9 דצמבר 2020 | יוסי מלמד
8200, אשמים? סרייסלי?

יוסי מלמד, העורך הראשי שלנו, ויו״ר עמותת בוגרי ממר״ם, זועם על הביקורת שהעלתה העיתונות על מקורות הגיוס ליחידת 8200. זו צביעות לבוא בטענות ל-8200 כשהמדינה לא עושה מספיק בשביל לייצר נוער חזק בפריפריה וקורא לנשיא המדינה לקחת את הדברים בשתי ידיים.

השבוע פורסמה בעיתונות מפת המדינה בענק ובה סוקר העיתון את מצב הגיוסים של 8200 בפריסה ארצית במטרה להראות שאם אתה גר במרכז, יש לך יותר סיכוי להגיע ליחידה היוקרתית. אין מישהו שמסתכל על הנתונים ולא מתכווצת לו הבטן לחלקנו היא אפילו מתהפכת. מחדל! יחידה אליטיסטית! לא יודע איך לא הגיעו הקריאות לסגור אותה!


אם זה לא היה טור שמכבד את עצמו הייתי פשוט מגיב ב-״חחחחחחחח״.
8200 היא אחת היחידות המובחרות בצה״ל, מגיעים אליה אנשים מאותרים, איכותיים מהמעלה הראשונה במטרה לאפשר לצה״ל לנצח במלחמה הבאה בציר המודיעין. בוגריה הם גם חלק חשוב וקריטי בהיי-טק הישראלי למקרה שמישהו לא שם לב בשנים האחרונות.


האם 8200 מפלה את בני הנוער בפריפריה? 

ברור! 

8200 מפלה את הפריפריה כמו הכתבה השנתית על המיונים לגלי צה״ל שלא מייצגת מספיק את כל העם, כמו הכתבה שפורסמה על ממר״ם לפני שנתיים על נוכחות נשית והיחס המפלה לנשים בקורס תכנות הצה״לי (אחת הכתבות היותר הזויות שיצא לי לקרוא) וכמו בטח המחקר שעדיין לא פורסם על מקור הרופאים בישראל, עורכי הדין, ואנשי ההיי-טק מהמגזרים השונים. 


אבל חברים, נשיא המדינה הרגיש לא בנח אל מול הנתונים ואמר בטקס של פרוייקט עתידים - ״בימים אלו בהם אנו נחשפים לנתונים מטרידים מאוד של פערים משמעותיים לרעת הפריפריה בקבלה ליחידת העילית המודיעינית 8200, אסור שנוותר על אף אחד מהאנשים המוכשרים הללו. לא משנה באיזו עיר נולד, באיזו משפחה גדל, באיזה בית ספר התחנך. בצה״ל טמונה העוצמה והיכולת, לחולל שינוי ולבנות גשרים בין כל חלקי המדינה. לצמצם את המרחקים ולהקטין את הפערים עד מחיקתם.״

לא אדוני הנשיא. 

ואני אומר את זה עם המון הערכה ובתור מי שעמד בתור קצין בממר״ם בראש תוכנית ״יובלים״ לחשיפת בני נוער בפריפריה הגאוגרפית לטכנולוגיה, ואני יודע שהשפעתי על חייהם של לא מעט בני נוער במהלך השנים שהובלתי אותה. גאווה אישית עצומה יש לי על כך.

לא אדוני הנשיא. 

זה לא תפקידו של צה״ל. זה לא תפקידה של יחידת 8200, או של ממר״ם. זו לא תפקידה של גלי צה״ל או של גולני וגם של חט׳ הצנחנים המפוארת, טייסי חיל האוויר וכו׳. תפקידם המרכזי הוא לנצח את המלחמה הבאה ולאפשר שקט ובטחון למדינת ישראל ולאזרחיה. כן, אני מאמין בצבא העם, כן אני מאמין שיש מקום לתהליכי חברות שהם קריטיים ליצירת חברה ישראלית מלאה ומגוונת. 


אבל כבוד הנשיא, לא יודע כבר איך להגיד את זה, וזה אפילו קצת מביך להסביר את זה - אבל זו תפקידה של המדינה! 

תפקידה של המדינה לקחת אחריות על החינוך והפיתוח של בני הנוער כאן, שהם עתידה של המדינה המיוחדת הזו.
זו תפקידה של המדינה למצוא את הדרך להוציא על בני הנוער בפריפריה פי 3 מעל בני הנוער במרכז תל אביב, הרצליה, רמת השרון כל עיר שצויינה במפה באופן כזה שיש לה יתרון.

רק השקעה כזו בבני הנוער, דרך הבאת המורים הטובים ביותר (וכן צריכים לשלם להם משכורת כפולה), דרך בניית מרכזי מצויינות, תוכניות יזמות וטכנולוגיה והשקעה בפיתוח מנהיגים ומנהיגות טכנולוגיות. יהודים וערבים, חרדיות ובדואיות, דרוזים ואתיופיות. 


הגיע הזמן להתעורר על החיים שלנו!
הגיע הזמן שהמדינה על המנגנונים האזרחיים שלה תתחיל לנצח במערכה על החינוך ותתחיל לבנות פה חברת מופת - ערכית, שורשית, טכנולוגית, חזקה ויוזמת. זה מה שיאפשר לנו להמשיך להיות Startup Nation. בואו ניתן לצה״ל להתמקד בניצחון על המלחמה הבאה ולא נפיל את זה עליו (ואני מסכים שהוא יודע לעשות גם את זה)

מציע לך אדוני הנשיא, עם המון הערכה אליך, שנה את הנוסח של דבריך.
״אני מעריך את העבודה המדהימה שעושה היחידה 8200 למען עתידה של מדינת ישראל ואת הערך העצום שהיא מביאה להיי-טק הישראלי. אני מודאג ממצבה של מערכת החינוך ומהיכולת שלה להתמודד עם אתגרי המחר של ישראל. 

בני הנוער הם העתיד שלנו, אם לא נשקיע בהם היום, לא יהיה כאן מחר. 

אני קורא למיטב המוחות בישראל מ-8200, מממר״ם, מעולם החינוך, הכלכלה וכל מי שרק יכול לתרום להגיע לבית הנשיא כבר שבוע הבא לדיוני חשיבה איך אנחנו בונים פה מחר טוב יותר. 

ההיי-טק הישראלי הוא הקטר של מדינת ישראל, חשוב להמשיך ולבנות את דור העתיד שיקח את זה קדימה.״


8200 - פשוט תמשיכו וחזק יותר אם אפשר.

בהצדעה
יוסי מלמד

עורך ראשי ויו״ר עמותת בוגרי ממר״ם

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.