15 מרץ 2021 | נירה רוט
אנחנו צריכים.ות לדרוש מנשים יותר

נירה רוט חושבת שהגיע הזמן שנשים יעמדו על שלהן, וזה רק יקרה אם נפעל כדי לדרשו מהן יותר - כי הן מסוגלות ליותר!

חשבתי וחשבתי על השאלה: למה אין כמעט יזמיות נשים בהיי טק?

קליקות גבריות שמגיעות מהצבא, פחות חינוך טכנולוגי, תעשיית הון סיכון הנשלטת על ידי גברים, לחץ להביא ילדים, שכר נמוך משל גברים שדוחף את הפוקוס המשפחתי על הקריירה של בן הזוג, ועוד. יש אין ספור סיבות לכך שלנשים קשה יותר להשתלב בתעשיית הסטארטאפים הישראלית. כל הדברים האלה הם משקולות שהולכות ומצטברות על כתפיהן הצרות של נשים צעירות, ואולי די בהן כדי להנציח את המצב הקיים.


ובכל זאת, לא הייתי מרוצה מהתשובות האלה. היה נראה לי שכל אחד מהגורמים הללו הוא נסיבתי, בסך הכל תוצאה של משהו עמוק יותר, בסיסי יותר, אולי אפילו רגשי יותר. ואז נזכרתי בג׳רי סיינפלד, באחד המערכונים שלו בסוף הסדרה האלמותית. זה הולך בערך ככה:

״נשים מתלוננות על הדברים שהן צריכות לעשות כדי להרשים גברים: נעלי עקב, איפור. אבל האמת שהמצב של גברים גרוע יותר. אנחנו פשוט לא יודעים מה לעשות, בגלל זה אנחנו בונים גשרים, מטפסים על הרים, מגלים ארצות חדשות. אתן חושבות שאנחנו רוצים לעשות את כל הדברים האלה? אף אחד לא רוצה לבנות גשר. לבנות גשר זה ממש ממש קשה. גם לתכנן טיל שיגיע לחלל. אני מבטיח לכן, שכל אסטרונאוט שחוזר מהחלל, הולך לבחורה ואומר לה: את ראית אותי שם למעלה?״


פתאום הבנתי משהו. זה לא שאלת ה״איך״ שמטרידה נשים, אלא ה״למה״. עוד לפני שאישה מתחילה את המסע הקשה של הקמת חברת הזנק, היא צריכה בכלל להחליט שזה משהו שהיא ממש, אבל ממש, רוצה. כדי לצלוח את מסע הייסורים בדרך אל האקזיט, היא תצטרך לשאוף בכל כוחה להצליח. הבעיה היא, שאנחנו כחברה, במודע או שלא במודע, משדרים לה עוד מגיל צעיר, שאנחנו מצפים ממנה לדברים שונים בתכלית. 


איפה זה בא לידי ביטוי? בהעמדת הציפיות שלנו. 

הורים רוצים שילדיהם יצליחו בחיים, ונותנים להם את הכלים הכי טובים שהם יכולים לשם כך. אבל מהי הצלחה? מתברר שהמושג מאוד שונה בין בנים לבין בנות. 


ניקח לדוגמא את סיפורי הילדים. כולנו מכירים את הנסיך האמיץ שמציל את הנסיכה מציפורני הדרקון האכזר, ולאחר מכן, כפרס, זוכה להתחתן איתה. הנסיך - אמיץ, שובר גבולות, מתגבר על פחד, מנצח בתחרות - או במילים אחרות יזם למופת. הנסיכה היא יפה, טובת לב, רגישה, פאסיבית, או במילים אחרות עובדת ממושמעת. בתור אמא לילדה, בחנתי מאות סיפורי ילדים ישנים וחדשים, ואני יכולה לומר שכמעט כולם נגועים בכך. אני ממליצה לכל הורה לנסות לקרוא את הספר בהחלפת המינים (אמא הופכת לאבא, נסיך לנסיכה וכו׳). אם זה נשמע לכם ״מוזר״ או ״לא הגיוני״, סימן שהספר פגום.


