26 נובמבר 2020 | מערכת StartIsrael
ייחודיות טכנולוגית ה-4K

מהי טכנולוגיית 4K? בשנים האחרונות אנו שומעים לא מעט על 4K, הן בתחום הטלוויזיות עצמן והן בשידורי הכבלים. במאמר זה תגלו מה מייחד את הטכנולוגיה, מה ההבדל בינה לבין שידורי HD ואילו אפשרויות עומדות בפניכם כדי להתקדם לצפייה ברזולוציה גבוהה במיוחד.

מה הביטוי 4K מציין? האות K בביטוי מתייחסת לקילו או אלף. 4K הוא למעשה המספר 4,000. בהקשר של שידור באיכות זו, הכוונה היא לכמות הפיקסלים על המסך לרוחבו (הנקודות הקטנות שמהן מורכבת התצוגה). אם נשווה טלוויזיה המשדרת כיום באיכות גבוה של 1,080 ל-4K נגלה כי במקומה של כל נקודה בודדות בטלוויזיה ישנה, נמצאות כיום ארבע נקודות המעניקות חדות רבה לתמונה המשודרת.

מי משתמש כיום באיכות 4K?

עד לפני חמש השנים האחרונות תקן 4K היה בשימוש במיוחד בתעשיית הקולנוע הדיגיטלי וכן בהפקת קליפים מוזיקליים, שנועדו לשידור על גבי מסכים גדולים במיוחד. בתקופה ההיא, מחירן של טלוויזיות המסוגלות לשדר באיכות כה גבוהה היו מחוץ להישג ידם של רבים, לכן גם לא השתלם להשקיע בציוד יקר כדי לצלם סדרות טלוויזיה או סרטים דוקומנטריים באיכות כה גבוהה.

לאורך חמש השנים האחרונות, החלה מגמה נפוצה בתחום הטכנולוגיה. מחירן של הטלוויזיות באיכות HD ירד משמעותית, ואפילו החברות המשדרות בשירותי הזרמה (סטרימינג) כמו "נטפליקס" ו"הולו", החלו לאפשר לצופיהן לצפות בשידור באיכות גבוהה באמצעות אפליקציות המיועדות לטלוויזיה חכמה, אפל טי וי או גוגל כרום־קאסט. מכן, הדרך להפוך את שידורי ה-4K הייתה קצרה במיוחד. כיום, מרבית ההפקות הטלוויזיוניות החדשות יצולמו באיכות זו כדי להתאים לדרישה ההולכת וגוברת של הצופים.

משחקי ספורט באיכות גבוהה

בדומה לתהליך שעברה תעשיית הקולנוע והטלוויזיה במעבר לצילום דיגיטלי באיכות גבוהה, כך גם שידורי הספורט השתדרגו ועברו לאיכות 4K. קמפיינים רבים הוקדשו להצגת ההבדל המשמעותי בצפייה במשחק כדורגל או כדורסל, שבהן פניו של השחקן נראות היטב על המסך כאשר הוא נע על המגרש עם הכדור.

בארה"ב, מרבית הצרכנים שעברו בשנה שעברה (2019) לשידורי 4K היו הצופים בשידורי בייסבול ופוטבול שרצו לשפר את איכות החוויה מהבית, מסעדות ובברים החלו לשדרג לטלוויזיות חכמות באיכות גבוהה יותר והביקוש ל-4K בתחום הספורט צפוי רק לעלות בשנים הבאות.

ההשפעה על מחירי הטלוויזיות באיכות HD

לחדירת הטכנולוגיה החדשה לשווקים הייתה השפעה מהותית גם על מחירי הטלוויזיות באיכות HD, הדור הקודם של שידור חד ואיכותי. הביקוש לטכנולוגיה זו ירד מעט, בזכות הנהירה לחדות התמונה שמציע ה-4K, ולכן מחירם של מכשירים אלה הופחת אף הוא בצורה משמעותית בחנויות. יתרה מזאת, התהליך הזה צפוי להימשך, ובעשור הבא כמעט ולא נראה טלוויזיות באיכות נמוכה מ-HD נמכרות ברחבי העולם. יתכן והן יישארו פריט לאספנים ממש כמו הטלוויזיות המשדרות בצבעי שחור־לבן.

לסיכום, טכנולוגית 4K הפכה להיות הסטנדרט החדש של תעשיית הטלוויזיה והקולנוע, וכל שנותר לצופים הוא רק לשדרג את מכשיר הטלוויזיה כדי ליהנות ממנה.

 

 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.