21 יוני 2021 | סרן ניב מכנובסקי, יחידת מצפ״ן בלוטם
מה סטיב ג׳ובס היה אומר על מבצע ״שומר החומות״

הטור האחרון בפרוייקט המיוחד של סטארט-ישראל ושל יחידת לוטם באגף התקשוב במטרה להביא לכם את מאחורי הקלעים הטכנולוגי של מבצע שומר החומות. בטור האחרון תראו איך המבצע הזה היה נמדד בעיניים של סטיב ג׳ובס, ג׳ף בזוס ועוד.

מרץ 2020, בשעת ערב ישבנו מסביב לשולחן באחד המשרדים במחנה השלישות הראשית ברמת-גן והחלטנו שאנחנו יוצאים למסע לעבר משהו חדש, לא עוד פיצ'ר קטן במערכת, אלא שינוי תפיסה. החלטנו שאנחנו רוצים להתמקד ביכולות שיביאו לשיפור האפקטיביות בתהליכים המבצעיים (גיבוש תמונת המצב, הערכת מצב וקבלת החלטות) של הדרגים האסטרטגיים, המפקדות הראשיות, הפיקודים המרחביים והמטה הכללי בצה"ל. 

אמנם, החזון לשינוי השאפתני עוד רחוק מלהתממש במלואו, אך מבצע "שומר החומות", בלי שתזמנו את מועדו, היווה נקודת בוחן מצוינת לעשייתנו עד כה.

אני ניב מכנובסקי, ראש מדור ניהול מוצר ביחידת מצפ"ן שבלוטם, האמון ביחד עם מנהלי המוצר שלי על זיהוי הצרכים, גיבוש הפתרונות והוצאה מהחזון אל הפועל של השינוי לו אנו שואפים בפיקודים ובמטכ"ל.
בשיתוף איתנו, בתצורה של צוותי מוצר אורגניים פועל מדור פיתוח, האחראי על המימוש בפועל.

במהלך "שומר החומות" מספר דו-ספרתי של אפליקציות שפיתחנו, במגוון עולמות תוכן מבצעיים היו בשימוש רב-זרועי והגשימו את חזון ה"אינטרנט המבצעי" בצה"ל. השימוש במערכות חסך זמן יקר שבעבר הושקע באימות ויישור קו על הנתונים וכיום מופנה לחשיבה וניתוח – מה שמתורגם לבסוף לשיפור בתהליך קבלת ההחלטות.

על הרבה מהדברים שעשינו אי אפשר לדבר בגלל מגבלות בטחון-מידע. אז חשבתי שכחלק מהשינוי התפיסתי שקרה ביחידת מצפ"ן שבלוטם בשנים האחרונות, ההבנה שלפני שאנו "עושים" טכנולוגיה, אנחנו מייצרים בעולם שינוי דרך מוצרים בעלי ערך מבצעי משמעותי- מעניין יהיה לספר אודות עשייתנו במבצע באמצעות ציטוטים ידועים בהווייה הטכנולוגית והמוצרית. מעניין לראות כיצד הציטוטים הללו "מהאזרחות", שנראים מאוד יפה על הקירות, פוגשים את המציאות בעשייתנו המוצרית-טכנולוגית-מבצעית בשגרה ובמיוחד בחירום.

"The No. 1 thing that has made us successful by far is obsessive-compulsive focus on the customer", Jeff Bezos

"להיות ליד המשתמש בכל אירוע מבצעי"- זה אחד היעדים שקבוצת מנהלי המוצר שלנו שמה ביציאה לדרך. במהלך המבצע, הינו צמודים למשתמשים המבצעים, במספר בסיסים בו-זמנית ויותר מזה- עזרנו למשתמש לבצע תהליכים מבצעיים בעזרת המערכות שלנו (לקבל החלטות, לתת הנחיות ולהבין לעומק את מצב כוחותינו וכוחות האויב)- כך אנו מאמינים ניתן ללמוד הכי טוב אודות הצרכים והכאבים של המשתמש. אמפתיה אמיתית ועמוקה לבעיות של המשתמש לא ניתנת להשגה ממרחק. לא התבשמנו במקומות בהם המערכות נחלו הצלחה, אלא העמקנו כדי להבין מה נדרש כדי לפרוץ עם המוצרים שלנו לגופים נוספים ולהרחיב את מעגל הערך. במקביל, מדהים היה לראות מנהלי מוצר, מפקדים בכירים ואנליסטים יושבים ביחד ופותרים אתגרים מבצעיים ביחד עם המשתמשים. מעבר לפידבק והתובנות שקיבלנו, הערך העיקרי שהפקנו מכך הוא העמקת הקשר הבין-אישי עם האנשים שעבורם אנו עובדים לילות כימים.

