16 מרץ 2021 | ורד פליס סגל
נשים בעננים

ורד פליס-סגל מספרת על הדרך שלה כמשפיעה על קהילת הנשים בישראל, ועל הקבוצה שהקימה "נשים בעננים", השואפת להגדיל את נוכחות הנשים במקצועות הטכנולוגיים, ובדגש בקהילת טכנולוגית הענן.

השנה האחרונה הייתה, ועודנה, שנה משוגעת לכל הדעות. עבור יותר מדיי אנשים הקרקע ממש נשמטה מתחת הרגליים. אבל השנה הזו גם לימדה אותי איך כל משבר הוא הזדמנות אם רק מנסים להישאר חיוביים, פתוחים וקשובים לרחשי הסביבה. בסיפור שלי אין דרמות גדולות או טרגדיה קורעת לב אבל כן יש אומץ, חזון ויוזמה. אז נעים להכיר, אני ורד פליס-סגל, מנהלת צוות פיתוח תוכנה וארכיטקטית תוכנה בחברת קודווליו עם ניסיון עשיר בעולם פיתוח התוכנה ופעילה רבות בקהילת הנשים הטכנולוגית בישראל. 


הסיפור שלי מתחיל אי שם בתחילת-אמצע הקורונה כשכמעט בין לילה עברתי, יחד עם מאות מיליונים ברחבי העולם,להתנהלות כמעט מלאה אונליין. החל משיחות ופגישות דרך קניות ועד ללימודים.הכל לפתע מתנהל אונליין. אבל איך הצלחנו לעבור כל כך מהר ובהצלחה להתנהלות מרוחקת? 

אז מה שלמעשה איפשר רבות מהצמיחה המדהימה הזו בשירותי האינטרנט הן טכנולוגיות מחשוב הענן והעננים הציבוריים בפרט. בזכות הטכנולוגיות המדהימות הללו רבים מאיתנו מצליחים להמשיך בשגרת חיינו כמעט ללא הפרעה. אז מה זה מחשוב ענן?

אם אתם צופים בטלוויזיה באמצעות נטפליקס, מעלים תמונות וסרטונים לפייסבוק או לאינסטגרם, אם שיתפתם מסמך בגוגל דוקס אתם משתמשים בשירותי ענן.

שירותי מחשוב ענן, בבסיסם, מאפשרים לנו לצרוך שירותים, לבצע פעולות ולגשת לתכנים ולחומרים הדיגיטליים שלנו - מכל מקום, באמצעות רשת האינטרנט. 


השחקניות המרכזיות בתחום מחשוב הענן הן - אמאזון, מייקרוסופט, גוגל,IBM ,אורקל ויש גם את אליבאבא הסינית שצוברת תאוצה. החברות הללו למעשה נותנות שירותי ענן בפריסה גלובלית עם ביצועים מרשימים ביותר והצע שירותים מגוון. אימוץ שירותי ענן הוריד מחברות רבות את הצורך בקנייה ותחזוקה של תשתיות מחשוב מסורבלות ויקרות ולמעשה אפשר להן להתמקד במטרות העסקיות שמביאות ערך אמיתי ללקוחותיהן, כלומר לנו.


מעבר להורדת הנטל התשתיתי העצום על חברות, הערך האמיתי של הענן מתגלה בשימוש בשירותים הנוספים שהענן הציבורי מציע. בסל השירותים נכללים ,בין היתר,שירותי למידת מכונה, שירותי בסיסי מידע, שירותי אנליטיקות ועיבוד מידע, שירותי אבטחת מידע ועוד שירותים רבים וטובים. כל אלו מוצעים על ידי ספקיות הענן וניתנים להטמעה מהירה, בעלי אמינות גבוהה ביותר ועם אפשרות פריסה גלובלית. 


הדרך מפיתוח למוצר מעולם לא הייתה מהירה יותר תודות לשירותי הענן! 

המרוץ בין ספקיות הענן אחר הקמת מרכזי מידע ברחבי העולם רק הולך וגובר, ולא סתם דבק הכינוי "מלחמת העננים" למתח ששורר בשנים האחרונות בין ספקיות הענן. מתנהל קרב על כל לקוח, קטן כגדול. ככה זה כשכל סטארטאפ קטן הוא פוטנציאל ללקוח מניב.

