Photo by Ivan Samkov from Pexels
9 דצמבר 2021 | אביטל ינובסקי
האתגר הבריאותי של המאה ה- 21 (וזה לא קורונה)

25 אחוז מהאוכלוסיה מתמודדים במהלך חייהם עם סימפטומים נפשיים המצריכים טיפול. עצרו רגע, כנסו תקראו. אתם לא לבד.

אתם יודעים עם איזה אתגר בריאותי מתמודדים 25% מהאוכלוסיה בעולם? 

אתגרים נפשיים. 

מהספרות המקצועית עולה, כי אחד מכל ארבעה אנשים (25% מהאוכלוסייה) מתמודד במהלך חייו עם סימפטומים נפשיים המצריכים טיפול, כאשר 8% מהאוכלוסייה מתמודדים עם מוגבלות נפשית משמעותית.

דיכאון הוכרז על ידי ארגון בריאות העולמי כגורם מספר אחד לליקוי תפקודי ברחבי העולם אבל דיכאון הוא רק חלק מהסיפור.

היום ה- 10 באוקטובר מציינים את יום בריאות הנפש העולמי, יום שמצוין בלמעלה ממאה מדינות וגם בישראל.

ההכרות שלי עם התחום התחילה בכשלון ענק. אחד העובדים הראשונים שקלטתי, בפרוייקט לשילוב עובדים עם מוגבלויות, היה אדם עם מגבלה נפשית משמעותית. זה היה לפני יותר מ- 10 שנים והייתי מאד נאיבית – יצאתי לדרך, לעשות, ולא שאלתי מספיק איך זה מתבטא בעבודה. לא ניכנס למונחים הרפואיים אבל האדם התמודד עם חרדות ותפיסת מציאות מעוותת ולא יכול היה לקבל ביקורת. כל הערה מקצועית נחוותה כפגיעה וכהתעללות. הוא התפטר וגם רדף אותי אישית – מיילים רבים שהרסתי לו את החיים, איים שיפגע בי בכל מיני דרכים, השמיץ אותי בפומבי בהערת ביניים מהקהל בכנס גדול, חיכה לי בחוץ וצעק עלי ועוד ועוד. בחרתי לא לערב משטרה, עירבתי גורמי טיפול וזה דעך. 

יכולתי להחליט שאני מפסיקה לגוון ועוד יותר טבעי שיש הרבה מוגבלויות, אני לא אתעסק עם מתמודדים – אנשים שמתמודדים עם מגבלות נפשיות. זה גדול עלי. בחרתי אחרת, הפכתי לאשת מקצוע הרבה יותר טובה ומאז פגשתי הרבה מאד הצלחות. 

כמה דוגמאות מהחודשים האחרונים

התרגשתי עד דמעות לפני החגים.  מנהל בכיר שיתף בפוסט בקבוצה ענקית שהוצע לו להיות ה- CTO  של החברה. הוא יודע שבחרו בו בצדק אבל תהליכי הכניסה לתפקיד, הפגישות הצפויות עם כל הצוותים, ממש משתקים אותו. הוא לא ישן ומתקשה לתפקד. הוא ביקש עזרה להתמודדות עם החרדה. המון אנשים חשפו שגם הם, בעצם, לא קל להם, ושיתפו אסטרטגיות שמסייעות להם.

מרדכי (זה לא שמו האמיתי) מצליח להתקבל שוב ושוב לחברות – יש לו המון ניסיון, הוא מפתח ריאקט טוב והשוק הרי רותח. גם זה שהוא עובד תקופות קצרות בכל מקום עדיין לא קילקל לו. הוא נחשף בשנים האחרונות יותר לשיח על גיוון בתעשייה, על מוגבלויות והבין שאולי גם הוא אחר. שאולי בגלל זה קשה לו יותר. גם הוא מתמודד עם אתגרים נפשיים אבל אף פעם לא אובחן רשמית. עכשיו הוא בתהליך כי הוא מרגיש שהוא יכול לפעול נכון יותר – להמשיך להצליח ולתרום, וגם להנות יותר מהדרך. 

 

הדס התקבלה לעבודה בתחילת הקורונה כאשתQA  ותמיכת לקוחות. גם היא מתמודדת (זה המונח לאנשים עם מגבלות נפשיות). הסתבר שרצו בעיקר שתתמוך בלקוחות וזה היה לה מאד קשה. לקוחות לא מרוצים זה אתגר ענק. היא חשבה לפרוש, לוותר, זה לא התאים. בתקופה רגועה יותר בתמיכה היא הוכיחה שהיא אשת QA מעולה, עם תפיסה יחודית. אז הביאו מישהו אחר לתמיכה, הדס חנכה אותו במקצועיות רבה – היא מכירה את המערכות לעומק ויש לה יכולות דידאקטיות גבוהות. איכות המוצרים משתפרת במהירות וגם לאיש התמיכה קל יותר.

