2 מרץ 2021 | אביטל ינובסקי
נשים לא נוכחות מספיק בהייטק, זה מטורף!

אביטל ינובסקי היא מומחית לגיוון בהיי טק. הכתבה שלה מדברת על היכולות והיתרונות הנגלים בשילוב נשים בהיי טק.

תשמעו סיפור, יום שישי אחד, אני מתעוררת משנת צהריים ורואה וואטסאפ מיוסי מלמד, העורך של הפורטל המכובד הזה, לינק לסרטון טד וההודעה "מטורף". סקרנית, פותחת את הסרטון ומגלה שהדבר היחיד שחדש לי כאן זה שיוסי חושב שזה מטורף :)


זוהי הרצאת טד ממש קצרה של ראשמה סאוג'ני, מייסדת ומנכ"לית Girls who code שכותרתה We Must Raise Girls to Be Brave, Not Perfect. המסר העיקרי בה הוא שכשבנים לוקחים סיכון הם זוכים להערכה, אבל זה הפוך לגבי בנות. הסטנדרט הכפול הזה מביא לכישלונן של ילדות ונשים. 

תפרגנו לכן ולכם 2:43 דקות ותצפו באשה המרשימה הזו.


מעל 10 שנים אני מקדמת גיוון בהייטק ובשנים הראשונות בחרתי להתכחש לעובדה שנשים מוגדרות אוכלוסיית גיוון. העיסוק בנשים בהקשר הזה הכעיס אותי מכמה כיוונים – ראשית, 51% זה רוב מספרי, לא מיעוט, שנית, אני הייטקיסטית במיל., התחלתי בממר"מ והמשכתי בתעשייה וכל השנים ראיתי סביבי הרבה נשים מצליחות ואף פעם לא חשבתי שיש כאן בכלל עניין. ודבר נוסף, זו נראתה לי "בחירה קלה" – לדבר על שילוב נשים בתעשייה יותר קל מלדבר על שילוב עובדים עם מוגבלויות, ערבים, מבוגרים, חרדים ועוד – כל אלה באמת אחרים מאיתנו, "ההייטקיסטים". נשים זו לגמרי לא בעיה, יש כאן מלא מוכשרות ומנוסות. 


אבל דווקא מתוך העיסוק בגיוון למדתי שיש אתגר, ויש פוטנציאל. המספרים נמוכים ממה שהיו כשהתעשייה הייתה קטנה יותר לפני 30 שנה, כשרובנו הנשים פשוט התנהלנו "כמו הגברים" שלידנו. אולי זה קשור במגמות בעולם בשנים האחרונות של מודעות גדולה יותר לכל מה שקורה, של העיסוק ביעוד והגשמה עצמית, של איזון בית עבודה, שגרם לכך שנשים נכנסות פחות לתעשייה ובאופן מובהק מתקדמות הרבה פחות. 


והפוטנציאל? אם חברות רוצות להתחיל דווקא בנשים, זה גם מאד חשוב ובהחלט נכון לקדם את זה ואני יכולה לסייע להן בזה מראיית הגיוון הכללית יותר שאני מביאה. בהסתכלות הארגונית, גיוון חשוב עיסקית וחברתית ויחד עם זאת לא טריוויאלי. צריך ללמוד להכיר את האחר (גם כשהוא אחרת), את היכולות והכישורים שלהם, איך לראות אותן באמת, איך לאפשר להן לבוא לידי ביטוי ולהתגבר על הנקודות העיוורות שיש לכל אחת ואחד מאיתנו שבוחנים את האחרים מצר עולמנו.


