14 דצמבר 2020 | גיל אויבין
חשיבה מעבר לקופסה - גם אתם יכולים

גיל מציע כלי מטורף שלא חשבתם עליו שיעזור לכם לחשוב מחוץ לקופסא.

"מה הבעיה ? תחשוב מחוץ לקופסה" הוא אמר לי ביודעין שאין משפט שאני שונא יותר.

גיל גיל, נסחפת פה קצת לא? שונא? סך הכול משפט לא מזיק. תן להמשיך לומר אותו ולהרגיש טוב. חלק טובים בלהיות יצירתיים וחלק טובים בלשלוף משפטים חכמים. אז אתה תעשה את חלקך ופשוט תחשוב מחוץ לקופסה. תהיה יצירתי זה קל לך...

קל... אנשים יושבים, חושבים מחוץ לקופסה והופ נורה חשמלית, הופ היתוך קר... קל.


חבל שהמציאות לא עובדת כך. קשה לנו מאוד לחשוב מחוץ לקופסה, אנחנו דיי מחוברים אליה. דמיינו מחשב וכמו כל מחשב טוב הוא קולט קלטים ופולט פלטים. עכשיו תדמיינו שהפלט שלכם מתבסס על צירוף פסדו-רנדומלי בין פלט קודם שנמצא במערכת וקלט חדש שהגיע ממש עכשיו מהסביבה. עכשיו תדמיינו שכמות הפלטים שהמחשב הזה מייצר ביום היא בין 20,000 ל 60,000. המוח שלנו הוא אכן מחשב מופלא.


וכל הפלטים האלה לא באמת מקוריים כי סטטיסטית:

  1. הסביבה שבה אנו חיים דיי הומוגנית ואנחנו מושפעים מאוד מהחברה והנורמות במקום מגורינו.
  2. אנחנו זהים ב 99% מהגנים שלנו לאנשים אחרים : התהליכים הביולוגים שלנו דומים מאוד ואנחנו חווים רגשות פחות או יותר באותה צורה. המוח שלנו מסנן ומנרמל דברים באותה צורה , מכניס חלקים מרובעים לתבניות עגולות תוך כדי שבירת חלקים בשביל להתמודד עם כמויות הקלט הרבות (שלום הטיות קוגנטיביות).


גורמים עיקריים אלה תורמים לכך שמרבית האנשים חושבים בצורה דומה מאוד. 


האגדה מספרת שחלק מהאנשים מצליחים באופן "טבעי" לנצח את הנסיבות האלה ובגלל כישרון יוצא מן הכלל (או חומרים פסיכאקטיבים חזקים) לייצר דברים מחוץ לקופסה באופן שיטתי. זו כמובן שטות גמורה ...אולי לחלק קל יותר מהאחרים אבל הנסיבות לא משתנות וזו עבודה קשה. מה שכן חשיבה מחוץ לקופסה היא שריר וניתן לאמן אותו.


בשביל להצליח לחשוב מחוץ לקופסה צריכים להתקיים התנאים הבאים:  

  1. דע את עצמך. זה תמיד טוב, אבל כשרוצים ליצור דברים חדשים זה הכרחי להכיר במגבלות הקיימות של החשיבה של עצמך (נורמות / הטיות). אתם צריכים להבין בדיוק מי אתם ולאיזה כיוונים אתם נוטים. לאחר מכן יש לעשות מאמצים מודעים לנטרל זאת אחרת אתם תיצרו פתרונות זהים לאנשים שחולקים את אותן הנורמות.
  2. סביבה שונה ממה שאנחנו רגילים בד"כ יכולה לעזור. זו  לא קלישאה שסופרים ואמנים רבים יוצרים תוך כדי התנתקות מהסביבה המוכרת , המוח נאלץ להתחיל לחשוב באופן שונה אם תנאי הסביבה משתנים. 

  3. מדיטציה, מיינדפולנס או סתם לקחת הפסקה מהבעיה ולחזור אליה עם כוחות מחודשים יכולים לעזור לנקות את הראש מרעיונות ומחשבות בלתי פוסקות.

  4. טכניקות שונות במטרה לאתגר את החשיבה "הנורמטיבית". יש המון טכניקות כאלה שנועדו לסייע ללא יצירתיים ליצור. הידועות יותר שייכות למשפחת "המתכון ליצירתיות". לדוגמא TRIZ ו- SIT וגם חשיבה עיצובית (Design thinking) כולם מיישמים טכניקות דומות בבסיסן.

  5. להיכנס לקופסה. במקום לנסות לחשוב רחב מדי ובכך להיות חשופים לאפשרויות רבות מדי. שיטה מועילה במיוחד היא דווקא לצמצם. דד ליין , מגבלות תקציב , מגבלות ייצור כל אלה הם דווקא קטליזטורים שמייצרים גבולות בריאים למוח מאוד מפוזר.


אז פעם הבאה שאתם רוצים רעיון חדש. או שתעשו את זה בעצמכם או שתסייעו לאיש הרעיונות. תספקו לו סביבה מגרה ובריאה, תאתגרו את התפיסה הקיימת שלו או סתם תשלחו אותו לחשוב על זה קצת במלון מבודד על פסגת הרי הרוקי (רק תוציאו משם את הגרזנים).

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.