש. אין מערכת בריאות בעולם שיכולה להתמודד עם כמות כזו של חולים.

זו הסיבה שמדינות מגיבות במה שאולי נראה כמו פאניקה כדי לעצור את ההתפשטות המהירה של הנגיף. כל יום עוד מדינות מגבילות תנועה אווירית: כל יום עוד ערים בעולם נכנסות להסגר. עד שלא תימצא תרופה לנגיף, קשה לראות איך המגמה נעצרת, במיוחד שעדיין לא ברור אם הגוף מפתח חסינות טבעית לווירוס אחרי חשיפה ראשונה, או שתיתכן הידבקות חוזרת.
 
בין שמדיניות ההסגר נראית לכם הגיונית ובין שלא, כדאי להניח שלפחות בחודשים הקרובים נראה החרפה של המדיניות והרחבה שלה למדינות ולערים נוספות. ההשלכות של סגירת ערים ומדינות בעולם לאורך זמן יכולות להיות מרחיקות לכת. לא זו בלבד שחברות התעופה והתיירות ייפגעו בתקופה הקרובה, כבר עכשיו מורגשת פגיעה באספקה של מוצרים שונים מאזורים הנתונים תחת הסגר - למשל, מחסור בתרופות כתוצאה מההסגר הממושך בסין. כמו כן, הסגר ממושך של ערים מרכזיות יגרום לירידה בצריכה ולירידה ברווחיות של חברות רבות בעולם. ירידה ברווחיות וחוסר וודאות לגבי העתיד ידחפו חברות לנקוט צעדים לצמצום הוצאות. בכל המשברים הכלכליים האחרונים, פרויקטים חדשים ותקציבי פיתוח נפגעו ראשונים, יחד עם צמצום בכוח אדם.
 
לחברות הייטק יש יתרון על פני חברות יצרניות מכיוון שהן וירטואליות בהגדרה. אבל גם חברות ההיי-טק לא יכולות להתחמק מתוצאותיה של פגיעה בכלכלה העולמית. אם וכאשר חברות יתחילו להקפיא פרויקטים חדשים, הפגיעה בתחום ההייטק תהיה משמעותית.
 
 
אז איך מתכוננים?
 
  1. מתכוננים לחורף כלכלי קשה. כדאי להניח שבשנה הקרובה יהיה קשה לעמוד בתחזיות המכירות ויהיה קשה לגייס כסף. גם אם משבר הקורונה יחלוף תוך שישה חודשים, ייקח זמן לשווקים להתאושש. זה לא הזמן להתרחב ולהגדיל תקציבי שיווק. אם החברה שלכם שורפת מזומנים בקצב מסחרר, זה הרגע לחשוב על צמצומים.
  1. בונים תשתית ארגונית וטכנולוגית שמאפשרת עבודה מהבית. ניתן להניח שבמשך תקופה מסוימת העבודה תיעשה מרחוק. באופן אישי, אני ממליצה להתחיל את העבודה מהבית מהר יחסית. זה יעזור להגן על הבריאות של העובדים שלכם ויאט את התפשטות הנגיף.
  1. מודלי שיווק אלטרנטיביים - אם מודל השיווק שלכם מבוסס על כנסים ופגישות עם לקוחות, כדאי להתחיל לפתח במהירות מודלי שיווק אלטרנטיביים. כבר היום כנסים בכל העולם מבוטלים, וחברות התחילו לאסור פגישות עם אנשים מחוץ לחברה.   
  1. לא נכנסים לשיתוק. משברים עוברים. חברות שיודעות להמשיך ולהתפתח ישרדו את המשבר ויהיו בעמדה טובה יותר כשהוא ייגמר. 
  1. לגייס כסף. גם קרנות הון סיכון נפגעות בתקופת משבר כלכלי. הביצועים יורדים ומשקיעים לא מנוסים נבהלים. קרנות עם משקיעים פיננסיים חזקים יעברו את המשבר בקלות יחסית. קרנות אחרות עלולות להתקשות. אם המשקיעים שלכם לא שייכים לקבוצה הראשונה, אני ממליצה בחום לנסות להביא עוד כסף לחברה עכשיו. יש סיכוי שכאשר תצטרכו כסף, הן לא יוכלו לספק אותו.
  
ואחרי כל זה יש תחומים שלדעתי יפרחו בתקופה הקרובה, למרות ובגלל המשבר העולמי: חברות שעוזרות לגלות תרופות חדשות באמצעות ניתוח מידע, חברות המספקות תשתיות תקשורת וניהול וירטואלי, חברות הסעה פרטיות כמו Uber או Get וכמובן חברות שליחויות וחברות המתמחות במכירות אונליין.
 
שני תחומים נוספים שימשיכו לפרוח, הם אבטחת המידע ומחשוב קוונטי. משבר כלכלי מוביל לעלייה בפשע, והפשיעה המתוחכמת בעולם היום היא פשיעה וירטואלית. חברות ברחבי העולם לא יוכלו להימנע מהצורך להמשיך ולפתח את מנגנוני ההגנה על מערכות הליבה שלהם. אם אני צודקת, זו בשורה טובה לשוק הישראלי ששופע בחברות אבטחת מידע.
 
מחשוב קוונטי הוא תחום נוסף שלהערכתי יתפוס תאוצה. כדי לפתח תרופות שיודעות להילחם בווירוסים כמו הקורונה, וכדי לפתח אותן במהירות, אנחנו צריכים מחשוב קוונטי. בשנים האחרונות, הפחד מפני שבירת הצפנות מסורתיות גרם לממשלות ולגופים מסחריים גדולים להשקיע בתחום מכניקת הקוונטים, השקעות שהניבו התקדמות טכנולוגית מרשימה. הפחד מפני נגיפים חדשים יגרום להשקעות נוספות בתחום, וחברות בתחום הזה עשויות לפרוח.
 
זהו להיום. בואו נקווה שאיום הקורונה יחלוף במהרה ונוכל לחזור לשגרה
תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

רונה שגב

שותפה מנהלת בקרן ההון סיכון TLV Partners הפעילה מ-2016 ומשקיעה בחברות בשלבי ה-Early Stage