30 יוני 2020 | דוד אלמגור
בארץ או בחו"ל – מה עדיף?

עם הפנים לחו"ל או להישאר בארץ? מה עדיף? יתרונות וחסרונות יש גם כאן וגם כאן. אבל העולם הוא רחב, וכדאי לעבוד נכון ולהיפתח אליו. להתחיל כאן, להתלבט בהמשך ובסוף לצאת החוצה לעולם הגדול.



החלטתם להקים חברה, יש לכם רעיון למוצר, ועכשיו ההתלבטות: בארץ או בחו"ל. יש יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן. ההמלצה הגורפת היא: התחילו בארץ וכשתהיו רווחיים צאו לחו"ל. ואיפה להשיק את המוצר – בארץ או בחו"ל? גם זו התלבטות שצריך לחשוב עליה. אבל גם אם התחלתם בארץ וגם אם עשיתם פיילוט בישראל, תמיד תתנהלו באנגלית ותחשבו על המשקיעים העתידיים שלכם.

 

טיפ 1: הקמת חברה – בישראל או בחו"ל?

הגיע הזמן להקים את החברה. אתם מתלבטים, בארץ או בחו"ל. זו התלבטות לגיטימית, יש יתרונות וחסרונות בכל גישה, כל החלטה. וזו החלטה קרדינלית שתהיה לה השפעה רבת שנים על איך תתנהל החברה שלכם. השיקול העיקרי שלפעמים מכריע להקים בחו"ל הוא שיקול המס, ולכך אתייחס בהמשך. אבל אני מעדיף להתחיל באנקדוטה קצרה.

בחברה הראשונה שהקמתי היה לי משקיע אמריקאי מנוסה, ולפני הקמת החברה התייעצתי איתו  בעניין הזה. הוא אמר לי: "דוד יקירי, את החברה הראשונה שלך תקים בישראל, ורק מהחברה השניה והלאה נדאג לתכנוני מס. בוא נעבוד פשוט. אני כבר רוצה להגיע לזמן שבו החברה שלך תשלם בכלל מס, זה אומר שהיא עברה לרווחיות..." מיותר לציין שאת כל החברות שלי מאז הקמתי רק בישראל. פשוט.

המדובר הוא כמובן בהקמת חברת האם. בהמשך, אם צריך, מקימים חברות בנות בחו"ל, בטריטוריות הפעילות שלכם. אם הצוות הניהולי בארץ, הקמת חברה בחו"ל היא בהרבה מקרים יקרה, מסובכת ומסרבלת את הפעילות. אבל ישנם מספר מצבים בהם בכל זאת כדאי להקים את חברת האם בחו"ל. הסיבה המובילה היא אם המיסוי בחו"ל נמוך באופן משמעותי מאשר בישראל. או כשהעסק מתעתד לעסוק בפעילות שהיא חוקית רק במדינות אחרות (למשל הימורים). ועוד, כדאי להקים חברה מחוץ לגבולות המדינה כאשר יש צורך או רצון בשמירה קפדנית על חיסיון והגנה על בעלי המניות, המשקיעים והדירקטורים.

מנסיוני, לצוות ישראלי קל וזול הרבה יותר לנהל חברת אם בארץ. עורכי הדין, רואי החשבון ויועצים נוספים נמצאים לידכם, ניתן להעזר בכסף ממשלתי, הדיווחים פשוטים יותר ועוד שיקולים. אך יתכן שהמיסוי שתשלם החברה (כשכבר תגיע לזה) יהיה גבוה יותר.

אתם תמצאו שיש בעניין הזה דעות והמלצות שונות ומשונות. קצת כמו דת. אני בעד:  KISS – Keep It Simple Stupid. דהיינו, בישראל.

 

טיפ 2 – פיילוט בישראל או בחו"ל?

יופי, סיימתם את הגירסה הראשונה של מה שאתם רוצים למכור. מוצר, שירות או פלטפורמה. הגיע הזמן להשיק אותו בפיילוט שבו תלמדו איך השוק מגיב למוצר ותנסו לשפר אותו על בסיס התובנות האלה. החברה שלכם בישראל והשוק למוצר שלכם הוא שוק עולמי. האם לבצע את הפיילוט בישראל או בחו"ל, בטריטוריה הראשונה שבחרתם ? ובכן, השאלה אינה פשוטה ואין תשובה אחת, אבל הנה כמה מהיתרונות והחסרונות של כל גישה.

