3 ספטמבר 2020 | ירדן לפידות
ששת ה-Big No No's בתהליך ראיון העבודה

כשאנחנו מנהלים תהליך עם מועמדים לחברה שלנו אנחנו עושים המון טעויות, רובן לא בכוונה ולרוב זה מחוסר תשומת לב (כי אנחנו עסוקים מאוד, לפחות קל לחשוב ככה). ירדן מסמנת לנו את 6 הטעויות הגדולות ואומרת לנו איך לצאת גדולים מהחיים.

כשאני נשאלת לפעמים בראיונות עבודה, למה בחרתי במקצוע הזה, יש לי תשובה אחת ברורה - כי אני אוהבת א.נשים.

לא אכפת לי לכמה הרמות גבה זה גורם, לא אכפת לי שיש הרבה בתחום שלי שיגידו שזו סיבה מתייפייפת, ותאמינו לי ששמעתי לא מעט קולגות צוחקות על הסיבה הזאת.

מה עומד מאחורי הצחוק הזה? האמונה שאנחנו כמגייסות - לא באמת עוזרות לא.נשים, אלא לארגון. 

לפחות בעיני, יש פה עוד הרבה מעבר.


הטור הזה נכתב אחרי תקופה שבה אני מלווה לא מעט א.נשים במציאת המקום הבא שלהם. מעבר לתפקיד שלי בקליימסל, מצאתי את עצמי מאז משבר הקורונה עוזרת 24/7 לאנשים סביבי שמצאו את עצמם בחיפושי עבודה בתקופה כזו מורכבת, ואין סיפוק יותר גדול מההודעות המתקבלות על זה שהם מצאו את המקום הבא. אבל לא אשקר, יש בזה גם הרבה צדדים מתסכלים.

אם אתם עוקבים אחרי הטור שלי, אתם זוכרים שכבר בטור הראשון הצגתי את השאלה הבאה - האם לאור זה שהשוק עכשיו הופך להיות שוק של מעסיקים- אתם תנצלו את המצב, או שמא דווקא בתקופה כזו רגישה תבחרו אפילו יותר לספק למועמדים שלכם חוויית מועמד טובה? לצערי, נתקלתי ביותר מדי מקרים לאחרונה שארגונים ניצלו את המצב הזה. 

חברים הגיע הזמן לדבר על ה-Big No No's של תהליך הגיוס! וזאת מהסיבה הכי פשוטה - מדובר פה במערכת יחסים עם אנשים. ממש כמו בכל היבט בחייכם - זוגיות, משפחה, חברים, קולגות - אם תשקיעו במערכות יחסים האלה, אם תחזיקו כל הזמן בראש את המחשבה שמדובר פה בתהליך הדדי, שמאחורי הטלפון \ הזום עומד בן אדם שאולי נמצא באחת התקופות המורכבות בחייו - זה מה שיעשה את ההבדל עבור כל הגורמים במשוואה.

כל העצות פה נכתבות מניסיון. מראיונות שגם אני עברתי כשחיפשתי עבודה, וגם מחוויות של אנשים שאני עוזרת להם בימים אלו. אולי תחשבו שמדובר פה בעצות שהן מובנות מאליהן, אבל לצערי - מספיק מקרים שחזרו על עצמם הוכיחו לי שמסתבר שזה לא כ"כ מובן מאליו.


  • אל תשאירו את המועמדים שלכם באפלה. אף אחד מכם לא היה רוצה לחכות שבועות לטלפון או למייל עם הודעה שהתקבלתם או לא למקום עבודה. אף אחד מכם לא היה רוצה לשמוע את המשפט ״נדבר עד הסופ״ש״ ולחכות...אבל שום דבר לא קרה. נסו לזכור את זה שאתם מבטיחים משהו למועמדים. דברו איתם ועדכנו אותם בהתפתחויות. גם אם זה פשוט עדכון שאתם עדיין לא יודעים, הם יבינו. יותר מזה שהם יבינו הם יעריכו מאוד את הכנות ואת הזמן שאתם משקיעים בשביל לתחזק את הקשר.
     
  • אל תסבנו את המועמדים שלכם. הם אינטיליגנטים, ומבינים מה עומד מאחורי מכבסת מילים \ תירוצים שונים (ויש לומר לפעמים מאוד מוזרים) שאתם מוסרים להם כשאתם מתעכבים עם תשובה \ בוחרים להתקדם עם מועמדים אחרים. שקיפות היא הבסיס למערכת יחסים טובה. אם אתם מתעכבים עם תשובה כי אתם מראיינים עוד מועמדים, זה בסדר להגיד את זה. תסבירו להם מה עומד מאחורי ההחלטות שלכם, הם יעריכו גם את זה.

  • אל תגיעו לראיון לא מוכנים. תראו למועמד.ת שגם אתם עשיתם שיעורי בית. תוודאו שעברתם על קורות החיים שלהם, שאתם יודעים את מי הם פגשו במהלך התהליך, ותתעניינו איך היה להם ואיך הם התרשמו עד כה.

  • אל תתעסקו עם שום דבר אחר בזמן הראיון. כשאתם מראיינים, תפתחו את המצלמה, תוודאו שהסלולרי שלכם על שקט, ותהיו בקשב מלא בראיון. גם אם אתם מראיינים בזוג, זה לא נותן לכם את הפריבילגיה להרים את הטלפון מדי פעם באמצע הראיון ולענות להודעות או לנצל את הזמן לענות למיילים. תחשבו שניה איך הייתם מגיבים אם המרואיינים היו עושים את זה, ותבינו למה זו נקודה כ"כ חשובה. 

  • אל תשלחו מייל שלילה גנרי, תנו את הטאץ' האישי. אני לא מדברת על השלבים הראשונים בתהליך. אני מדברת על מצב שכבר ישבתם עם המועמד.ת מספר פעמים, הכרתם ופיתחתם מערכת יחסים. המעט שתוכלו לעשות זה להרים טלפון ולהודיע שכרגע בחרתם לא להמשיך. אם אתם יכולים, תנו פידבק שיעזור למועמדים בתהליכים האחרים שלהם. אם בכל זאת בחרתם באפשרות של לשלוח מייל, תכתבו כמה מילים אישיות ותציעו את האפשרות לקבל פידבק במידה והמועמד.ת חושק בכך.

  • אל תשאלו שאלות לא חוקיות, וגם לא כאלה שהן גבוליות. אני יודעת שהנושא הזה דובר כ"כ הרבה, ועדיין - אין שבוע שאני לא נתקלת בסיפור חדש. "איך את מתכוננת להיכנס לתפקיד חדש בתקופת הקורונה כשיש לך ילדים בבית?" "האם את חושבת שתצליחי להשקיע את אותו מאמץ כמו שאר הצוות כשאת אמא?" "בן כמה אתה?" 


יש?ֿ

בלי פאדיחות! 

אם יש לכם תוספות של Big No No's תרגישו חופשי לשתף אותי.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.