2 מאי 2021 | איריס עידן
מאחורי הקלעים

מאחורי כל יזם או יזמית מצליחה לרוב תמצאו עוזרת אישית חזקה וחשובה, כזו שבלעדיה הראש לא מתפקד באמת. איריס עידן מדברת על מנהיגות חשובה לא פחות מזו של ראש הארגון.

נשים הן מנהיגות טבעיות, הן מביאות לעולם ומגדלות את הדור הבא, זוהי שליחות מלאת אהבה ותשוקה למה שאנו משתוקקות לבטא באופן טבעי ועל מנת ליצור עולם טוב יותר. זוהי מנהיגות אינטואיטיבית, בדרך היא כלל שקטה ועוצמתית ובאה לידי ביטוי במערכות יחסים רבות, בין אם לצאצאיה, בין מורה לתלמיד, בין מנטור למתלמד ובין עובד למעביד. 


מנהיגות שקטה היא החכמה שלא לכפות את ה"למה", ה"איך", וה"מה" שלך על אחרים, או פשוט לצפות שהם ילכו אחריך בצורה עיוורת. מנהיגות מתחילה בדוגמא אישית, לדעת מה החזון שלך, מה המטרה שלך, מה השליחות שלך בכל דבר שאת עושה, ולעשות את זה עם כל הלב.

מנהיגות זה לדעת את עצמך בצורה מעמיקה, להבין את הכוח הפנימי שבתוכך, להאמין שאת מסוגלת להנהיג, אלו השותפים לחזון, למשימה, לעשייה יצטרפו, מי שלא שותף ולא רוצה להצטרף לא ממש חשוב.


כעוזרת אישית אני רוצה להביא לתשומת לבכם מגזר גדול של נשים, באופן טבעי זהו תפקיד שרובו נשי, שכמעט לא רואים ולא שומעים אותן במגזר העסקי. כעוזרות אישיות אנו הנשים שעומדות מאחורי הקלעים, שומרות הסף, יש לנו גישה לבכירים ביותר, אנו מנהלות את הזמן של האנשים העסוקים ביותר במגזר העסקי, מקימות אירועים, מניעות, מזיזות, גורמות לדברים לקרות, מנהלות סיכונים, מתקנות אי הבנות ושולטות בכל המבוך הענק הזה שנקרא לנהל ארגון, בדיסקרטיות, נאמנות, יעילות בשתי שפות לפחות.

אנו נשות הסוד, רואות ושומעות הכול, ובעיקר מסננות. במילים אלו אני רוצה לתת לתפקיד הלא מובן שלנו במה. פוליטיקלי קורקט זה שם המשחק ומי שהאגו שלה מנהל אותה לא תשרוד אותו, והכל על מנת להציב את מי שעומד בראש הארגון במיטבו. 

לתפקיד הזה יש פנים רבות. כמו שחקנית על במה בכל רגע נתון, אנו משנות את המסכה שעל פנינו, מצחיקה, קשובה, רגישה, מבינה, אמפתית, ואסרטיבית, קשוחה, אימהית ועוד. נשים מקבלות סיפוק עצום כאשר הן עוזרות למישהו אחר להצליח ועדיין לא זוכות לאותו המעמד שגברים זוכים לו. את זה כחברה, אנו חייבים לתקן. לעניות דעתי האישית, הדרך לתיקון הינה על ידי על ידי שוויון הזדמנות מלא ולא על ידי אפליה מתקנת, אפליה היא עדיין אפליה.


אז מה זו הצלחה ואיך מחנכים את נשות הדור הבא להצליח בזכות עצמן?

כתבתי את המילים הללו ופתאום עצרתי, האם אני באמת יודעת מהי הצלחה ומה באמת אני יכולה לכתוב על זה? 

זה עורר בי סקרנות ולכן חיפשתי את מקור המילה בעברית, בעברית המילה הצלחה היא נקבה ולא זכר, זה כבר העלה חיוך על פני, שורש המילה, צלח, מלמד אותנו שמדובר בתהליך. זה החזיר אותו למשפט הראשון שכתבתי. נשים הן מנהיגות טבעיות, הן מביאות לעולם ומגדלות את הדור הבא ואני לא מתכוונת רק בבית, האם יש אחריות או הצלחה גדולה מזו?

ההגדרה המילונית של המילה הצלחה היא: הגדרת התוצאה הדרושה מפעולה, ולכן אין פירוש אחד להצלחה, וכל אחת מאתנו צריכה לברר ולהגדיר לעצמה מה המשמעות האישית של הצלחה עבורה. בשביל אחת זו הצלחה חומרית ועבור האחרת זו הצלחה מסוג אחר, אין האחת נעלה מן השנייה. 


