18 מרץ 2021 | אסתר ברק לנדס
תודה, אני אשאר אשה

אסתר ברק לנדס מסבירה מדוע בעולם של גברים, דווקא היכולות הנשיות, הן אלו שיקדמו את הנשים הכי טוב, ונותנת כמה טיפים ליישום.

במסורת הבודהיסטית מסופר על טארה, נסיכה בשם ירח חכם שהייתה האישה הראשונה שהתקרבה להארה. כשהייתה טארה על סף הצלחה רוחנית במידה הגבוהה ביותר פנה אליה נזיר אחד. הוא מוכן להתפלל עבורה, כך אמר, כדי שבגלגול הבא תזכה לחזור בתור גבר ולהגשים את מלוא הפוטנציאל הרוחני שלה. טארה הסתכלה עליו בבוז וענתה: תודה, אבל אני אשאר אישה. 

לעיתים קרובות מדי נשים מוצאות עצמן מרחק נגיעה מהצלחה אדירה, אבל מסיבה כזו או אחרת לא מצליחות למצות את היכולת שלהן עד תום. גם בשנת 2021, אחרי דורות רבים של נשים כמו טארה שחוו הצלחה רוחנית, עסקית, פוליטית וחברתית, נשים עדיין נלחמות באמונה הרווחת שתנאי מקדים להצלחה הוא להיוולד גבר. לכבוד חודש האישה, אני שמחה להציע את ההסבר לבעיה ו-3 דרכים לפתרון.


שוויון בין המינים, ברמת העיקרון

אני מגיעה ממשפחה של נשים קרייריסטיות ובעלות אמביציה להצטיין שזכו להערכה והכרה לא פחות מגברים. מעולם לא הרגשתי שיש דברים שבתור אישה אני לא יכולה או לא אמורה לעשות. דעות קדומות על רקע מגדרי זו תופעה שנתקלתי בה בשלב מאוחר יותר, כשהתיישבתי בשולחן הדירקטוריון וראיתי שאני האישה היחידה בחדר. 

מאז, ובמשך  שנים רבות, כמשקיעה בתחום ההון סיכון, התברר לי שלמרות הדיון המורחב על הנושא, שוויון בין המינים עדיין נמצא בגדר שאיפה. נכון שאי אפשר להתעלם מההתקדמות שמתרחשת בשנים האחרונות. ב-2019, למשל, נרשם שיא של 3.3$ מיליארד בהשקעות בנשים יזמיות בארה״ב. אבל עדיין, מדובר רק ב-2.8% מסך ההון שהושקע בתעשיית הסטארט-אפ באותה שנה. 

למרות שאחוז הנשים בעלות תואר מתקדם גבוה מאחוז הגברים, נשים עדיין תופסות רק 4% מתפקידי המפתח הבכירים בשוק. בעולם היזמות, רק 6 מתוך 100 נשים יעזו להקים עסק נוסף, גם אם הן חוו הצלחה עם העסק הראשון. לא מפתיעה גם העובדה שלנשים יזמיות יש עשירית הסיכוי להשיג השקעה, וגם אם הצליחו להשיג השקעה הן יכולות לצפות להיקף נמוך ביותר מחצי ממה שיזם גבר היה משיג.


״אישה היא לא Person״: התפיסות שמנציחות את הבעיה

טארה לא הייתה היחידה שעמדה אל מול הבורות הגברית והתעקשה להצליח דווקא בתור אישה. ב-1922, רוזה גינוסר פנתה לראשונה לשלטונות המנדט הבריטי וביקשה לעמוד לבחינת עורכי הדין הזרים במטרה לקבל רישיון לעריכת דין בארץ ישראל. היא נענתה בשלילה על בסיס הטיעון שמועמד לעריכת דין חייב על פי הכתוב להיות Person  והיא בתור אישה ״אינה אדם״ (Person), ולכן מנועה מלגשת לבחינה. לקח לה כמעט עשור של תביעות ועתירות, עד ש ב-1930 הפכה רוזה לעורכת הדין הראשונה בישראל ובכך סללה דרך במאבק למען זכויות נשים. 

