16 יוני 2020 | דוד אלמגור
זמן = כסף: להיות חד וממוקד

"הזמן קצר והמלאכה מרובה" – זה נכון, אבל יש דרכים לזרז תהליכים, לחשוב מהר, להיות ממוקד. הזמן הוא משאב שאוזל, ולכו חשוב שתנצלו נכון את הזמן שיש לכם עכשיו.



זמן שווה כסף. שלך ושל המשקיעים שלך. לכן כדאי לזכור שחשוב להיות קצר וממוקד. הזמן הוא משאב יקר, וכדי לנצל אותו נכון חייבים לקבל החלטות במהירות. וכחלק מהסתכלות על הזמן, צריך תמיד לזכור שגידול אקספוננציאלי מהיר יותר מגידול ליניארי, וחוץ מזמן, חוסך גם הרבה אנרגיה ומשאבים.

 

טיפ 1: להיות קצר ויעיל

בעת שבה אנו חיים, כולם עושים כמה דברים במקביל וטווח תשומת הלב שלנו קצר מאוד. די להסתכל על ילד היושב מול סרט טלויזיה אך רוב זמנו מושקע במסך השני שלפניו – הנייד שלו. על להחליף מילה עם מישהו אחר בחדר אין מה לדבר. ומי מאיתנו צפה לאחרונה בקליפ כלשהו שאורכו עולה על 5 דקות ? (בסדר, בסדר, למעט אולי פודקאסטים והרצאות TED).

יזמים באים אלי לעיתים עם מצגות למשקיעים או לקוחות. לעיתים הן ארכניות ביותר, וכוללות עשרות שקפים שבכל אחד מהם מלל צפוף והרבה מסרים. וכשאני מבקש מהם לקצר או להוריד, למקד ולהפחית מלל, הם מתווכחים. בטוחים שכל מילה מהתכנית העסקית שלו צריכה להופיע במצגת. מצגות כאלה כמובן מועדות לכישלון, יש לקצרן למספר שקפים מועט, כאשר כל שקף מביע רעיון אחד או שניים, לא יותר. צרכן המצגת יוכל אולי לזכור רעיון אחד מכל שקף, ואסור לעייף אותו. חייבים להיות ממוקדים, קצרים ויעילים. ללקוח אין בכלל טווח תשומת לב. אם ישתעמם ויאבד עניין, החמצתם את המטרה.

גם אני, בכותבי את סדרת הטיפים הזו, חייב להיות קצר ויעיל. המטרה היא להעביר לכם מסר אחד, מחודד, תוך שימוש בטקסט בהיר ופשוט שלא יעלה על 250 מילים. אין ברצוני להקיף ולפרט, אני חייב להכליל ולכן לפעמים יש חריגים שלא הקפתי, ואז נוצר ויכוח בתגובותיכם. אבל זו בדיוק המטרה – לעורר מחשבה על נושא אחד ודיון המשך אם צריך.

 

טיפ 2 – תחושת דחיפות (sense of urgency)

הזמן הוא משאב יקר, והוא אוזל בהתמדה. זו מחשבה קצת מדכאת, אבל מחר יישאר לנו מעט פחות זמן לממש חלומות מאשר יש לנו היום. הזמן הוא גם יותר יקר מכסף, מכיון והוא רק אוזל, וכסף ניתן להרויח, להוסיף, לגייס, ליצור.

אני נתקל בכל מיני סוגים של יזמים. אחד מהם משגע אותי, ומהטיפוס הזה אני מתרחק. הנינוח. הכל לוקח המון זמן, מתייעצים, שוקלים, מבזבזים זמן, דוחים החלטות. יש המון רצון, אבל הקצב איטי. פוחדים להתקדם כי יש ערפל וחוסר וודאות. אז יש לי סוד בשבילכם: במיזם צעיר או סטארטאפ, ככל שמתקדמים בתוך הערפל, מגלים שלפנינו יש עוד ועוד ערפל. למרות זאת צריך לסמן כוון ולהתקדם אליו בתוך הערפל, ולא להתפלא שהתמונה אף פעם אינה מתבהרת לגמרי.

