26 מרץ 2021 | ד"ר מריה בלכר
מי שלא נוטלת סיכון, לא שותה שמפניה

ד"ר מריה בלכר מסבירה כי נשים לוקחות פחות סיכון, ומציעה לשנות את צורת ההסתכלות שלנו - במקום לדבר על סיכון, לדבר על הזדמנות.

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky, And you ask "What if I fall?" 

Oh but my darling, What if you fly? Erin Hanson


רציתי לכתוב מאמר ליום האשה; 

לדבר על היזמיות האמיצות שיצא לי לעבוד איתן בשנים האחרונות, הדירקטוריות המובילות, המנטוריות, המנהלות ובכלל הנשים המדהימות שיצא לי לפגוש בשנה האחרונה. נפגשנו בעיקר במרחב הווירטואלי, ותודה לקורונה שהפרידה פיזית, אבל חיברה דיגיטלית. 

בסוף יצא שכתבתי על סיכון. 

אחד הדברים המשותפים לכל הנשים שפגשתי גם בארה"ב וגם בישראל, הוא שכולן לקחו סיכונים בשלב זה או אחר בקריירה שלהן. הן קפצו למים גם כשלא היתה להן הוודאות שהן יודעות לשחות או ידיעה ברורה שהן בחרו את הבריכה נכונה.

" מי שלא נוטל סיכון, לא שותה שמפניה." פתגם רוסי


אז בואו נדבר על סיכון. כמובן שיש הבדל בין סיכון חיובי וסיכון שלילי:

כשמדובר על סיכון חיובי, סיכוי להרוויח או לקבל משהו, הנטיה האנושית היא להימנע מסיכון. בבחירה בין חלופה בטוחה של $50 לבין סיכוי של 50% לקבל  100$ רוב האנשים יבחרו באופציה הראשונה וימנעו מנטילת הסיכון, למרות שמבחינה כלכלית שתי החלופות זהות. המצב מתהפך כשמדובר על מצב שלילי של  הפסד: כאן אנשים יעדיפו להמר על הסיכוי לשלם $100 בסבירות של 50% לעומת תשלום וודאי של $50. עד כאן תורת התועלת – prospect theory , שפורסמה על ידי כהנמן וטוורסקי כבר ב-1979.

אם נתייחס להזדמנויות עסקיות כמצבים חיוביים, המנעות מסיכון תהיה בחירה באופציה מובטחת, עם תוצאה וודאית בדומה לבחירה ב $50 על פני אופציה שבה חוסר הוודאות גבוה יותר, וגם הסיכוי לרווח גבוה יותר.


"Necessity is the mother of taking chances." Mark Twain

הקמה של מיזם, גיוס כסף לסטארטאפ, הגשת מועמדות למשרה בכירה, הצטרפות לדירקטוריון, הבעת עמדה מנוגדת לרב הדעות סביב שולחן שסביבו מתקבלות החלטות, כל אלה כרוכים בהתמודדות עם אי וודאות וסיכון.

הקפיצה למים יכולה להשתלם בגדול; כל יוזמה מגדילה את הסיכוי שהבאה אחריה תצליח, שהסטארטאפ יגייס את ההון, הלקוח יחתום, העמדה שלך תתקבל. כל ניסיון הוא ההזדמנות ללמוד, גם אם המטרה לא הושגה. כל מפגש משפר את היכולת לדייק את המסר, להרחיב את רשת הקשרים ומייצר חשיפה להזדמנויות חדשות. עד כאן הכל נשמע טוב. כשמדובר בנשים, זה הרבה יותר מורכב. 


“Ten is when children begin to hide who they are in order to become what the world expects them to be……This is how a woman should act” Glennon Doyle, Untamed

ישנם לא מעט מחקרים שמצביעים על כך שנשים נוטות לקחת פחות סיכון;  גם כשמדובר על נהיגה בכביש, אבל גם כשמדובר בבחירת מניות והחלטות אחרות שקשורות לקריירה שלהן.  יתר על כך, מצבי לחץ, מגבירים את הנטיה של גברים לקחת סיכון ומקטינים את הנטיה של נשים לקחת סיכון. נשים נתפסות ככאלו שנמנעות מסיכון, מה ששם אותן בעמדת נחיתות כמצבים שמצריכים תמיכה בהחלטה עם מרכיב סיכון גבוה יותר. אבל יש גם חדשות טובות. כאשר בחנו  Impact Investment Firms  שמשקיעים במיזמים עם ערך חברתי, ומצריכים איזון בין תועלת כלכלית לערכים סביבתיים וחברתיים, החברות עם אחוז הנשים הגבוה בהנהלה לקחו סיכון גבוה יותר בהשקעות שלהן ביחס לצוותים של גברים וצוותים עם אחוז נשים גבוה יותר.


‘If you want people to do something, make it easy’. Richard Thaler

אז מה עושים? מכיוון שהסיבות להמנעות של נשים מסיכון עסקי לא תמיד רציונליות, וכמי שמגיעה מתחומי הכלכלה ההתנהגותית והתנהגות הצרכנים (שגם הם לא בדיוק רציונליים) אני מציעה להסתכל על ארכיטקטורה של בחירה (ריצ'רד ת'יילר וקאס סאנסטיין) כפתרון אפשרי. מדובר על האפשרות להשפיע על קבלת החלטות של (א)נשים בעזרת עיצוב סביבת האפשרויות. הצגה של אפשרויות בסדר מסויים, בחירה אוטומטית בצעד הרצוי, מסגור חיובי ועוד משפיעים על קבלת החלטות של (א)נשים ומעודדת אותם לפעול בכיוון מסוים. לדוגמא, הצגה של ברירת מחדל אוטומטית לחסכון בפנסיה מגדילה את שיעור החוסכים, והצגה של פירות וירקות בכניסה לקפיטריה מגדילה את הצריכה שלהם על חשבון מאכלים פחות בריאים. 

מה אם נייצר סביבה שמעודדת נשים לקחת סיכון? כהתחלה, אני מציעה לשנות את המסגור של לקיחת סיכון. בדיוק כמו שמסתכלים על כוס כחצי מלאה או חצי ריקה, אולי כדאי להתחיל להסתכל על הזדמנות במקום על סיכון. 

בנימה אישית, הקריירה שלי נבנתה הזדמנויות שהחלטתי לנצל  וסיכונים שבחרתי לקחת. החל מבחירה להתחיל ללמוד לדוקטורט על פני עבודה במשרה בטוחה כקניינית תוכנה בחברת הייטק ועד ההחלטה לוותר על מסלול מחקרי בטוח עם תקן וקביעות באקדמיה לטובת קריירה של יזמות, הוראה, ניהול, יעוץ וגם קצת מחקר, והרבה יותר אי וודאות.



ד"ר מריה בלכר
מנטורית ומלווה סטארטאפים ישראליים בעת כניסתם לשוק האמריקאי

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.