23 אוקטובר 2020 | אהרונה משכיל
עשרה כישורים חיוניים לעבודה "בעתיד החדש"

אהרונה משכיל מאירה לנו את עשרת הכישורים החיוניים לעבודה בעתיד החדש לפי ספרו של פרופ׳ קלאוס שוואב, יו״ר הפורום הכלכלי העולמי. האם אתם מוכנים לעתיד לבוא? כנראה שכדאי לכם לקרוא את זה!

אנחנו כעת באמצע השפעה של הטרנספורמציה של המהפכה התעשייתית הרביעית המתאר את השינויים האקספוננציאליים בדרך בה אנו חיים, עובדים מתייחסים אחד לשני. כל זה קורה בגלל מערכות סייבר, אינטרנט של דברים ושל מערכות. המהפכה הזו משפיעה על כל הדיסציפלינות, תעשיות וכלכלות. יתרה מזו היא משבשת תעשיות בכל העולם, גורמת לשינויים מאסיביים בדרך אי-לינארית ובמהירות חסרת תקדים.

בספרו, "המהפכה התעשייתית הרביעית" פרופסור קלאוס שוואב, מייסד ויושב ראש הפורום הכלכלי העולמי מתאר את הפוטנציאל האדיר של טכנולוגיות המהפכה התעשייתית הרביעית כמו גם את הסכנות. 

פרופ׳ קלאוס טוען "שהכישורים שהיו בתוקף בעבר לתקופת 'חצי חיים', כלומר 30 שנה, יהיו רלוונטיים רק כשש שנים, ושליש מהכישורים, שאנו רואים כנחוצים היום בסביבת העבודה, יוחלפו לפי דוח 'העתיד של העבודה' מאת הפורום הכלכלי העולמי. שינויים מהירים בתחום הטכנולוגיה יגרמו לנו לחלוק את סביבת העבודה שלנו עם אינטליגנציה מלאכותית ובוטים". 

מכך שעלינו לרכוש כלים שיהפכו אותנו למקור בעל ערך "בעתיד החדש".


הנה רשימת 10 הכישורים:

  1. יצירתיות – עובדים בעתיד החדש צריכים להיות יצירתיים כדי לממש את הפוטנציאל המלא של מוצרים חדשים, טכנולוגיה ודרך חדשה לעבוד. רובוטים לא יכולים להתחרות עם בני אנוש ביצירתיות. סביבת העבודה העתידית תדרוש דרכים חדשות של חשיבה והיצירתיות האנושית תהיה המפתח להצלחה.

  2. אינטליגנציה רגשית (EQ)היכולת להיות מודע, לבטא ולשלוט ברגשות שלנו כמו גם להיות מודע לרגשות של האחר מגדיר את האינטליגנציה הרגשית שלנו. אדם עם אינטליגנציה רגשית גבוהה יודע להביע אמפתיה, להפגין אותנטיות ולעבוד היטב עם אחרים. מכונה לא יכולה להחליף את היכולת של אדם להתחבר לאחר, ולכן אנשים עם אינטליגנציה רגשית גבוהה יהיו מבוקשים יותר.

  3. יכולת חשיבה אנליטית – אדם עם יכולת חשיבה אנליטית יכול להציע פתרונות ורעיונות חדשניים, לפתור בעיות מורכבות תוך שימוש בהגיון ונימוקים לניתוח טיעונים. הצעד הראשון בחשיבה אנליטית הוא לנתח את המידע הזורם ממקורות שונים. אחרי התבוננות, אדם עם כישורים אנליטיים חזקים מסתמך על חשיבה לוגית, אוסף את כל הבעד/נגד של הסוגייה ומגיע להחלטות. אנשים כאלה נחוצים כדי לנווט את חלוקת העבודה בין בני אנוש למכונה.

  4. הלך רוח של צמיחה – על האדם של "העתיד החדש" להיות בתהליך למידה מתמשך. אדם עם תפיסה של צמיחה מבין שעליו לפתח את היכולות והאינטליגנציה שלו כדי להגיע לתוצאות. לכן, הוא ייקח על עצמו אתגרים, ילמד מהטעויות שלו ובאופן פעיל יעבוד על שיפור הידע והמיומנויות שלו. 

  5. קבלת החלטות – קבלת החלטות תהיה יותר מורכבת ב"עתיד החדש". בזמן שמכונות ודאטה יכולים לפענח מידע במהירות שלא ניתנת ע"י בני אנוש, עדיין רק אנשים יכולים בפועל להגיע להחלטות שיש להן השלכות מקיפות על הארגון, ההון האנושי והתרבות הארגונית. הטכנולוגיה תפתור את המשימות הטכניות והשגרתיות וכך תפנה לנו זמן להתרכז ברמות גבוהות יותר של קבלת החלטות.

  6. כישורי תקשורת בין אישית – היכולת להחליף מידע בין אנשים ומשמעותו יהיו כישורים חיוניים בתקופת המהפכה הרביעית. משמעותו שעל אנשים לחדד את היכולת שלהם לתקשר באופן אפקטיבי עם אחרים כדי להגיד את הדברים הנכונים, בטון דיבור נכון, בשפת גוף הולמת ובכך להעביר את המסרים שלהם באופן ברור.

  7. כישורי מנהיגות – כישורים כגון העצמה ועזרה לזולת כדי שנוכל להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמנו יהיו חיוניים בעתיד החדש. האנשים שייקחו על עצמם תפקידי מנהיגויות בפרויקטים או בעבודת צוות משותפת כדי לנתח סוגיות ולפתח פתרונות, הם אלו שיובילו את הארגונים.

  8. גיוון ואינטליגנציה בין תרבותית – ככל שהעולם שלנו יהיה יותר מגוון ופתוח, חשוב שיהיה לאנשים את היכולת להבין, לכבד והיכולת לעבוד עם אחרים למרות הבדלי גזע, תרבות, שפה, גיל, מין, נטייה מינית, דעות פוליטיות ודתיות. היכולת להבין ולהסתגל לתפיסות אחרת ישפר את המוצרים והשירותים של הארגונים בהפיכתם ליותר כוללניים.

  9. כישורים טכנולוגיים – המהפכה התעשייתית הרביעית מלאה בחדשנות טכנולוגית כגון אינטליגנציה מלאכותית, ביג דאטה, מציאות מדומה, בלוקציין ועוד. משמעות הדברים שכל אדם חייב רמה מסוימת של ידע טכנולוגי. ברמה בסיסית על העובדים לאסוף נתונים ולהחליט כיצד לפעול על פיהם. ברמה יותר משמעותית על כולם להבין את ההשפעה של טכנולוגיות חדשות על התעשייה, על הארגון ועל העבודה שלהם.

  10. קבלת שינויים – בעקבות שינויים מהירים במקום העבודה העתידי על אנשים להיות אג'יליים לאמץ ולהכיל שינויים. גמישות תפיסתית יהיה חיוני כדי להסתגל לשינויים בעבודה, לציפיות משתנות וכישורים חדשים. לכן, מיומנות הכרחית בעתיד החדש היא לראות שינוי לא כעול אלא כהזדמנות לגדילה וחדשנות.


ואני רק שאלה: איך יורדים מהרכבת המהירה הזו, והאם זה בכלל אפשרי כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה?

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.