תחפשו חרדה או דיכאון בקבוצת צרות בהייטק – יתכן שתופתעו ...


אני עדיין מאמינה שלכל אדם מגיעה הזדמנות ושכשרון מגיע בכל מיני אריזות, למדתי הרבה יותר על מוגבלויות נפשיות, אני עדיין לא מבינה עד הסוף, כמו פסיכיאטרית או פסיכולוגית אבל אני בודקת הרבה יותר איך זה משפיע על התפקוד היומיומי – אני מערבת גורמי טיפול ואני בוחנת הרבה יותר לעומק את התפקוד במגוון משימות ותרגילים ואת דרך התנהלות – לאורך זמן.

מניסיון אני יודעת שהרבה מאד אנשים שמתמודדים עם אתגרים נפשיים יכולים להיות עובדים טובים, תורמים, לאורך זמן. חלקם מוכשרים בטירוף, יצירתיים, והתרומה שלהם לארגון עצומה, יכולה לעשות הבדל.

בסטרטאפים שלנו אנחנו מחפשים יצירתיות, חדשנות, מקוריות, יחודיות, חשיבה פורצת דרך, וכן, גם גאונות. לא מעט פעמים זה מגיע בחבילה עם אתגרים נפשיים.

למרות היקפה הרחב זו מגבלה שעדיין יודעים עליה מעט ויש לה הרבה יחסי ציבור שליליים וסטיגמות. הרבה בורות והרבה פחדים מקשים מאד על מתמודדים למצות את היכולות שלהם בעולם העבודה. 

אז אם גם אתם נתקלתם באנשים המוכשרים האלה או אתם מתמודדים בעצמכם, מתלבטים, חוששים – כמחפשי עבודה או כמעסיקים תדעו שזה מאד נפוץ – הרבה אנשים בתעשייה מתמודדים עם זה בדרגות חומרה שונות. תקופת הקורונה שמתמשכת יותר ויותר, על שלל אתגריה ומורכבותה , מעוררת מצד אחד יותר קשיים וגם מביאה איתה הזדמנויות חדשות. העבודה מהבית בפרט ושינויים בהרגלי עבודה בכלל מאפשרים לחלק מהאנשים המתמודדים עם מוגבלות נפשית להצליח יותר – הגמישות עובדת לטובתם.  


רוצים להצליח כמעסיקים של מתמודדים? הנה כמה טיפים: 


עובד עם היכולות והכישורים המתאימים, שנותנים לו סיכויי אמיתי להצליח, הוא עובד שמחוייב יותר, לאורך זמן. זה יכול להיות כל אחד בסביבתכם. 


  • בתהליכי הגיוס כשמשהו "לא מסתדר לנו" עצרו לפני שתפסלו – המצוקה גדולה, חבל לפספס כשרונות! שווה להתמקד ביכולות. מועמדים רבים מנסים להסתיר בגלל הסטיגמות ומתקשים לספר סיפור. הרבה כישרון מתחבא מאחורי הקשיים האלה.  
  • מועמד או עובד נחשפו? זה דווקא מגדיל מאד את הסיכויים שזה יצליח. כדאי להתאמץ! ההתמודדויות המוצלחות שלהם מקנות להם יתרון.
  • יש לכם עובד שאתם מעריכים ופתאום התפקוד השתנה?  בעקבות שינוי בתפקיד או בכלל?  התמודדות נפשית היא כמו כל מחלה. תשתדלו להיות אמפטיים לקשיים, לסייע וביחד תנסו להבין מה כן עובד. העזרו בגופים מומחים, אנחנו מומחים בהייטק ולא במחלות. 


אתם או אתן הייטקיסטים מתמודדים – עובדים או מחפשים עבודה? 

  • תלמדו מה נכון עבורכם - היכולות והכישורים וגם האתגרים מייחדים אתכם וכשתמצאו את מה שנכון לכם תצליחו יותר.
  • תשקלו לחשוף יותר - להדגיש את היכולות שלכם וגם לשתף באופן כללי בהתמודדות ובמה מסייע לכם להצליח. בשוק העבודה, כשיש ספק אין ספק ואנחנו נפסלים. מתי לשתף? איך לשתף? אין פתרון אחד שמתאים לכולם – תמצאו את הדרך שלכם. 

 

מניסיון אישי ארוך – זה אפשרי ומוצלח! ניהלתי עובדים "מתמודדים", אני מלווה אנשים מוכשרים עם מגבלות נפשיות במציאת עבודה בהייטק ומסייעת לחברות הייטק בשילוב מוצלח של עובדים כאלה.

תגובות
הוסף תגובה

* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של StartIsrael לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.

אביטל ינובסקי

הייטקיסטית במיל' שמעל עשור מגוונת את ההייטק הישראלי - מלווה אנשים מוכשרים עם חסמים, אתגרים, מגבלות ומוגבלויות למציאת התפקיד שלהם בהייטק וטכנולוגיה.

מאמרים נוספים