100 שנים מאוחר יותר, אנחנו כבר יודעים היטב שכשנשים הולכות עד הסוף עם משהו הן מצליחות ובגדול. ועדיין, במישור הרגולטורי, הדרך לשוויון עוד ארוכה. נכון שבישראל חברות ציבוריות מחויבות על פי חוק לכלול לפחות אישה אחת בדירקטוריון ושבכל שנה התקציבים לקידום נשים בעולם התעסוקה גדלים ותכניות חינוך והכשרה חדשות נפתחות. אבל, בקטגוריית ההזדמנויות הקיימות לנשים להקמת עסק, ישראל עדיין מדורגת במקום 28 בעולם מבין מדינות ה-OECD - מבין הדירוגים הנמוכים ביותר, בנקים וקרנות הון סיכון עדיין מפלים בצורה ברורה נשים יזמיות, ונשים בתפקידי מפתח עדיין משתכרות פחות מגברים באותן דרגות. 

אין ספק ששוויון בתחום העסקת נשים ויחס לנשים בעולם העסקי עוד יגיע, השאלה היא מתי ואחרי כמה מאבקים. על פי מחקר שנעשה ב-2019 על ידי הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum), במידה ולא יתחולל שינוי רגולטורי משמעותי בתחום העסקת נשים ויחס לנשים במגזר העסקי, יעברו  עוד 257 שנים עד שנראה שינוי דרמטי. 257 שנים עד שנסתכל אחורה ונשאל איך יתכן שפעם נשים השתכרו פחות, עד כמה לא יאומן היה שפחות מ-5% נשים היו בתפקידי ניהול, 257 שנים עד שנצחק על האירוניה בכך שלנשים היה כל כך קשה להשיג השקעה למרות שכבר אז ידעו שעסק בהובלה נשית מייצר יותר הכנסות ויותר רווחים. כדי שנוכל לראות שינוי עוד בתקופת חיינו – ולא בעוד 257 שנים – חייבים לפעול בכל האפיקים, לרבות קידום רגולטורי.

דבר נוסף שעוצר בעד נשים מלהגשים את מלוא הפוטנציאל שלהן הוא המבנה האישיותי שלהן. נשים נוטות להיות זהירות ומחושבות יותר, מה שבעולם העבודה מתפרש כחוסר ביטחון עצמי. אישה שרוצה העלאת שכר לרוב תפתח את השיחה בהתנצלות או שתחכה שמישהו ייתן לה את זה מבלי שתבקש. בעוד שגבר לא יהסס להתרברב ביכולות שלו, אישה תמאן לדרוש קידום עד שלא הוכיחה את עצמה.

עוד בעיה כואבת נמצאת במישור החברתי. בין אם בעולם העסקים, הפוליטיקה או הפיננסים, יש חסך קיצוני במודלים לחיקוי ובמקורות השראה ומוטיבציה מנשים שהגשימו את עצמן ונמצאות בתפקידים ניהוליים. בתור אחת מ-8% משקיעות ההון סיכון היחידות בארץ ובעולם, אני מכירה מקרוב את הקושי בלסלול נתיב עבור עצמי בעולם שכולו גברי. אחד המפתחות המרכזיים להצלחה בעולם העסקים ובכלל הוא היכולת ללמוד מאלו שהיו לפנינו, כמו גם היכולת לבנות עבור עצמנו רשת של שותפים ותומכים. החוסר הזה במנטוריות ובדמויות שמהוות דוגמא הוא מעצור שמאט את ההתקדמות של נשים.  


נשים לוקחות אחריות על נשים: 3 עקרונות שכל אישה צריכה לאמץ

מזה שנים רבות, שמתי לעצמי מטרה לשים סוף למנגנוני ההנצחה של חוסר השוויון. אני בהחלט מאמינה שנשים צריכות לתמוך ולהשקיע בנשים. לכן, פורטפוליו ההשקעות שלי כולל 12 חברות בהובלה נשית ובכל עסק וארגון שאני מובילה אני דואגת להעסיק לפחות 50%  נשים. לצד ההשקעות, בחרתי להיות חברת דירקטוריון ומנטורית בארגונים רבים שמטרתם לתמוך וללוות נשים יזמיות לאורך הקריירה שלהן. 