רק לאחרונה הודיעו כמה מספקיות הענן הגדולות על הקמת מרכזי מידע בישראל (מייקרוסופט, אורקל) או על התעניינות ברכישת קרקעות להקמת מרכזי מידע (הענן של אמאזון). לפי שעה עושה רושם כי אורקל תהייה הראשונה לחנוך את מרכז המידע שלה ממש כאן בישראל. 


מהם היתרונות של הקמת מרכזי המידע בישראל? ראשית, הקרבה של מרכז המידע משחקת תפקיד משמעותי בכל הנוגע לביצועים. ככל שמרכז המידע קרוב יותר ללקוחות הקצה כך ביצועי המערכת טובים יותר. שנית, לקוחות רבים אינם יכולים להוציא את המידע שלהם מחוץ לישראל בעקבות רגולציות כאלו או אחרות למשל- חברות ממשלתיות. מרכזי המידע שיוקמו בישראל יאפשרו גישה לשימוש כמעט מלא במגוון שירותי ענן. אין ספק שמהלך זה יפתח צוהר לחדשנות מדהימה בקרב חברות וגופים שעד כה לא התאפשר להם לעלות לענן הציבורי ואנו, המשתמשים, הולכים להנות מהפירות של המהלכים הללו בדמות שירותים אמינים, מהירים וזמינים הרבה יותר.


אז מה שקורה בעולם מחשוב הענן הוא לא פחות ממדהים ועם קצב הגדילה ואימוץ הטכנולוגיה באות גם ההזדמנויות הרבות הגלומות בתחום. בכדי להמשיך ולשמר את מגמת החדשנות המדהימה הזו נדרש כוח אדם איכותי שמכיר את עקרונות מחשוב הענן ויודע לייצר פתרונות מבוססי ענן למגוון לקוחות פוטנציאליים ואף לתמוך בהם. 

אחת הדרכים ליצירת כוח אדם איכותי היא שילובן של אוכלוסיות שייצוגן בתחום לא תואם את ייצוגן באוכלוסייה. אחת מהאוכלוסיות הללו היא אוכלוסיית הנשים שכידוע ייצוגן בעולם הטכנולוגי הוא נמוך יחסית ועומד על כ  30% בלבד. תחום הענן הוא תחום יחסית חדש ועל כן ייצוג הנשים בו נמוך אף יותר. 


ולכן לפני כשנה, באחת התקופות העמוסות בחיי, החלטתי שצריך לעורר שינוי. עם חזון ברור והמון אומץ ורצון טוב אבל, עם מעט ידע וניסיון בעולם השיווק והדיגיטל הקמתי את קהילת "נשים בעננים" ישראל. מטרת הקהילה היא ליצור חשיפה, להוות השראה ולעודד נשים להיכנס לעולם הענן. כל הטוב הזה נעשה בהתנדבות מלאה של נשים מובילות בתחום מחשוב הענן ובתמיכה של החברות המובילות בתחום מתוך הבנת הצורך העצום בהכשרה של הדור הבא האיכותי בתחום מחשוב הענן. מאז אלפי נשים הצטרפו לקהילה והחלו את מסען האישי לעולם הענן, חברות רבות נותנות דגש לקידום נשים בתחום ובכל יום נוספות עוד ועוד יוזמות לקידום נשים בתחום. ואני? עוברת מסע התפתחותי אישי מדהים שלא חוויתי מעולם עם תחושת סיפוק גדולה ופרגון אדיר מכל קצוות הקהילה הטכנולוגית בישראל. 

כולי תקווה שהזרעים אותם אנו זורעות היום בעבודה קשה יניבו פירות מתוקים בשנים הקרובות ויבטיחו את המשך העליונות הטכנולוגית שלנו בישראל בתחום מחשוב הענן ובכלל.


מהפכת הענן כבר כאן והיא כאן כדי להישאר. אל תישארו מאחור!



ורד פליס סגל
Development Team Lead | SW Architect | Founder @"Women In Clouds" Israel
LinkedIn

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.