9 מרץ 2021 | קרן קיי ויהלי הררי
והימים ימי מהפיכה

קרן קיי ויהלי הררי מסבירות כיצד המהפכה הנשית בהייטק תתרחש. כדאי להקשיב.

״אינובסטה היא חברת פינטק בבעלות ובהנהגה נשית״.
אנחנו לא יכולות לספור את הפעמים בהן הוספנו והורדנו את המשפט הזה מהמצגות שלנו.

מצד אחד, למה זה רלוונטי, אולי זה מסיט את הדיון.
מצד שני, אנחנו גאות בעובדה הזאת ומאמינות שיש לה ערך אמיתי, חברתי ועסקי.

כי המצב לא להיט. העולם צריך יותר יזמות נשית באופן כללי, ובעולם הטכנולוגיה בפרט.

אז איך מביאים את השינוי?

  1. בכנות - יכולנו לספר שזה נוצץ וזורם וקלי קלות, אבל זה לא. זה קשה ומאתגר ומטורף, אבל זה נחוץ, וחשוב וגם מספק ומתגמל. 
    מספר הנשים שמקבלות תואר הקשור בטכנולוגיה עומד על 1%, לעומת 6% גברים. באופן מפתיע, או שלא, בעשרים השנים האחרונות צנח המספר של מסיימות תואר במדעי המחשב, מ- 37% ל- 18%. המספרים האלה ינציחו את הפער גם בייצוג נשי בהנהלות ובדירקטוריונים. זאת האמת, ורק אם נפנים אותה נוכל גם לשנות אותה.

  2. בנדיבות - נשים צריכות מנטוריות. אין מדריך מסודר לנשים בעולמות הניהול, הדרכים מפותלות ואין כמו תמיכה נשית של מי שכבר עשתה הדרך. נשים יזמות חייבות להשאיר דלת פתוחה, או אפילו להציע שעה קבועה ביומן שמטרתה הדרכה וליווי לנשים אחרות.

  3. בגמישות - השוויון ספג מכה נוספת בעקבות מגיפת הקורונה שאילצה אותנו לעבור לעבוד מהבית, ואנחנו עדים לנסיגה חמורה במצב הנשים.
    נתונים עולמיים חדשים של האו״ם מצביעים על כך שהמגפה עלולה למחוק 25 שנה של שוויון מגדרי, כאשר נשים נקראות למטלות הבית ולטיפול משפחתי בזמן שבתי הספר סוגרים את שעריהם. בבריטניה לדוגמא, מדווחת חברת ההשמה Heidrick & Struggles על עלייה בגיוס מנכ״לים גברים בשנת 2020. כמה מדכא שאנשים חוזרים למוכר ולנח כביכול!

    אבל לא הכל גרוע בעבודה מהבית וחברות הטכנולוגיה חייבות להפיק לקחים שנלמדו במהלך המגפה וידחפו אותנו הלאה לקראת תרבות עבודה מכילה ומעצימה יותר. 
    הנהלות חייבות לאפשר לעובדות ועובדים, מנהלות ומנהלים לנהל לוח זמנים גמיש יותר ולא להיצמד לנורמות עבודה מיושנות של תשע עד שש שהופך לשבע שהופך לבלתי אפשרי להורים צעירים. שיטות עבודה גמישות עוזרות לשמור על כח אדם איכותי נשי.

  4. בעקשנות - נשים בכל גיל ובכל שלב בקריירה חייבות להתעקש על אחריות שיוויונית במשק הבית. אם יש נטל שוויוני בבית, יש הזדמנות שווה מחוצה לו. אז כן, נשים יודעות לג׳נגל, אבל גברים יודעים, אז בואו נזכור להעביר את הכדור בין בני או בנות הזוג שלנו.

  5. באומץ - אם כבר עשיתן את זה, ואתן במסלול מוצלח של יזמות או ניהול, אמנו את שריר האומץ שלכן ונצלו כל הזדמנות להשמיע את קולכן, בכל ערוץ ועל על במה. עלינו לשים זרקור על נשים מנהלות בעולם הטכנולוגי, על מנת שילדות ונשים צעירות ירגישו שעולם זה פתוח בפניהן. מודלים עוצמתיים לחיקוי, נשים מצליחות אחרות במקצועות המדעים והטכנולוגיה יגרמו להן לראות את עצמן תופסות תפקידים כאלה בעתיד. 
    האומץ שלנו חשוב גם בתוך החברות בהן אנו עובדות. זה דורש אומץ לדבר על שוויון מגדרי סביב שולחן ההנהלה, אבל זו חובתנו. גם לדבר על כסף ולבקש את המגיע לנו, דורש אומץ.

    נכון, אפליה ברמת השכר כבר אינה חוקית, אבל היא עדיין כאן, אפילו בחברות מתקדמות. חברות הטכנולוגיה שמתגאות ביכולתן לבצע טרנספורמציות משמעותיות בשווקים מגוונים, חייבות להיות הראשונות לבצע פריצות דרך בתחום השוויון המגדרי, בראש ובראשונה בשוויון שכר. והפעולה האמיצה מכולן היא בקשת עזרה. נשים, עלינו להיות פתוחות לכל עזרה, בבית ובעבודה, בתשלום או בערבות הדדית וחברות. המשפט המוכר ״לבד נגיע מהר וביחד נגיע רחוק״ מוכיח את עצמו כל פעם מחדש, אז אל תישארו לבד עם שאלות, אתגרים ולבטים.

  6. באופטימיות -  לפי מחקר שנערך לאחרונה, 66% מחברות פורצ׳ן 500 שיש להן ייצוג נשי בעמדות בכירות מראות צמיחה ברווחיות. גיוון במקום העבודה הוא כבר אינו ערך חברתי כי אם תרומה עסקית מובהקת ומוחשית. ומכיוון שאנחנו נשות פינטק, אז אנחנו מאמינות במספרים, ויודעות שמספרים טובים עושים רושם גדול, וגם אם ליבם של אנשים עוד לא פתוח לשוויון, אז הם ייפתחו אליו דרך המאזן והארנק. 

בסופו של דבר, אין פתרון קסם לתיקון. ימים נהדרים של שוויון מגדרי יגיעו בכל מקרה, אך ניתן לזרז את התהליך. 
ביצוע שינוי משמעותי ובר קיימא מצריך מודעות, מחויבות ועשייה בכל רמה.


אנו זקוקים ליותר נשים שמוכנות לתפוס עמדות מנהיגות, יותר ילדות, נערות ונשים צעירות שילמדו מקצועות טכנולוגיים, יותר גברים שמוכנים לקבל על עצמם יותר אחריות במשק הבית ומעסיקים המעודדים מרחב עבודה גמיש יותר.
כיזמות אנחנו אוהבות מהפכות, והמהפכה הזאת שאנחנו חלק ממנה, היא האהובה עלינו במיוחד. 



קרן קיי ויהלי הררי הן שותפות מייסדות בחברת אינובסטה, חברת פינטק ישראלית שפיתחה פלטפורמת AI החושפת קורלציות ומשפרת פרדיקציות לגבי חברות ספציפיות, סקטורים ותעשיות. לאינובסטה מוצר עובד והיא מכוונת  למחלקות רכש באירגונים גדולים, גופי השקעה וטריידרים.
LinkedIn

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.