17 יוני 2021 | רס"ן ירמי טל, רמ"ד התרעה ביחידת מעוף שבלוטם
מערכות ההתרעה של פיקוד העורף - עולם שלא הכרתם

מערכות ההתרעה שינו את פני המדינה - מאזעקות רוחביות לאזעקות ממוקדות לשטחים ספציפיים וכמובן קבלת המידע לטלפונים. רמ״ד התרעה ביחידת מעוף שבלוטם על החיבור לשטח והמשמעות הקריטית להצלחת הצוות בדרך זו.

אנו, מפתחי מערכות ההתרעה ביחידת לוטם, נכנסנו למבצע "שומר החומות" דרוכים מאוד, אך בידיעה כי המערכות שפיתחנו נועדו ונערכו בדיוק לימים כאלה, ימים בהם המצב משתנה מאפס למאה, משגרה מבורכת למטחים של מאות רקטות ביממה.

במהלך מבצע זה, ספג העורף הישראלי קצב שיגורים הגבוה פי ארבעה מאשר הקצב במבצע "צוק איתן". בנוסף, האיומים על הארץ הגיעו מהדרום ומהצפון במקביל. מדובר באתגרים רבים וגדולים אשר עמדנו בהם בהצלחה.

האנשים שלנו נרתמו למאמץ באופן מרשים ביותר. איישנו כמובן משמרות תמיכה 24/7, אך במקביל התעקשנו להיות גם עם המשתמש המבצעי, דווקא בימים אלה, על מנת לתמוך אותם, לשמוע מהם הצעות שיפור ולחוות את החוויה. אנו מאמינים בלב שלם כי נדע לספק מוצרים טובים הרבה יותר אם נחווה את עבודת המשתמשים שלנו בצורה אינטימית ואינטנסיבית.

בנוסף להימצאותנו בשטח, אנשינו העלו יוזמות רבות, אשר חלקן אף יושמו במהלך המבצע. דוגמא מצוינת לכך היא קידום הנגשת ההתרעות בטלגרם של פיקוד העורף והוספת סוגי התרעה נוספים אשר עלו כצורך מידי במהלך המבצע, כדוגמת התרעה מפני חדירת כלי טיס בלתי מאויש. פיקוד העורף הרגישו "בעננים" ושמחו מאוד לקבל מענה בטווח זמן של שעות בודדות מרגע היוזמה.

את תחום בדיקות התוכנה בערוץ ההתרעה, המשפט "קשה באימונים קל בקרב" מתאר באופן נהדר. רמת האיכות הקפדנית בתחום וביצוע בדיקות עומסים באופן תדיר תרמו מאוד להצלחה ברגע האמת.

שלב אחרון וחשוב מאוד שיש לבצע לאחר כל פעולה משמעותית הוא תחקור. תרבות התחקיר מהווה עמוד תווך מרכזי עליו נשענת היכולת של כל ארגון להתקיים ולהתפתח. בעולם הטכנולוגי, ניתן להפיק הרבה תועלת מתחקור פעולותינו. במהלך תחקור חם אשר התרחש בתחילת השבוע שלאחר המבצע, ריכזנו את הדברים הטובים לשימור ואת הדברים אשר טעונים שיפור, מפה נמשיך לפתח. אינספור יכולות חדשות לפיתוח ממתינות בתור ואנו נקדמן במהרה ובמרץ רב!

אני גאה מאוד באנשיי! ממנהל הפיתוח, מנהלי המוצר, ראשי צוותי הפיתוח והבדיקות ועד לאחרון התוכניתנים ובודקי התוכנה. למרות העומס, מפתחי מערכות ההתרעה פעלו בקור רוח וכן, גם עם חיוך וסיפוק אדיר. מרגש אותי מאוד שחלק ניכר ממפתחי מערכת ההתרעה הלאומית של מדינת ישראל הם בעצמם תושבי בארי, אשקלון, אשדוד ובאר שבע. כך יוצא שאנו למעשה לקוחות של עצמנו, יחד עם עוד תשעה מיליון אזרחי ישראל.

לסיכום, עוד נכונו לנו אתגרים רבים וגדולים אף יותר. מבצע זה, אשר הדגיש את חשיבות ההגנה על העורף, העניק לנו זריקת מרץ אדירה להמשיך ולקדם את ערוץ ההתרעה לשיאים חדשים. נותר לי רק לאחל לכולנו שגרה מלאה ושקטה. כולי תקווה שנבדוק את מערכותינו רק בסביבת הבדיקות. אך אם וכאשר נופעל, נהיה ערוכים ומוכנים לרגע האמת.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.