"If you are not embarrassed by the first version of your product, you've launched too late", Reid Hoffman.

מיד עם תחילת המבצע, הבנו שכל דקה של חיכוך מבצעי, בה אנו לא ממצים את פוטנציאל ההשפעה- היא דקה מבוזבזת. בחירום כמות המשתמשים, התרחישים ואופן השימוש שונים משמעותית מאלו שבשגרה. בין מטח למטח, עבדו תוכניתנים ומנהלי מוצר מסביב לשעון על מנת לייצר ערך חדש למשתמשים. במהלך המבצע הבאנו עוד עשרות יכולות חדשות למערכות שלנו בהתאם לדרישות שעלו מהשטח. חלק ניכר מהיכולות החדשות קלעו למטרה- בכך הבחנו באמצעות כלי ניטור השימושיות שלנו. בכך, הפגנו את הרלוונטיות שלנו- הצלחנו לייצר ערך מבצעי משמעותי בזמן אמת, בפרקי זמן קצרים תוך לחימה משתנה. 

"You can't just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they'll want something new", Steve Jobs

כל העת, אנחנו נדרשים לאזן- בין הצרכים של ה"כאן ועכשיו" לבין הקפיצה הגדולה הבאה. לצד הדרישות והצרכים שעלו בזמן אמת מהמשתמשים, מחובתנו לדבוק בחזון הגדול יותר- לא להסתפק במיכון של התהליכים הקיימים, אלא להביא לטרנספורמציה אמיתית.
שינוי משמעותי שכזה אינו פשוט להטמעה- בטח כאשר מדובר במצב חירום. 

אנחנו מאמינים בחזון ובשינוי שאנו מנסים לייצר. אך מה שלא פחות חשוב, זו העבודה שהמפקדים המבצעיים דוחפים לשם לא פחות- מה שנתן לנו את הכוח להאמין שדווקא הפעם- זה אפשרי.
בתהליך שכלל שיח משותף והליכה יד-ביד עם המשתמשים המבצעים, הצלחנו לראשונה, להכניס מערכות חדשות אל מרכזי העצבים של קבלת ההחלטות- כאלו שמאפשרות לקבל החלטות ע"ב מידע מבצעי עשיר ומדויק ואף על בסיס חיתוכי מידע בין עולמות תוכן שונים. עשינו קפיצה ראשונה אך משמעותית: ממערכות מידע שמתמקדות בשיקוף תמונת מצב, לאמל"ח מרכזי שעוזר למפקד להכווין את הפעילות המבצעית.

"If you are working on something exciting that you really care about, you don't have to be pushed. The vision pulls you", Steve Jobs

באחד התחקורים עם סיום המבצע אחד המשתמשים המובילים אמר לי: "תמסור לאנשים שלך שיש לכם חלק משמעותי בהצלחה של המבצע הזה. בסוף המטרה שלנו לשקף תמונת מצב ולקבל החלטות ועשינו את זה הרבה יותר טוב עם המערכות שלכם".

אחרי שהשלמנו שעות שינה, הרשתי לעצמי לעצור ולחשוב על מה שעברנו ב- 11 ימי הלחימה.
מצד אחד, הבנתי שעל אף השימוש במוצרים והפידבק החיובי מהשטח- המרחק מהיעד לטרנספורמציה מלאה, מימוש החזון שלנו עוד גדול.
יש כל כך הרבה דברים לעשות ולהשתפר בהם- להגיע ללקוחות חדשים, לזקק יותר טוב את הבעיות שצריך לפתור, לדעת לתעדף נכון איפה להשקיע את המשאבים שלנו ותמיד לדאוג שהמערכות יפעלו בזמינות מלאה וביצועים מעולים.
שאלתי את עצמי- "עכשיו אחרי שהבנת באמת כמה גדול האתגר- איך אתה חושב שאפשר בכלל לעשות את זה? זה אתגר ענק!".

מהר מאוד, נזכרתי שבמהלך ימי הלחימה, ראיתי עשרות תוכניתנים, אנליסטים, מנהלי מוצר ומפקדים שמוכנים לתת מעצמם כל כך הרבה, לצאת מגדרם, כאלו שלא עוצרים מול אף אתגר וכל זאת מתוך אמונה שביכולתנו להביא לשינוי אמיתי ולהעצים בסדר גודל את האפקטיביות המבצעית של צה"ל.
עם קבוצה שכזו, ברור לי שחזון שאפתני ככל שיהיה- הינו בר השגה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.