יש מגוון רחב של כלים ופרקטיקות קיימות בארץ ובעולם. אולי תתפלאו אבל זה מאד דומה למה שעזר לנו בגיוון תרבותי ובעבודה עם העולם הגלובלי – כל מי שהתרחב לעולם וגייס בחו"ל כבר התמודד עם זה – איך אני מזהה פוטנציאל כשאני לא מכיר מוסדות לימוד, חברות קודמות שהמועמדת למדה בהן, התנהלות אישית תלויית תרבות, אין אני נותן למועמדים תחושה שאני באמת רוצה אותה או אותו, באיזו צורה מקובל לקיים את הראיונות ועוד. אז השקענו! כי זה שינוי ארגוני שיתרום עיסקית. ולמדנו ולקחנו יועצים, וגייסנו ואח"כ גם למדנו לכבד ולהכליל. לחגוג חגים ומועדים אחרים, ולהבין רגישויות תרבותיות וצורות התבטאות. כל זה נכון ורלוונטי בשילוב של אוכלוסיות גיוון וכן, גם של נשים. 


גם אנחנו הנשים ברוב המקרים לא מודעות מספיק לקשיים שלנו. עובדת מגוגל נשאלה לפני חמש שנים שאלה אחת שהפכה מאז לתוכנית גלובלית להעצמת נשים. השאלה שאנה ויינר, נשאלה הייתה "ספרי למה את יוצאת דופן" וזה היה באחת מסדנאות העצמת נשים בחברה. ויינר לא ידעה עד כמה קשה לה לענות על שאלה כך כך פשוטה. זה המשיך להטריד אותה... היא שאלה מסביבה מה נשים אחרות ענו והיא הבינה שהיא לא לבד, אלא דווקא חלק ממצב שכיח בו בסיטואציות דומות כמו ראיון עבודה, פגישה או אפילו מפגש חברתי, נשים נאבקו עם שאלות דומות ולא הצליחו לענות עליהן. היא המשיכה לחקור וגילתה כי מחקרים רבים מוכיחים שנשים וקבוצות אחרות שאינן מיוצגות דיין לומדות מגיל צעיר שלא לדבר בגלוי על הישגיהן. זה לא יאה, זה להשוויץ, מי את שתבלטי בכלל. 


לרווחתן של המון נשים, אנה לא הסתפקה בהבנה, היא פעלה! היא יצרה סדנה פנימית לעובדות גוגל, שהפכה לתוכנית גלובלית בשם IamRemarkable# את הסדנא עברו 150 אלף אנשים, כאשר 49% מהן טוענות שהתקדמו בעקבותיה בקריירה.

לכן אני כבר לא מופתעת, כי באקו סיסטם של הגיוון זה מדובר כבר כמה שנים. אבל בתעשייה? אנחנו עדיין בתחילת הדרך. הרבה יותר חברות כבר מודעות, יש התחלה של פעילויות ואני מאמינה שבשנים הקרובות המחט תזוז בכיוון הנכון. יחד עם זאת שנת הקורונה הציבה אתגרים רבים מאד, בעיקר לאמהות לילדים ולצערי חלק מהן בחרו לוותר על המלחמה הקשה של להיות אשת קריירה ואמא ובחרו באמהות. ממקרים שאני מכירה אישית, בחלק מהפעמים החברות עשו הרבה כדי לסייע לעובדות שלהן בהתמודדות המאד מאתגרת הזו, אבל זה לא הספיק. ממה שאני מכירה, יותר נשים ויתרו. גברים שוויתרו, היו גם כאלה, היו אלו שנשואים לנשות עולם הבריאות. 


ואח"כ בדקתי שוב בוואטסאפ, כל פעם שיוסי משתף אותי במשהו "לא הגיוני בעליל" על נשים בהייטק הוא כותב שזה מטורף. חלק מאיתנו, הנשים, עסוקות בזה בשנים האחרונות. השינוי האמיתי יגיע כשגם הגברים יהיו מודעים וירצו לשנות כדי להרוויח את כל ההון האנושי הקיים, לטובת כולנו. המיקוד של סטארט-ישראל בנושא במהלך החודש הקרוב, מתן במה לנשים וגברים לכתוב על זה, הוא צעד ענק בכיוון הנכון! 

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אביטל ינובסקי

הייטקיסטית במיל' שמעל עשור מגוונת את ההייטק הישראלי - מלווה אנשים מוכשרים עם חסמים, אתגרים, מגבלות ומוגבלויות למציאת התפקיד שלהם בהייטק וטכנולוגיה.

מאמרים נוספים