על מנת לחנך את דור הנשים העתידי להצלחה, חשוב תחילה לעזור לכל אחת מהן להבין ולהחליט מה היא הצלחה עבורה באופן אישי, לאן היא רוצה לגדול ולצמוח, ומה צריך לקרוא כדי שהיא תוכל לשים יד על הלב ולהודות בפה מלא, הצלחתי. 

זהו תהליך אישי של ריפוי, ההבנה של מה בוער בתוכי, מה אני רוצה לבטא, איזה ערך זה יביא לעולם, מה יעזור להן לפתח את הביטחון העצמי הנדרש מבלי לתת חשיבות רבה מידי למה שאחרים אומרים, חושבים או עושים על מנת שלא לרפות את ידיהן. זהו תהליך של הגשמת חלומות ולכן גם תהליך של ריפוי.

לחנך את דור הנשים הבא להצלחה, זהו תהליך יצירתי שבא מאהבה. זה תהליך הכולל שאלות כמו "מה אני אוהבת לעשות?", "מה מביא לי סיפוק?", "מה אני יכולה לעשות במשך שעות, לשקוע לתוכו ולשכוח את הכול מסביבי?". ובתוך כל התשובות לשאלות למצוא את הקצב האישי, מוזיקה פנימית שרק את שומעת ומבינה.

תיאורטית זה נשמע מושלם. אבל מדובר בהרבה מאוד עבודה, תמיד יהיו מהמורות ועיכובים לאורך הדרך ורגעים שרוצים לנטוש. אך ברגעים שכאלו ביטחון עצמי ואמונה בחזון שלך, במטרה, בשליחות, וכל מה שהביא אותך עד הלום, זה מה שיקרב את ההצלחה שאליה את שואפת.


המחקרים האחרונים ביותר מראים לנו שככל שיש יותר נשים בארגון, הארגון יותר מצליח. יזמות ומנהיגות נשית עוברת כחוט השני לאורך כל שדרת ההנהלה, יש נשים שיוזמות מוצר, יש נשים שיוזמות חוזה, יש נשים שיוזמות דו"ח כספי, מדיניות וכדומה אבל אנו נוטים לראות ולתת חשיבות רק לאלו שעומדות בראש הפירמידה. לא כולן רוצות להגיע לראש הפירמידה ואין זה אומר שהן פחות בשום צורה, כנשים, כמנהלות וכמנהיגות.

אם אנו רוצים לראות יותר נשים בראש הפירמידה, עלינו להתחיל בחינוך לשוויון בין נשים וגברים בגיל הרך, שוויון בדרישות, שוויון הזדמנויות, שוויון בתנאים ובשכר. הגיע הזמן שנראה נשים וגברים כהון אנושי אחד שווה ללא גבולות ומגבלות מגדר. נשים כבר הוכיחו מזמן שאין דבר שהן לא יכולות לעשות, ואת הרוב הן יכולות לעשות אפילו יותר. 

נשים בעמדות הבכירות ביותר מספרות שכאשר הן התבוננו וניסו לחקות מודלים גבריים לניהול ומנהיגות זה פשוט לא עבד, הן נתפסו ככוחניות בצורה לא מחמיאה. הפריצה להצלחה קראה ברגע שהן התחילו לפעול בצורה אותנטית, התחברו למנהיגה הפנימית שבתוכן ומצאו את אסטרטגיית הניהול האישית שלהן. העתיד לא נמצא בסינגולריות, העתיד נמצא בשיתופי פעולה.


כל דבר חדש מתחיל בחלום, כל שינוי מתחיל בקטן, אלוהים אמר "יהי אור, ויהי אור", אבל לפני האור אפילו אלוהים אמר והשמיע את קולו. כל אחת מאתנו יכולה להיות פרואקטיבית ולהשמיע את קולה, לקחת אחריות לערבות הדדית מול הצוות והקולגות שלה, לקחת הובלה על תהליכים, לדעת לבקש, ולא פחות חשוב, לדעת לקבל, והכי חשוב, לוודא שאת מקבלת קרדיט ואחריות על התוצאות. 

יש סוגים רבים של מנהיגות וסוגים שונים של הצלחה, נשים לא חייבות לעמוד בראש הפירמידה על מנת להנהיג או להיחשב בהצלחה, בכל רגע נתון, בכל מקום בטבלה הארגונית אפשר לבטא מנהיגות ולהצליח. מנהיגות לוקחים, לא מקבלים. 



Iris Idan
Executive Assistant at KAZUAR Advanced Technologies LTD
LinkedIn

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.