אם בחרתם בישראל, המגרש הביתי, תיהנו מקלות יחסית להגיע ללקוחות ובשעות העבודה שלכם, תקבלו משוב זמין וישיר מאוד, ותחסכו בכספי נסיעות. זמן האיטרציה שלכם יהיה קצר יחסית ותוכלו להיות במגע קבוע ורצוף אולי אפילו פנים אל פנים עם הלקוחות שלכם. החיסרון העיקרי: שווקים וצרכנים מתנהגים באופן שונה בגיאוגרפיות שונות. הרגלי הצריכה שונים, שיטות השווק והמכירה שונות, ואופן עשיית העסקים שונה ממקום למקום. אם כך, ייתכן שחלק או רוב התובנות שתקבלו בישראל לא תהיינה רלוונטיות כשתצאו עם המוצר מחוץ לישראל. כמו כן, ישראל היא אזור יחסית קטן ומבודד, ולמרות היתרונות שצויינו, המאמץ שתשקיעו כאן כנראה יהיה שווה רק את התובנות עצמן, אך השוק הישראלי עצמו קטן יחסית.

ואם כבר בחרתם את הטריטוריה הראשונה לפעול בה, והחלטתם להשיק שם את הפיילוט הראשון, מה תרויחו ? מגע ישיר עם לקוחות אמיתיים וסופיים בטריטוריה הנכונה. ניסוי דרכי ההגעה לשוק, שיטות ההפצה והמכירה בשוק הנכון. הבנת צרכי הלקוחות ודרך עשיית העסקים והתמחור בשוק שלהם. ומה יהיה התשלום? בעיקר כסף, נוחיות וזמן. אתם תצטרכו ליסוע לשם, לפעול שם, לשהות שם, או להיות הרבה בטלפונים ארוכים מול הלקוחות. ייקח לכם יותר זמן להגיע אליהם, למכור להם ולקבל את התובנות הנחוצות לשיפור המוצר. אבל כשתקבלו אותן, הן תהיינה מדוייקות יותר לשוק האמיתי שלכם.

אז אין כאן המלצה חד משמעית. תבחרו מה שמתאים לכם, ורק תבינו את ההשלכות.

 

טיפ 3- רק באנגלית

הטיפ הזה נכון בעיקר למיזמים וחברות אשר מתכננים לגייס כסף ממשקיעים זרים, או למכור מוצר, שירות, ולבסוף גם את החברה כולה לגורמים מחו"ל. זו עצה פשוטה, נראית קצת בנאלית, אבל תחסוך לכם הרבה כאבי ראש, סיבוכים וכסף. ויש לי רק דרך אחת לומר לכם זאת:

תתנהלו רק באנגלית. תתנהלו רק באנגלית. תתנהלו רק באנגלית.

כל מסמך, מייל, התכתבות, גם הפשוטה ביותר, עדיף שיהיו באנגלית מהיום הראשון. אתם חייבים שהשפה היחידה המשמשת בחברה תהיה אנגלית. ומדוע ? הסיבה פשוטה ביותר. לדוגמא - המשקיע הזר הראשון שיגיע ויבקש לבצע בדיקת נאותות להשקעה בחברה יכריח אתכם לתרגם כל מסמך והתכתבות בחברה לאנגלית. יהיו מעורבים בתהליך עורכי דין זרים שלא יודעים מילה עברית. אתם לא רוצים להיות שם אם כל המסמכים שלכם כתובים בעברית. זה יעלה לכם הרבה זמן, כסף ועצבים. גם ככה זה תהליך ארוך קשה ומייגע, אז תתכוננו לכך מראש, הכל באנגלית. אין עברית. נשמע לא ציוני – אבל אנחנו בעסק של לבנות חברות מוצלחות שמצליחות גם לגייס כסף ממשקיעים זרים וגם למכור מוצרים לשווקים זרים, מחוץ לישראל. ובזכות זאת, להצמיח את כלכלת ישראל ולהעסיק עוד ועוד עובדים ישראלים (אך דוברי אנגלית..)

זה משליך גם על תהליך הראיונות שלכם. כל העובדים חייבים לדעת אנגלית ברמה גבוהה, מספקת כדי לכתוב מסמכים ולהתכתב באנגלית, עם גורמים בחברה ומחוצה לה. אתם מראיינים מועמד ? תעברו איתו לפתע לאנגלית באמצע הראיון. תבקשו ממנו לכתוב משהו באנגלית במהלך הראיון. אם הוא מתקשה, הוא לא מתאים. זה יפריע לו בהתנהלות היומים בחברה שלכם.

חפרתי (איך אומרים זאת באנגלית?), הבנתם.

 

הטיפים באדיבות דוד אלמגור (https://www.facebook.com/almagormentor), מנטור עסקי לסטארטאפים.

לחצו כאן לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ חינם (https://calendly.com/david-265)

*כל הזכויות לטיפים במאמר זה שמורות לדוד אלמגור ©

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.