4 מרץ 2021 | אפרת דייגי
דווקא עכשיו, בואו נדבר על שוויון מגדרי

אפרת דייגי על תכנית W2W ולמה בכדי ליזום, נשים צריכות תמיכה של נשים אחרות באקוסיסטם!

כשהייתי בת 31, נשואה בלי ילדים ועורכת דין במשרד גדול, היו לי שאיפות להקים משפחה לצד פיתוח קריירה מצליחה. באותה עת, מצאתי את עצמי לא פעם מתלבטת בשאלות כמו האם אפשר לשלב בין השניים? האם כדי לקיים אחד צריך לוותר על השני? איך לא אגיע למצב של חוסר איזון? כשרציתי לקבל עצה, ראיתי שהאנשים שנגישים לי לא חוו את אותם אתגרים שאיתם התמודדתי בנקודת הזמן ההיא. כשדיברתי עם חברותיי, התברר לי שדמות נשית שניתן להתייעץ איתה היא צורך משותף של נשים צעירות רבות שנמצאות במצב דומה. 


להיות אישה בעולם העבודה הוא אתגר, ואירועי התקופה האחרונה הוכיחו עד כמה. ברוב הענפים במגזר העסקי יש מיעוט של נשים, ובחלק מהתחומים כמו מחקר ופיתוח ויזמות שיעורן מזערי. מחקרים מראים שגם אם ייצוגן של נשים באקדמיה דומה לזה של גברים, הן לא פעם נמנעות מלהתמודד לתפקידים מסוימים, ואם הן כבר שם, הדרך שלהן להגיע לעמדות מפתח רצופה לרוב באתגרים. דומה שהחסמים – האישיים, הארגוניים והסביבתיים – שנשים צריכות להתמודד איתם נמצאים איתן לאורך כל דרכן המקצועית. השיא ברוב המקרים מגיע כאשר נשים צעירות מקימות משפחה במהלך השנים הקריטיות לעיצוב הקריירה. 


היום יש הסכמה שאי שוויון מגדרי בעולם התעסוקה הוא בעיה מורכבת שאין לה פתרון אחד, ולכן היא מחייבת אימוץ גישה חדשנית של שיתוף והקשבה. אי שוויון מגדרי נובע, בין היתר, מהבניה חברתית, חינוך ומצב סוציו-אקונומי, וככל שמצב זה לא זוכה להתייחסות, ברור שהפער בין נשים לגברים יישמר ואפילו יעמיק. יתרה מכך, על פי מחקרים, לשוויון מגדרי יש השפעה על צמיחה כלכלית של ארגונים עסקיים ולמעשה על החברה כולה. על רקע זה, ארגונים רבים – החל ממעסיקים וכלה בגופים ללא מטרות רווח – שמו להם למטרה להזיז את המחט ולמצוא דרכים יצירתיות להתמודדות עם המצב על מנת ליצור שינוי אמיתי.


מהמקום הזה קמה הקהילה ותכנית המנטורינג של Woman2Woman הפועלת תחת עמותת בוגרי 8200. W2W מיועדת לנשים שמעוניינות לצלוח את העשור שבו מה שהיה בגדר מחשבות על העתיד לבוא הופך לדילמות קונקרטיות ומוחשיות. בצמתים אלה דומה שהצורך בהקשבה והכוונה ממי שהיו במצב דומה כמה שנים קודם לכן הוא הכרחי לאין שיעור. הציפיה היא שבאמצעות קבלת ליווי אישי-נשי, לצד השתייכות לקבוצה של נשים נוספות שמתמודדות עם שאלות דומות, ניתן יהיה להביא לתוצאות מיטביות.

לנשים שנמצאות בתחילת דרכן המקצועית יש גישה בדרך כלל למי שנמצאים בסביבה הקרובה אליהן –המנהלות והמנהלים המקצועיים שלהם במקום העבודה או לחילופין קרובי משפחה או מכרים, שלא בהכרח מגיעים מאותו עולם תוכן. במקביל, הן נושאות לא אחת את עיניהן לדמויות מוכרות בתעשיה, ללא יכולת אמיתית להגיע אליהן. 


המיוחד בתכנית המנטורינג של W2W הוא עצם ההנגשה של אותן נשים בכירות למנטיות המשתתפות בתכנית, ההתאמה הנכונה של המנטורית לאישה הצעירה – לרוב על בסיס תחום עיסוק דומה אך לא זהה של השתיים – והעובדה שהליווי נעשה בסביבה "סטרילית" ונטולת פניות. 

מדידת ההשפעה של תכנית מסוג זה על מידת ההצלחה של הנשים שלקחו בה חלק אמנם אינה אינטואיטיבית, בין היתר משום שהיא משתנה מאישה לאישה, אבל נשים שלקחו חלק בתכנית מתארות חוויה משמעותית שמסייעת להן להתמודד עם סיטואציות בהן הן נתקלות בחייהן המקצועיים, גם לאחר סיום התהליך. 


W2W נחשבת היום כאחת מתכניות ההאצה המוכרות בארץ לנשים צעירות בראש ובראשונה בזכות המנטוריות שמקדישות את זמנן ומרצן עבור המשתתפות בתכנית בהתנדבות מלאה. מעבר לכך, התכנית היא מיזם חברתי בפני עצמו שנולד מצורך ממשי והוקם בנחישות על ידי נשים צעירות בעלות יוזמה למען אחרות. 

בימים אלה, תכנית W2W נמצאת לקראת פתיחת המחזור השישי, בו 50 נשים נבחרות יקחו חלק ובסופה יצטרפו לקהילת בוגרות התכנית המונה כיום מעל 150 נשים שהשתתפו בה עד היום. כוחה של קהילת בוגרות התכנית הוא בחומר האנושי שלה ובקשרי השותפות והעזרה ההדדית שנרקמו במסגרתה. 


על מנת להרחיב את יכולת ההשפעה של פעילותה מעבר ל"תכנית הדגל" שלה, קהילת W2W לא מתמצה בפעילות זו בלבד. בעקבות משבר הקורונה שגרם להגדלת הפערים בין נשים לגברים, W2W מובילה מספר יוזמות במטרה לסייע לנשים להשתלב במעגל התעסוקה, ובפרט במגזרים ובתפקידים בהם יש תת ייצוג של נשים. בזכות הידע והקשרים שנצברו לאורך שנות פעילותה, W2W היא כיום שחקן מרכזי בקידום שוויון מגדרי, גיוון והכלה בארגונים עסקיים, במגזר הציבורי ועבור נשים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית. W2W עובדת גם בצמוד לארגונים נוספים הפועלים בתחום, במטרה להגדיל את היכולת הכוללת ליצירת שינוי מערכתי.


המשבר הכלכלי שפוקד אותנו בימים אלה צפוי להביא עמו הזרמת משאבים כלכליים לצד סדר עולמי חדש. שילוב נסיבות זה עשוי לפתוח בפני כולנו אפשרות לעשות יותר כדי לצמצם את אי השוויון המגדרי בחברה הישראלית. דווקא עכשיו זה הזמן לחשוב איך ניתן להגדיל את מעגלי ההשפעה בקרב כל אחד ואחת מאיתנו בהיבטים של שוויון בין המינים.



 אפרת דייגי היא ממייסדות Woman2Woman הפועלת תחת עמותת בוגרי 8200.
אפרת עורכת דין במקצועה ויזמת חברתית בנשמה. 
LinkedIn

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.