אפשר עוד לדבר הרבה על ההבניה המגדרית שהורים ומורים מנחילים לילדים ולילדות בכל הגילים. אסתפק כאן בעוד שתי דוגמאות.

הורים נוטים להגיב שונה לילד או לילדה שמקבלים מכה. בדרך כלל הילד יזכה לטפיחה גברית אוהבת על הגב, ואמירה בסגנון: ״אתה גיבור אמיתי״, בעוד הילדה תזכה לחיבוק ולרחמים בסגנון: ״מסכנה שלי״. הילדים והילדות לומדים מהר מה מצופה מהם, וכך הם מתנהגים. לומדים מי צריך להיות קשוח, ולמי מותר לבכות. דוגמא נוספת היא התגובה של מורים והורים רבים לחוסר הצלחה במתמטיקה - לרוב אלה יוותרו בקלות רבה יותר לילדה, ולא יתעקשו איתה באותה המידה (למשל התעקשות על חמש יחידות בגרות במתמטיקה).


אבל לא רק ההורים מגדירים הצלחה. לא פחות חשובה לגברים ולנשים היא ההצלחה בתחום הרומנטי. איך מרשימים את בן או בת הזוג? מראש, בתחום הזה, הגברים הם לרוב אלה שיוזמים ו״מתחילים״ עם הבחורות. הם לרוב יתגאו בהיותם יוזמים, בעלי ביטחון ועתיד כלכלי. ומה ערכה של אישה יזמית בתחום הדייטים? האם זה מה שיעלה את קרנה בעיניי גברים? לרוב, נשים יצניעו את היותן יזמיות, או אפילו נשות קריירה. למעשה, גברים רבים נרתעים מקיום של מערכת יחסים זוגית עם נשים חזקות. הם יעדיפו תכונות כמו יופי, רגישות ואמפטיה.


מתחולל היום שינוי, אמנם איטי, בנושא הקריירה של נשים. אני רואה מסביבי יותר נשים חזקות, מקצועיות, טכנולוגיות בעלות קריירה פורחת. חלקן מהנדסות, מפתחות תוכנה, מנהלות בכירות. מקצתן אפילו מנכ״ליות. אבל דבר אחד בולט - ברוב המוחלט של המקרים הן מחפשות מסגרת מובנית, חברה גדולה עם שם, משהו עם brand שכולם מכירים. הן רוצות להגיד שהן עובדות ב-Microsoft או ב-Google, כי זה יכול להשתלב בדימוי העצמי שלהן. הן נתפסות כנשים מצליחות, שקיבלו הכרה מהחברה, אבל לא ״מוזרות״ או ״הרפתקניות״ מדי. יזמות טכנולוגית, הקמה של חברה בטריטוריה לא מוכרת, זה שלב אחד רחוק מדי, לצערי, גם בשביל האישה המודרנית.


האם יש משהו שניתן לעשות כדי לשנות את זה? בהחלט כן. אנחנו צריכים.ות לדרוש מנשים יותר, כבר מגיל צעיר. אנחנו צריכים.ות לפתח הערצה אל הדימוי של ״היזמת המצליחה״, לחנך ילדות בדמותן של יזמיות מוכשרות שלקחו את חייהן בידיהן, נלחמו כנגד כל הסיכויים, וזכו. אנחנו צריכים.ות ללמד את הבנים שלנו לרצות ולא לפחד מנשים יוזמות וחזקות. וכן, אנחנו גם חייבים.ות לתקן את כל שאר החסמים, להעלות את השכר, להכניס יותר נשים לחברות הון סיכון, לשלב אותן בתעשיית ההון סיכון וכו׳. 


בואו ניזום את השינוי. אני מקווה שהבת שלי, כשהיא תראה בחור צעיר ויפה שהיא תרצה להרשים, היא תוכל להצביע לחלל ולאמר לו: נו, אתה ראית אותי כשהייתי שם למעלה?

לינק לקטע של סיינפלד

https://www.youtube.com/watch?v=H9WJbbGYtyI

נירה רוט
יועצת בנושאי HR ו Diversity
LinkedIn

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.