31 מרץ 2021 | מערכת StartIsrael
6 עובדות שכדאי להכיר על ביג דטא

תחום טכנולוגיות המידע מתפתח בקצב מסחרר ומעמיד אתגרים רבים לעוסקים בתחום. אחד התחומים המרתקים בעולם זה הוא הביג דטא - מושג המתאר את כמויות המידע הרבות הזורמות אלינו ממקורות רבים ומגוונים. הנה כמה עובדות חשובות בנושא שכדאי להכיר ולדעת

מה זה ביג דטא?

ביג דטא או בשמו העברי על פי האקדמיה ללשון - נתוני עתק, הוא מושג המתייחס למאגר מידע, הכולל נתונים רבים שאינם מסודרים על פי סדר או שיטה כלשהי. הנתונים מגיעים ממקורות רבים, בכמויות אדירות ובאיכויות מגוונת. את המידע המתקבל יש לשמור, לנהל ולעשות בו שימוש קל ויעיל בהשקעה מינימלית של זמן ומשאבים.

גם אם לא למדתם תואר במדעי המחשב, אתם כמעט בוודאות משמשים חלק ממערכת עיבוד נתונים אדירה בעצם זה שאתם  חלק מהעידן הדיגיטלי, משתמשים ומזינים מידע בחברות כמו גוגל ופייסבוק. לכן, כדאי שתכירו כמה עובדות חשובות בנושא:

 
1. עקבות דיגיטליים

כמעט לכל פעולה שאנחנו מבצעים היום, בין אם פעולה דיגיטלית כמו שאלות במנוע חיפוש ושימוש באפליקציות שונות, ובין אם פעולות שגרתיות כדוגמת רכישה בכרטיס אשראי או ביקור שגרתי אצל הרופא - יש עקבות דיגיטליים. למעשה, מדובר בסוגים שונים של מידע הנקלט במערכות שונות - טקסט, תמונות, וידאו, קבצי קול ועוד.

 
2. כמויות

נתוני סטטיסטיקה מעודכנים, מצביעים על כך שבכל יום, כלל האוכלוסייה בעולם מייצרת קרוב ל- 2.5 קווינטיליון (18 אפסים אחרי 1) בייטים של מידע מסוגים שונים. לפי מחקר של IBM , 90% מהמידע האדיר הזה נצבר במהלך 3 השנים האחרונות בלבד.

 
3. ניתוח המידע

תהליך ניתוח המידע דורש עיון ובחינה של כמויות אדירות של מידע, המגיעות ממגוון רב של מקורות. כדי להפיק מהנתונים מידע בעל ערך, על האנליסט לחפש דפוסים נסתרים, מתאמים וקורלציות, תובנות והעדפות, בכדי להפיק נתונים ערכיים לקבלת החלטות עתידיות ועל בסיסם לבנות אסטרטגיות פעולה.

 
4. שימושים עיקריים

המשתמשים העיקריים בביג דטא הם ארגוני הפרסום והמסחר, המספקים מידע על מאות אלפי עסקים ומיליוני מבקרים. באמצעות איתור דפוסי צרכנות ומאפייני השימוש ניתן להצליב מידע בין גולשים לידע שחיפשו, ואז להציע ולשווק מוצרים שונים שיכולים לעניין את הלקוח. כך לדוגמה, עובד העניין, שאם חיפשתם את המונח 'טיול' במנוע חיפוש כלשהו, סביר להניח שרוב הפרסומות הבאות שתיתקלו בהן באמצעי המדיה השונים יהיו קשורות לטיול.

 
5. שימושים צבאיים

גם בצבא משתמשים בניהול טכנולוגיית ביג דטא, בעיקר בתחום חקר מודיעין. באמצעות מצלמות תצפית שונות, ומתקנים שונים המקליטים ומעבדים מידעים מגוונים, נצברות כמויות מידע בלתי נתפסות. שילוב של ביג דטא עם הגורם האנושי, המרכז, מקטלג וממיין את המידע המודיעיני החשוב והרלוונטי ביותר, גורם לחומר המודיעיני להיות יעיל ואפקטיבי יותר.

 
6. שימוש בספורט

ספורט כבר לא קשור רק לגוף האדם, אלא משתלב גם עם טכנולוגיה. באמצעות ניתוח והצלבה של מגוון נתונים - נתוני אמת ונתוני עבר, הן של שחקנים והן של משחקים, המאמן מקבל מידע המאפשר לו להתכונן בצורה אפקטיבית להתמודדות מול היריבה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.