בכל המיזמים שאני הייתי (ועדיין) מעורב בהם, תהליכים מבוצעים והחלטות נלקחות מהר. אסור שהמיזם או מישהו במיזם יהיה הגורם המעכב. יש מספיק גורמים חיצוניים שיעכבו את ההתקדמות: שותפים אסטרטגיים (חברות גדולות), נותני שירות שונים, חגים וחופשות, רגולציה, מכרזים, ועוד ועוד. גם התחרות שלכם לא נחה, והיא מתחרה אתכם אצל הלקוחות, המשקיעים והשותפים הפוטנציאליים.

החיים קצרים, אז תתקדמו מהר ככל האפשר. תחליטו מהר. אל תעכבו תהליכים. תעבדו במקביל במספר ערוצים. תלחיצו את המערכת שלכם, ותהיו מונעים על ידי תחושת דחיפות. יש מספיק גורמים מעכבים מסביבכם שעליהם אין לכם שליטה, אז לפחות בארגון שלכם תנסו להיות יעילים. ודרך אגב, אם החלטתם במהירות, תגלו בעתיד שבדרך כלל צדקתם ב-90 אחוז מן ההחלטות, ואת ה-10 אחוז שבהן טעיתם, תתקנו, ועדיין תהיו מורווחים בסך הכל. אבל על זה בטיפ אחר.

 

טיפ 3- עסק לינארי מול אקספוננציאלי (Linear vs. Exponential)

יש הבחנה שאני נוהג לעשות עבור יזמים כשהם באים אלי עם רעיון לעסק. עסק לינארי מול אקספוננציאלי. בקצרה, עסק לינארי הוא עסק עתיר עבודה, שכדי להגדיל אותו יש לשכור עוד ועוד אנשים, והגידול שלו יהיה לפיכך תמיד על קו ישר. דוגמאות לעסקים כאלה: מספרה, מסעדה, סוכנות ביטוח, מעבירי סדנאות שונות, מרצים, בתי ספר וכל חנות או רשת חנויות. עסק אקספוננציאלי הוא עסק שיכול בדרך כלשהי לצמוח מהר, ולא על קו ישר. זה יכול להיות מוצר שבעזרת מינוף שותפים עסקיים ניתן להפיצו דרך מפיצים יעילים (למשל רכיב בטלפון סלולארי), אפליקציה וויראלית מאוד המופצת אגרסיבית על ידי משתמשיה, או מכירה באינטרנט בצורה דיגיטלית ללא מגע יד אדם. ויש עוד הרבה דוגמאות.

יש לי כבוד מלא לעסקים לינאריים. המון אנשים מתפרנסים בכבוד מעסקים כאלה, ובעלים יכולים גם להכניס ולהרויח יפה, וגם למכור אותם ולממש רווח נאה. הנטייה שלי תמיד הייתה לחפש עסקים אקספוננציאליים, המאפשרים, אם הם מצליחים, לייצר מכירות ורווחים גבוהים תוך זמן סביר.

ויש לעיתים מודל היברידי. גם בעלי עסקים לינאריים מחפשים לעיתים לגדול בצורה אקספוננציאלית. וכך למשל נוצר מודל הזכיינות. בעלים של רשת מסעדות מצליחה מבחין שהוא מוגבל בגידול לינארי לבניית מסעדה אחר מסעדה, עבודה קשה וסיזיפית. ולעיתים, כדי להפוך את העסק שלו לאקספוננציאלי הוא מגדיר קונספט, מוכר זיכיונות למסעדות, וממנף את האנרגיה, החריצות והעבודה של כל הזכיינים שלו כדי לבנות רשת מסעדות אשר מסוגלת עכשיו לגדול אקספוננציאלית.

אז תבחינו מראש איזה עסק אתם בונים. תבינו היטב את המשמעות של המודל, ותיערכו בהתאם. אם יש דרך כלשהי להפוך את הרעיון שלכם לעסק אקספוננציאלי, מוטב, וכנראה שתוכלו לייצר ערך גדול יותר בזמן נתון.

 

הטיפים באדיבות דוד אלמגור (https://www.facebook.com/almagormentor), מנטור עסקי לסטארטאפים.

לחצו כאן לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ חינם (https://calendly.com/david-265(

*כל הזכויות לטיפים במאמר זה שמורות לדוד אלמגור ©

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.