אחד הארגונים החשובים והבולטים ביותר בתחום הזה הוא עמותת ProWoman, שם אני מכהנת כנשיאה. עמותת ProWoman פועלת מאז שנת 2012 לקידום נשים לתפקידים בכירים והשתלבות בצמתים של השפעה ומציעה שירותי מנטורינג עבור סטודנטיות מצטיינות ושאפתניות. הארגון נותן לנשים צעירות הנמצאות בשלב קריטי בחייהן האישיים והמקצועיים כלים מעשיים להצלחה, מפגיש אותן עם מגוון של מודלים נשיים שמעוררות השראה ונותנת להן גישה לרשת ענפה של קשרים וחיבורים מקצועיים. כיום, הארגון מונה למעלה מ-1500 בוגרות, 15 תכניות אקדמיות במוסדות מובילים בארץ ובניו יורק, 300 נשים בתפקידי ניהול בכירים שנפגשות עם  הסטודנטיות ומעל ל-400 חברות חדשות מדי שנה. 

ארגונים כמו ProWoman טוענים שהדבר שעוצר נשים הוא לא חסך ביכולות גבריות, אלא הקושי בלהתחבר ליכולות נשיות ולמנף אותן להצלחה. אנחנו חיות בעולם גברי, לכן תכונות נשיות נתפסות כחולשה או חיסרון. אבל ההפך הוא הנכון. הנה 3 תכונות שכל אישה יכולה להפוך ליתרון תחרותי:

  • ערבות הדדית: באופן טבעי, נשים יוצרות רשתות של חיבורים משמעותיים דרכן הן תומכות זו בזו. בעולם היזמות, אין תכונה יותר מוערכת מהיכולת ליצור מארג של קשרים אנושיים שניתן למנף לכל מטרה. נשים שיודעות לתרגם את היכולות החברתיות שלהן ליכולות מקצועיות מקדמות את עצמן ואת כל מי שסביבן בצורה מכבדת ואפקטיבית.

מסקנה: השתמשי ביכולות החברתיות הטבעיות שלך ליצור עבור עצמך ואחרות נטוורק של משפיעניות.

  • קחי סיכונים: נשים הן לרוב שקולות, מכירות באחריות שיש להן מעבר לעצמן (למשל למשפחה), ובדרך כלל שלא כמו הרבה גברים, אינן מונעות מאגו או מכסף. הנטייה הזו לקחת פחות סיכונים עלולה להיתפס כחוסר ביטחון והיעדר נטייה יזמית. זוהי דוגמא קלאסית לתפיסה מוטעית שבה חוזקה מתפרשת כחולשה. סבלנות, יכולת לראות את התמונה הגדולה וחשיבה לטווח ארוך, כל אלו הם הצד השני של המטבע. נשים שיודעות להתחבר לתכונות האלו הופכות כל סיכון לסיכון מחושב ויודעות למנף אותו לסיכוי והצלחה.

מסקנה: קחי את כל הפחדים והעכבות שיש לך והשתמשי בהם כדי לקחת את הסיכון הנכון, בזמן הנכון.

  • קחי הובלה: מחקרים מראים שבכיתה מעורבת של גברים ונשים יש לנשים, ולא משנה כמה הן מוכשרות, קושי לבטא את עצמן בהשוואה לגברים. זה אבסורדי כיוון שכאמור, נשים מוכיחות פעם אחר פעם שהן לא רק שוות לגברים, אלא לעיתים מנהלות טובות בהרבה. 

מסקנה: אל תחששי לקחת הובלה, יש לנשים סט שלם של תכונות שמאפשר להן להוביל חברות ולהצליח בגדול תוך עבודה בשיתופיות  ובהרמוניה הן עם גברים והן עם נשים. 



אסתר ברק לנדס
Veteran tech investor
LinkedIn

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.